/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Dræb med rabat
Fra : 3773
Vist : 543 gange
1 point
Dato : 03-02-04 11:53

Citat Horsens Folkeblad 2 febr. 2004

Dræb med rabat
Læge Peter M. Bendixen, Vestergårdsvej 70, Horsens
Jeg synes, det er meget formildende omstændigheder, at en ung mand på 23 år først drikker en del alkohol og samtidig indtager narkotiske stoffer for derefter at sætte sig ind i sin bil og ved et uheld køre med 150 km i timen, et sted med tilladt hastighed 50 km i timen, i modsat kørebane torpedere og dræbe en fuldstændig uskyldig modkørende bilist.

I dommen på to år indgår endda 10 måneders reststraf fra tidligere. (Folkebladet 31. januar)

Jeg synes, vores domstole skulle statuere et godt eksempel i en strafudmåling af denne karakter, således at de unge virkelig får respekt for en lovovertrædelse af denne karakter, og ikke bare siger:

"Dette kan man rolig gøre, man får jo ingen betydelig straf." Ovenstående skal ses i sammenligning med andre alvorlige lovovertrædelser som f.eks. bankrøveri, selv mindre beløb truet med legetøjspistoler giver otte - 12 års ubetinget fængsel.

Med denne dom kan man jo sagtens forstille sig, at man kan "dræbe med rabat":

Tænk hvis man er uvenner med sin nabo, så vil det give 12 - 16 års ubetinget fængsel at slå ham ihjel med sin spade, men hvis man først drikker en del alkohol og samtidig indtager narkotiske stoffer, for derefter at starte sin bil på et tidspunkt, lige før han går sin aftentur med hunden, drøne af sted med 150 km i timen hen af sin villavej for at ramme naboen, så vil man få ca. to år.

Rabat 14 år.

Hvordan skal folk få respekt for lov og ret, når de ikke mærker nogen særlig straf i forbindelse med lovovertrædelser?

??????????????????????

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 11 point
Dato : 03-02-04 12:29

>3773

3773. min gl. ven og "krigskammerat".

Grundliggende er jeg enig med dig i, at det er beskæmmende at vores domstole er så slappe i deres strafudmåling.

Men... 3773.... et grundlæggende princip er i denne sag og i øvrigt i dansk jura er "FORTSÆTTET".

Hvis vedkommende havde indtaget, hvad du her beskriver, for at være "utilregnelig i gerningsøjeblikket", ville han ikke have fået den straf han fik. Netop fordi hans fortsæt i så fald havde været at dræbe / myrde, og ville være blevet dømt for dette.

Hans indtagelse af de nævnte stoffer og sprut, sandsynliggør at han har handlet uden fortsæt til drab / mord, og bør så heller ikke dømmes for dette. Han vil jo ved en straf for dette ikke kunne "skræmmes" fra at gentage handlingen, og en dom for drab / mord, ville kun tjene som føde for hævnfølelse.

Din hypotese om at man så kan dræbe med rabat, ved at indtage et kvantum hjernedræbende stoffer, og derefter udrydde en ulidelig nabo, vil du nok få meget svært ved at overbevise de kloge hoveder, der afgør om du havde et fortsæt eller ej. Teoretisk er det en mulighed, men 3773… du skal ikke satse på det.

Det man kunne diskutere er, om man skulle foranledige lovgivningen ændret, så man kan spjælde den slags psykopater i en snes år - forever el. lign. bare for at slippe af med dem. Dog jeg tror ikke, at man får politikerne med på den vogn – Der ville sikkert osse rejse sig et ramaskrig fra lallegladepladderhumanister der ikke fatter en skid og organisationer, der fiser rundt og synes de er åhhh så menneskelige i deres arbejde for at få løsladt rosset før tid, eller i bedste fald kæmper for at disse ikke ”lider” under deres afsoning.

Faktisk en genial idé – Bygning af flere fangehuller, gir gang i byggeriet – Beskæftigelse til personale, der skal sørge for at rosset ikke slippe for billigt ved at lægge sig til at dø i utide, og som kronen på værket… vi slipper af med det ros, der ikke kan eller gider følge de mest banale regler i samfundet.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-02-04 12:47

Det er ikke mine ord Ram, men Peter Bendixens.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-02-04 12:50

>3773

*GG* Det troede jeg - Men giv det videre til Peter Bendixen, eller skal jeg selv??

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-02-04 12:56

Så kommer vi til strafudmålingen. Et års tid for at opføre så ubegribelig åndsvagt???????? (husk på de elleve måneder var reststraf). Når man samtidig har in mente at Thorsen måtte æde betydelig længere tid for at fuske med et par underskrifter, fatter jeg ikke en bønne. Ligeledes finder jeg det rystende, at man altid kan dække sig bagved "at man intet kan huske", og "jeg havde drukket en 40 - 50 elefanter og sniffet to baner". Jeg kender stedet hvor det skete. Og det skete er frygtelig tæt på noget overlagt, når man laver noget af den kaliber.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-02-04 13:09

>3773

Jamen som jeg indledte med... Vi er i princippet enige - Det er bare lige det med loven der skal laves om.

Ram

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-02-04 13:16

an eye for an eye ..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-02-04 13:45

Ikke nødvendigvis Ram. Det er dommerne der måske skulle mentalundersøges, når de kan finde på at nedsætte en straf på 3 år til 2 år, for en handling som denne. Hvis ikke man kender sagen, kan det oplyses at fjolset var skæv. Han kørte 150, hvor man må køre 50, han kørte venstre om et helle-anlæg. Han havde elleve måneder på bogen i forvejen. Hvis huskes rigtig havde svinet heller ingen kørekort.

Jeg er bare ved at brække mig over klovner som ham her!

+ luddovne nydanskere der giver system og samfund skylden for at de ikke kan/vil/agter at indordne sig bare nogenlunde og få hænderne op af lommen og bestille noget!

+ samme nydanskere der konstant anklager danskerne for racisme, uanet at de selv er stygt racistiske

+ rockere der upåagtet pisser på alle former for lov og systemer

+ dorske levebrødpolitikere der totalt går over gevind og fører sig frem og bruger samfundets (dine og mine) penge, som om de hang på træerne

+såkaldte repræsentanter for sultens slavehær, hvis fornemste opgave åbenbart er at berige sig selv!

....jeg er vist bare lidt muggen idag.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-02-04 14:09

>3773

Sagde du muggen...... Det er der osse plads til - har desværre ikke tid til at gi dig ret nu, men komme nok tilbage senere

Ram

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-02-04 14:30

Glæder mig til at stå og skrige galden ud sammen med dig Ram!!!!!

Godkendelse af svar
Fra : 3773

Dato : 05-02-04 12:17

Tak for svaret ram2.