/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Niels Paul Frost, Maxine Stottrups morfa~
Fra : senta
Vist : 1738 gange
500 point
Dato : 03-02-04 18:50

Vi ved nu at Maxine Stottrups morfar:

6 Nels Paul Frost, born, June 11, 1861, Hals, Denmark,
er søn af Paul P. Frost, born 1833/34, no town, Denmark,

der temmelig sikkert er identisk med:
12 Paul P. Frost, born 1833/34, Hals, Denmark
Emigration: Frost, Poul Poulsen, Tomrer (Carpenter) 36 years in 6/7/1869.

Med mulig far:
24 Poul Nielsen Frost Christening: 01 MAR 1704 Gandrup, Vester Hassing, Aalborg, Denmark
Hjælp med at bekræfte/afkræfte disse slægtsforbindelser og tilføj flere Frost slægtninge
hjælp til Svend Giversen
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-04 20:31

Dette spørgsmål blev oprindelig stillet til mig af onkel Sigurd
en nu 88 årig 3. generations dansk amerikaner, der stadig kan dansk,
(vi fandt hans Støttrup / Stottrup familie her i kandu for et års tid siden).

Maxine er hans 86 årige kone, dels af dansk, dels af amerikansk afstamning.

Da jeg er travlt optaget af at udrede hendes komplicerede slægtsforhold i USA
(via en nevø, der ikke har E-mail, og som har fundet flere "skeletter i skabet")

har Senta påtaget sig opgaven at spore Maxines danske Nielsen Frost familie,
(noget der har reduceret besvarelses procenten dramatisk).

"
Nels Paul Frost, born, June 11, 1861, Hals, Denmark,
er søn af Paul P. Frost, born 1833/34, no town, Denmark,
"
er de eneste oplysninger vi har fra USA.

Tilføjelserne har Senta fundet under et af mine tidligere spørgsmål: "onkel Sigurds svigermor",
Jeg syntes de så rigtige ud, men nu er vi kommet i tvivl ???

En vigtig kilde har naturligvis været Sentas favorit våben FS (Family Search),
men også folketællinger, fra et område jeg ikke kender så godt, spiller en vigtig rolle,
(Hals ligger jo ved Limfjordens øst munding, men Kær, Hindsted og Als?, jeg bor selv på Als).

Nielsen er jo håbløst at spore, men Frost burde jo være meget lettere:
Problemet er at dette, måske oprindelige kaldenavn, forsvinder midt i 1800 tallet
i Nielsen familien fra Hals og omegn, for så måske at dukke op igen ca 1800??
(Samtidigt er der mange Frost længere vestpå i Thy,
som nok ikke har nogen relationer til denne Nielsen Frost familie)

Jeg gengiver her et eksempel på en folketælling, som kan være de rigige Nielsen
med håb om en bekræftelse; eller det modsatte, med nye Nielsen Frost til følge,
Svend

"
Samtlige personer i husstanden
aalborg, Kær, Vester Hassing, Gandrup by, , et hus, 42, FT-1834
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Poul Nielsen, 27, Gift, , Tømmermand.,
Ane Cathrine Thomsdatter, 29, Gift, , hans kone.,
Niels Christian Poulsen, 3, Ugift, , deres barn.,
Poul Poulsen, 2, Ugift, , deres barn.,
Mette Marie Poulsdatter, 6, Ugift, , deres barn.,
Maren Andersdatter, 59, Gift, , Inderste, lever af spinden m.v.,
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-02-04 18:42

For at vi ikke igen måske fanger en forkert Frost familie:

"Nels Paul Frost, born, June 11, 1861, Hals, Denmark"
må jo være emigreret efter 1861.

Spørger vi om Niels Frost i udvandrer databasen får vi kun følgende to:
"
Navn: Frost, Niels Stilling: Barn
Alder: 08 Bestemmelsessted: New York
Kontrakt nr.: 513500 Forevisningsdato: 6/7/1869
Sidste oph.sogn: Hals Sidste oph. amt: Aalborg
Sidste oph.sted: Hals Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Direkte
IDkode: D6970F0407

Navn: Frost, Niels Thomsen Stilling: Arbejder
Alder: 65 Bestemmelsessted: Quebec
Kontrakt nr.: 568500 Forevisningsdato: 8/27/1891
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Vr. Hassing Sidste oph. amt: Aalborg
Sidste oph.sted: Vesterhassing, Aalborg Bestemmelses land: Canada
Bestemmelses by: Quebec Bestemmelses stat: Quebec
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I9192F0304
"

Heraf må den første jo være den rigtige?
altså medmindre der er andre og bedre bud??

Niels Frost emigrerede som 8 årig, den 7. Juni 1869.

Og han var jo sikkert ikke alene?
når vi får bekræftet, hvem han rejste sammen med, har vi hans familie i USA.
Inclusiv hans forældre, hvis oprindelse i Danmark vi så måske kan finde frem til??

Hvem vil hjælpe os sikkert videre?
Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 06-02-04 21:26

Det var da let:
alle med kontrakt nr. 513500 udrejst i 1869 (tomt i navnefeltet)
Navn: Frost, Poul Poulsen Stilling: Tømrer
Alder: 36 Bestemmelsessted: New York
Kontrakt nr.: 513500 Forevisningsdato: 6/7/1869
Sidste oph.sogn: Hals Sidste oph. amt: Aalborg
Sidste oph.sted: Hals Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Direkte
IDkode: D6970F0403

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Frost, Ane Kirstine Stilling: Hustru
Alder: 39 Bestemmelsessted: New York
Kontrakt nr.: 513500 Forevisningsdato: 6/7/1869
Sidste oph.sogn: Hals Sidste oph. amt: Aalborg
Sidste oph.sted: Hals Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Direkte
IDkode: D6970F0404

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Frost, Poul Stilling: Barn
Alder: 10 Bestemmelsessted: New York
Kontrakt nr.: 513500 Forevisningsdato: 6/7/1869
Sidste oph.sogn: Hals Sidste oph. amt: Aalborg
Sidste oph.sted: Hals Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Direkte
IDkode: D6970F0405

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Frost, Ane Kathrine Stilling: Barn
Alder: 09 Bestemmelsessted: New York
Kontrakt nr.: 513500 Forevisningsdato: 6/7/1869
Sidste oph.sogn: Hals Sidste oph. amt: Aalborg
Sidste oph.sted: Hals Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Direkte
IDkode: D6970F0406

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Frost, Niels Stilling: Barn
Alder: 08 Bestemmelsessted: New York
Kontrakt nr.: 513500 Forevisningsdato: 6/7/1869
Sidste oph.sogn: Hals Sidste oph. amt: Aalborg
Sidste oph.sted: Hals Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Direkte
IDkode: D6970F0407

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Frost, Else Stilling: Barn
Alder: 03 Bestemmelsessted: New York
Kontrakt nr.: 513500 Forevisningsdato: 6/7/1869
Sidste oph.sogn: Hals Sidste oph. amt: Aalborg
Sidste oph.sted: Hals Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Direkte
IDkode: D6970F0408

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Frost, Kirstine Stilling: Barn
Alder: 00 3/4 Bestemmelsessted: New York
Kontrakt nr.: 513500 Forevisningsdato: 6/7/1869
Sidste oph.sogn: Hals Sidste oph. amt: Aalborg
Sidste oph.sted: Hals Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Direkte
IDkode: D6970F0409

--------------------------------------------------------------------------------
Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-04 22:18

Ja, og du er 100 % sikker på at der ikke er andre Frost familier,
der emigrerede i den periode?

I USA er vi nemlig stødt på en anden Frost familie, med næsten samme data.

Så har vi jo Niels nok Nels Paul, med forældre Poul P. og Ane Kirstine.
og vist væsentligt for at komme videre, storebroderen også Poul.

Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-04 09:01

Er det ikke lidt underligt at Maxines morfar hedder Nels Paul,
når både Niels og storebror Poul emigrerer i 1869 som henholdsvis 8 og 10 årig?
Kan der være tale om en sammenblanding??

Og Frost familierne i Minnesota?
For ikke at forplumre de danske undersøgelser stiller vi dette spørgsmål separat,
jeg ville have ventet til jeg fik nye oplysninger fra Maxynes nevø,
men må hellere starte det nu, (da de to undersøgelser jo indvirker på hinanden).
Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 07-02-04 10:25

Hej Svend!
Jeg har kun forholdt mig til ham, som emigrerede som 8 årig. Du skrev: Han rejste vel ikke alene?

Derfor fandt jeg resten af familien med samme kontraktnummer.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-04 12:23

Ja, ingen tvivl om de rejste sammen, men er det de rigtige?

Og emigration som 8 årig:

Det var i oplysninger om Maxines farfar: Hans Peter Hansen, at vi har emigration som 8 årig:
"
Born in a town near Copenhagen. April 3, 1883.
Emmigrated,with his parents, Christian & Christine Hansen , to America at age 8, setled in Minnesoata.
"
Et mærkeligt tilfælde hvis de begge emigrerede som 8 årige.

Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-04 13:25

rettelse
>om Maxines farfar: Hans Peter Hansen

Det er naturligvis Maxines far,
der skulle være emigreret som 8 årig? ligesom svigerfaderen Nels Paul Frost??
Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 07-02-04 22:25

Nu er jeg fuldstændig forvirret:
Svend, om spørger om, hvem:
Navn: Frost, Niels Stilling: Barn
Alder: 08 Bestemmelsessted: New York
Kontrakt nr.: 513500 Forevisningsdato: 6/7/1869
Sidste oph.sogn: Hals Sidste oph. amt: Aalborg
Sidste oph.sted: Hals Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Direkte
-er udrejst med.
Og det svarer jeg på.
Hvordan f..... bliver HP Hansen blandt ind i det?? Har han ikke "sit eget spørgsmål" ?

Jeannie
IDkode: D6970F0407

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-02-04 23:46

Jeannie, jeg tror SvendGiversen mente de ikke begge to var udrejst som 8årig, hvad de er, efter udsagn fra USA:
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-04 23:49

Lad mig forklare,

vi har fundet (stadig med lidt usikkerhed) at Maxines morfar Niels Poul Frost emigrerede som 8 årig.

Tidligere har onkel Sigurd fortalt at Maxynes far Hans Peter Hansen emigrede som 8 årig.

De to hændelser i henholdsvis 1869 og ca 1875 har intet med hinanden at gøre,
men når der under Niels Poul Frost omtales denne emigration som 8 årig,
ville jeg blot gøre opmærksom på at oplysningerne herom oprindeligt drejede sig om Hans Peter,
der ganske rigtigt behandles under Hansen familien spørgsmålet.
(og så undrede jeg mig over at de begge emigrede med nøjagtig samme alder, som 8 årige).
Svend

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 500 point
Dato : 08-02-04 10:30

Jeg har sendt et mail til onkel Sigurd,
her er det der vedrører Frost familien:
er der noget jeg har glemt at spørge om?
...
About Maxyne:
>but she has been born in 1918 not 1908; sorry for this mistake.
We have found the error. In Lars Skovvang' s Rasmussen family tree:
http://www.skovvang.mobilixnet.dk/per01024.htm

About Vanie, Maxyne' s nephew, hope he will send something to me,
We think he has made some mistakes not knowing the old way of naming in Denmark.

My grand father was Niels Andersen born 1865, only called Giversen at that time,
his father was Anders Nielsen, and his father again Niels Andersen.
Do you know that we up to about 1870 switched names in such a way?
Vanie does not seem to know it, This is the first I will discuss with him.

About Hansen ...

Similar in the Frost family:

3Anna Elinor Frost, born September 4, 1888, Albert Lea, Minnesota,.died, November 17, 1939, Waterloo, lowa.
6 Nels Paul Frost, born, June 11, 1861, Hals, Denmark, Married November 27,1836, Died, September 2, 1940, Albert Lea,
7 Anna Anderson, born, November 15, 1863, Albert Lea, Minnesota, died, August 31, 1891, Albert Lea, Minnesota
12 Paul P. Frost, born 1833/34, no town, Denmark
13 Unknown
14 Hans Anderson, Denmark

We have found; NILS P. FROST Marriages: ANNA HANSON Family Marriage: 27 NOV 1886 , Freeborn, Minnesota Husband Age at Marriage: 25 Wife Age at Marriage: 23

Is the this 6 and 7?
Then Anna first was named Hansson
(from Hans Andersons first name, old Danish stile).

Later may be she took over the new way (and shift to Anderson). To keep family names??
Have you had this always in US, no shift of names???

About Nels Paul Frost, we have found his emigration in 1869, and he was 8 years old.
His name was Niels, and he had an elder Brothe Poul.
(A strange mixture of his two names?).

Togeter with father: Paul Poulsen Frost, must be him?
and mother Ane Kirstine Frost, must be 13 Unknown, now we know here??

Enough to talk about with Vanie,
have a nice weekend,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-02-04 21:45

Mulighed for at det er bedstefar til Poul P.Frost Ålborg
Senta
Poul Poulsen Male Family Birth: 1751 Hals, Aalborg, Denmark

Parents: Father: Poul Family Mother: Mrs. Poul

Marriages: Spouse: Margrethe Christensdatter Family Marriage: 18 OCT 1778 Oster Hassing, Aalborg, Denmark

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-04 19:44

Er Frost navnet nu forsvundet igen,
så er det jo meget usikkert bare med Poulsen?

Jeg kan næsten ikke huske de danske Frost,
er der folketællinger på nettet fra den periode??
(Øst for Aalborg, vist Kær og Als og et par stykker mere).
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-02-04 20:02

Ja, det er der, men Frost navnet er ikke med i alle folketællinger, der mangler fortsat et bindeled til P.P.F. der udvandre , men prøv lige at se det sidste lukkede ? om Frost familien ,deri er en del oplysninger der er hver at sende til USA og Vanie.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-02-04 20:03

Pas på, der er samtidig en del Frost fra Thisted .
senta

Godkendelse af svar
Fra : senta

Dato : 02-03-04 17:29

Tak for svaret svendgiversen.