/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
effektmaling
Fra : Runeldo
Vist : 1224 gange
100 point
Dato : 03-02-04 23:42

Jeg skal have renoveret mit køkken. På væggene vil jeg gerne lave en steneffekt, således væggen får et rådt og ubehandlet udseende. Jeg kender en bestems spraymaling, som kan fremkalde denne effekt, men jeg syntes ikke det helt er nok. Jeg har tænkt over om man kan spartle noget spartelmasse på væggen (som er malet med plastmaling overpå tapet), og dermed skabe effekten.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-02-04 23:46

Det kan du da godt men du skal nok lige kradse lidt op i overfladen for at sikrer at det sidder ordentligt fast Mvh sune

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 03-02-04 23:50

Du kan også bruge strukturmaling, så kan du nok nemmere få den ønskede efekt i en meget holdbar udgave.

Kommentar
Fra : Runeldo

Dato : 04-02-04 12:58

hvad er strukturmaling?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-02-04 14:44

med masser af fyldstof smurt på med en ujævn rulle. Sig ordet til farvehandleren!

Accepteret svar
Fra : sipelip

Modtaget 100 point
Dato : 04-02-04 19:01

strukturmaling er maling med partikler i af forskellig størrelse og beskaffenhed. Det bruges netop til at få væggen til at se mere 'levende' ud. Jeg har lavet en pudset effekt herhjemme, med en blanding to forskellige strukturer i svagt brækket hvid (jeg kan ikke huske hvilke) Det løb jeg tør for på et tidspunkt, og hentede så noget sand på stranden som jeg vaskede og sigtede til det klun var fine korn, og det blandede jeg op i hvid maling sammen med lidt kaffe, så fik jeg faktisk et ganske okay resultat ud af det. Imidlertid skal du bruge noget tid på at eksperimentere dig frem til det du vil have, og prøv især forskellige ruller og rullemetoder. Jeg brugte en helt fin mohair rulle. Det giver en finere struktur.

Du kan også vælge at grovpudse din væg hvor du børster det jævnere med en vådbørste - lidt a lá lærredspudsning - og så maler derovenpå. Det ægte er jo altid pænest. Hvis du vil have murstenseffekt, kan du vælge at skalmure først, og så lærredspudse.

Godkendelse af svar
Fra : Runeldo

Dato : 12-01-05 20:24

Tak for svaret sipelip.