/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tørrelsesmiddel i maling
Fra : stig54
Vist : 574 gange
50 point
Dato : 03-02-04 16:15

Jeg bruger af og til tørrelsesmiddelet Siccestiv i min terpentinbaserede maling for at forkorte tørretiden. (kun i nødsituationer)
Er der nogen der ved hvad der sker hvis man overskrider den anbefalede dosering af hærdningsmidlet.
Hærder den for hurtigt eller hærder den slet ikke?
Umiddelbart skulle man tro den hærdede hurtigere, men jeg har hørt at den slet ikke hærder.

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 03-02-04 16:31

Prøv at søge midlet på Google

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-02-04 17:17

Jeg ser nu at jeg har skrevet navnet forkert det hedder siccativ og det kan findes på google, og umiddelbart ser det ud til at det blot vil tørre for hurtigt, dog vil jeg lige afvente flere kommentarer ellers får du pointene LA5.

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 60 point
Dato : 03-02-04 17:21

Den kan blive underlig gummiagtig, lige som om det aldrig vil tørre i bund. På lidt længere sigtgiver den krakkeleringer, hvilket den også i visse tilfælde kan gøre med det samme.

Sikkativen bruges til at få linolien til at optage ilten hurtigere. Den blanding jeg synes virker bedst, er at tage ca 100 ml terpentin0g ca 5 ml sikativ. Der findes to typer sikkativ. 1) koboltsikativ, der har et violet skær, og tørrer inde fra, og 2) harlekin, eller sådan noget lignen, der er farveløs, og gør overfladetør.

den egenskab kobolten har, gør at farver der indeholder kobolt tører hurtigt. Det gør umbra også.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 03-02-04 17:27

Når oliefarver krakelerer , er det fordi det i forhold til påførte mængde, kommer til at fylde ca 130%., og når det samtidigt bliver sten hårdt, - så knækker det og skubber sig op. Du kan med frordel læse Politikkens Kunstnerhåndbog,der kan man få mange idéer og viden.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-02-04 17:37

Skal det forstås sådan at man ikke kan bruge kobolt til f.eks hvid maling

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 03-02-04 17:47

Specielt zinkhvid vil blive mere hvid, da den fåret gulligt skær med tiden. Det violette skær, er så lidt, at du skal bruge yderst følsomt aparatur hvis du skal opdage en forskel, der skal jo ikkeret meget til.

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 03-02-04 23:17

Tak for svaret A.C.Rosmon.
Du kan bare det der..

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 03-02-04 23:47

Nu arbejder jeg mest med acryl, men underviser inden for alt der har med kunst at gøre. Du kan se min hjemmeside på www.rosmon.dk