/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Import af Enfield (Indien). Goeres der s~
Fra : caligari
Vist : 411 gange
171 point
Dato : 03-02-04 16:27

Hej alle, for snart en rum tid siden havde jeg nogle praktiske sporegsmaal ang. koeb og import af en Enfield i Indien. Svarene var mange (og forskellige…) Efter bedste evne har jeg proevet at opsummere.

Jeg planlaegger at koebe een maskine, 2nd hand, gennem en forhandler i naeste uge! Jeg vil bruge den i Indien i nogle maaneder for derefter at sende den hjem til Danmark og indregestrere den her. Er det saadan det skal goeres:

Ved koeb i Indien:
FABRIK skal udfylde DATAERKLAERING (Dok#1) med et SE-nummer og udstede en ERKLAERING (Dok#2) om at friktionsbelaegningerne ikke indeholder asbest.

Q1: Er dataerklaeringen noedvendig hvis modellen allerede er TYPEGODKENDT i DK? Og hvilke RE modeller er det?
Kender forhandleren SE nummeret, eller staar det paa cyklen?

Q2: Er friktionsbelaegningerne i bremserne / tromlen? Kan man selv skifte disse og faa en autoriseret mekaniker til at lave Dok#2 ? Kan det klares i DK?

Q3: Hvordan forholder det sig med dokumenterne naar man koeber 2nd hand? -er de noedvendige? Er de svaere at faa?

Jeg sender cyklen til DK.

Koebvaerdien i DK er vel omkring 50.000 kr. (Hernede ca. 7.000)
Q4: Skal der betales told? Og hvor meget?

INDREGISTRERING
Cyklen skal overholde detailforskrifter for koeretojer aar 200x. (E-maerkede lygter, sidespejle etc.)
Q5: Er det en fordel at koebe en model med gaer i venstre side (som i DK) fremfor de traditionelle RE-modeller m. gear i hoejre?

Der skal foretages en stoejmaaling!
Q6: Hvor? Hvordan? Og er det normalt et problem med en cykel der larmer en smule?

Q7: Hvor meget skal man regne med at indregistreringen koster?

Haaber alle har haft taalmodighed indtil nu - og hvis nogle har svar paa speorgsmaal eller kender til punkter jeg haar sprunget over saa skriv endelig. Al hjaelp og kommentarer modtages med taknemmelighed.

Vh Lasse, Pune - Indien.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-02-04 16:47
Kommentar
Fra : caligari

Dato : 01-03-04 17:03

Hmm... Typegodkendelsen er et problem! Det er efter sigende kun Enfieldfabrikken der kan udstede den og de er mildt sagt tunge at danse med saa:

Er der nogen der ved om en Bullet Machismo er typegodkendt i DK?

OG Hvordan faar man lettest fat i Dataerklaeringen (og er den noedvendig, eller kan maalingerne foretages i DK?)

vh L

Kommentar
Fra : B2200

Dato : 03-03-04 11:52

Vær lige opmærksom på om geartrækket skal flyttes fra højre side der foresvæver Mig noget om dette - prøv at kontakte Brdr Stevns i Hårlev -- mvh B 2200