/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Krænkes domæne rettigheder?
Fra : sinatra
Vist : 459 gange
100 point
Dato : 03-02-04 21:30

Hej
I går blev der frigjort domænenavne med æ,ø,å. Jeg snublede tilfældigt over nogle store organisationer og virksomheder som af en eller anden grund ikke havde registreret sig på det domæne som ville være relevant ifm. deres navn. Jeg blev herefter fristet over evne og købte pågældende domæner. Jeg har ikke tidligere gjort noget lignende (man føler sig jo lidt paparazziagtig Krænker jeg 3. mands rettigheder? Må jeg give dem mulighed for at købe domænet tilbage med en lille fortjeneste, eller begår jeg en ulovlighed idet jeg bare foreslår pågældende firma om en sum for min ulejlighed?

Ser frem til at høre nærmere.

Sinatra

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-02-04 21:32

Først til mølle, har du navnet, kan du jo sælge det igen
Kig ind på http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?action=cmsview&language=da og læs alt hvad der er af regler.
Hygge
Søren

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 03-02-04 21:41

Teoretisk set krænker du deres rettigheder, hvis de har retten til det pågældende firmanavn. Hvis firmaet imidlertid hedder fx Bæ, er du dog lovligt undskyldt, da det også er et alment ord og ikke kun et firmanavn. Hvis du overtræder reglerne, kan de hive dig i retten, men det kommer ikke altid så vidt, hvis du sælger det pågældende domæne til en billig pris.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-02-04 21:47

Nu tror jeg ikke firmaer med æ,ø.å i domænenavn har interesse i at lave deres web-navn om, husk på alle de visitkort der er lavet, kunder som har dem i sin database og ditto har man jo ikke æøå i f.eks USA så jeg tror ikke på det er en "guldgruppe". Samtidigt vil det koste en mindre formue at reservere alle de navne som måske har interesse - ikke ulejligheden værd.
Er domænet ledigt hos Hostmaster, er der ikke noget i vejen for at købe det - hvis du bliver godkendt.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-02-04 21:49

NB: Regler kan findes her (kræver Adobe Acrobat Reader installeret) http://www.difo.dk/regler/version08.pdf

Kommentar
Fra : sinatra

Dato : 03-02-04 22:29

Clan det er selvfølgelig rigtig nok mht. visitkort mv. Men man kunne jo teoretisk set lave et pegehotel som peger på konkurrenten.....

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-02-04 23:15

Deri har du selvfølgelig ret, men mon interessen er stor nok? Jeg ved det ikke, men har mine tvivl!
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-02-04 08:09

Hejsa
Sidder midt i lidt oprydning på min egen profil/historik, og kan se dit spørgsmål er over 10 dage gammelt. Du skal nok ikke påregne mere aktivitet/hjælp, så hvorfor ikke lukke og slukke? Accepter et af svarene ovenfor, eller det der er tættest på.
http://www.kandu.dk/dk/faq.asp
Hygge... og fortsat god weekend
Søren

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 10-03-04 19:49

Reglerne omkring domænenavne er i et vist omfang omfattet af varemærkeloven. Således er er det ulovligt at gøre brug af andres varemærker, især med henblik på fortjenester. Der er set eksempler, hvor de store virksomheder trækker folk i retten, for krænkelse af varemærkeretten pga. at man har gjort ulovligt brug af deres varemærke gennem domænenavne. I danmark er der praksis for at "Pirateri" som det kaldes kan straffes i henhold til Markedsføringslovens § 1.

Et eksempel på fremgangsmåde: "Piraten registrerer et eller flere kendetegn, eks. varemærker, som domænenavne med sigte på senere afpresning, til ågerpris. Hvis domæne erhvervsmæssigt taget i brug af pirat er det varemærkekrænkelse. Hvis ikke erhvervsmæssigt brug henvises til Mfl. §§ 1 og 5.

Derfor ville jeg passe på med at lave "lette penge". Mange virksomheder har en fast afdeling bestående af jurister til udelukkende at koncentrerer sig om varemærkekrænkelser, og de er ikke sjove at komme i konflikt med.