/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
lave hul i væggen...
Fra : Keyvan2002
Vist : 2941 gange
50 point
Dato : 03-02-04 19:42

hej.
Vi skal få et nyt køkken og får at lavet køkkenet, vil vi læve et hul/åbning i væggen imellem køkken og spisestuen.Huset kan ses på http://www.nybolig.dk sagsnr.11668.
Hvordan skal jeg begynde med projektet.Hvordan undgår man at ødlægge loftet?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-02-04 20:13

Altså kan du ikke bare fortælle hvort stort hul du skal lave skal det være buet gå helt op til loftet eller hvad ?? Mvh sune

Kommentar
Fra : Tonight

Dato : 03-02-04 22:06

Det kommer lidt an på hvilke materialer væggen er lavet af. I de fleste tilfælde vil jeg sige en bajonetsav med en passende klinge kan klare hullet. På plantegningen ser det ud til at det kan være en bærende væg. Hvis det er tilfældet vil jeg anbefale at tage en håndværker med på råd, men loftet skal understøttes på en eller anden måde mens arbejdet står på. En bue vil nok passe bedst til husets stil.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : Keyvan2002

Dato : 03-02-04 23:20

mange tak for deres opmærksomhed.
Det er mursten og det skal være buet men ikke helt op til luftet Jeg tror den er bærende væg. Har i set det stort træ foran huset, det skal også væk.
Men hvordan kan vi sav et sådan stort træ?????

Kommentar
Fra : Tonight

Dato : 03-02-04 23:27

Vedr. det store træ går jeg ud fra det er det i højre side af billedet. Hvis du gerne vil have det helt fjernet så kig i lokalavisen efter en der fælder træer med forsikring. Det koster ikke det vilde, og skulle der ske en skade dækker hans forsikring. Der er også nogle der kan fræse stubben væk så man ikke falder i den, og kan slå græs hen over den. Jeg mener ikke man selv skal gå i gang med dette som "uerfaren" træfælder..... Buskene ved muren klipper man blot ned og graver/hakker resten op.

Buen laver du nemmest med bajonetsaven med en klinge til mursten. Der skal nok mures noget for at den stadig bærer, spørg en murer om dette

Kommentar
Fra : Keyvan2002

Dato : 03-02-04 23:44

her er et billede på hvordan væggen skal være.
http://hjem.wanadoo.dk/~wai16721/billeder/v%e6g/V%c6G.jpg

Kommentar
Fra : Tonight

Dato : 03-02-04 23:49

Ok. Jeg troede du ville have en dør !! Der kan stadig være et problem med bæreevnen, men dette kan løses med en elegant søjle i midten.

Kommentar
Fra : Keyvan2002

Dato : 03-02-04 23:51

Har du selv prøvet det før/kender du en det har måske.Tonight

Kommentar
Fra : Tonight

Dato : 03-02-04 23:57

Ja... Jeg har selv gjort det. Jeg lejede en bajonetsav i bygge markedet og gik i gang. Det var dog ikke en bærende væg. Derfor mener jeg du bør spørge en prof. om bæreevnen. Med bajonetsaven kan du "skære" i muren som med en stiksav i træ. Det er klart at du skal pudse/spartle kanterne eller sætte en kant af mursten op for at få den perfekte finish.

Hvad skal hullet bruges til ?? Er det menigen der skal være en bordplade med et par barstole eller ?????

Kommentar
Fra : Keyvan2002

Dato : 03-02-04 23:57

det skal ikke være noget i mitten af hullet

Kommentar
Fra : Tonight

Dato : 03-02-04 23:59

Jeg forstår ikke.......

Kommentar
Fra : Keyvan2002

Dato : 04-02-04 00:08

det er menigen der skal være en bordplade og en forbindelse til spisestuen.
(med en elegant søjle i midten)??????.
du må meget gerne tegn det og send den til treplustoerfem@yahoo.dk

Accepteret svar
Fra : Tonight

Modtaget 50 point
Dato : 04-02-04 00:14

Søjlen har vi selv købt færdig støbt hos en billedhugger. Det kunne også være træ, drejet eller...... Jeg synes det er vigtigt at I på den ene side (ihvertfald) laver plads til at stolene kan komme ind under pladen, og at der i dybden er plads nok til at spise.

Jeg er ikke god til at tegne men prøv at kigge omkring dig på nettet og så finder du masser af inspiration.

Godkendelse af svar
Fra : Keyvan2002

Dato : 18-02-04 01:07

Tak for svaret Tonight.