/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Trådløst netværk.
Fra : per.nielsen
Vist : 483 gange
100 point
Dato : 03-02-04 11:02

Jeg har netop bestilt en adslforbindelse med en router til trådløs netværk. Jeg ved allerede at jeg kommer til at bruge en trådløs usb-modtager til min bærbare computer, men eftersom at denne router også har stik til almindeligt netværkskort er jeg i tvivl om hvilken løsning jeg skal bruge til min stationære computer der står få meter fra routeren. Går der noget tabt på hastigheden med en trådløs modtager eller er forbindelsen ligeså god (eller evt. bedre)?

med venlig hilsen

Per

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 03-02-04 11:15

Du skal altid, af sikkerhedsmæssige årsager bruge kabling. Et trådløst netværk er med nuværende standard usikkert og et almindeligt netkort koster kun 50-100 kr. Dermed ikke sagt at du ikke skal køre trådløst for andre computere i dit netværk, men jeg anbefaler kabling indtil alle WLAN-routere understøtter de nye sikkerhedsstandarder. Kabling er også nemmere at få til at virke.

Accepteret svar
Fra : kipros

Modtaget 110 point
Dato : 03-02-04 11:21

I forhold til at gå på nettet taber du ikke hastighed, og forbindelsen vil typisk være lige så god.
Den anden kommentar er jeg ikke enig i - det er yderst subjektivt, hvad der er sikkert, og det kommer an på 'geografien', om trådløst netværk udgør en sikkerhedsrisiko.
Der er både mulighed for WEP (kryptering), MAC-filtrering m.m., så i praksis er risikoen til at leve med.

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 03-02-04 11:46

Enhver med et trådløst netværkskort kan opsnappe signaler fra et trådløst netværk. Det er som regel sat op til at udsende et signal, der fortæller netværkets navn. Det kan angribere benytte til at få kendskab til og måske koble sig på netværket eller aflytte datatrafikken. Derfor er det en god ide at slå denne funktion fra.

MAC-adressen er unik, så man kan lukke hackere ude ved at sætte routeren (hvis routeren kan dette) til kun at acceptere datapakker fra en pc med en bestemt MAC-adresse. Det er dog muligt at forfalske en MAC-adresse, men korrekt det vil kræve et større arbejde af hackeren at finde frem til den rigtige.

Godkendelse ved hjælp af password kræver, at man anvender kryptering. Routere leveres som standard med krypteringssystemet WEP (Wired Equivalent Protocol). WEP er usikkert men anvendeligt.

Så ja alt taget io betragtning - så kan det selvfølgelig anvendes, men kabling er nemmere og mere stabilt at få til at virke.

Kommentar
Fra : FrostEyes

Dato : 05-02-04 00:27

Der er ingen tvivl, du skal bruge kabel. Det bliver du mest glad for i længden. Da det er mere stabilt, og reagere hurtigere. Har bl.a. noget med at trådløs er Half duplex, mens et standart 10/100 netkort er full duplex.
Full duplex betyder at du kan sende og modtage data samtidigt.
Half duplex kan kun vælge mellem at sende eller modtage.

Udover dette, er der sikkerheds faktoren. Du skal vide lidt om trådløs netværk inden du kan gøre det sikkert. Og det kræver du gider læse på stoffet.
Og selvom du bruger næsten alle de muligheder du har - fjerne dit SSID, bruger MAC –filter og WEP kryptering, så kan du godt blive hacket. Om end chancen er ikke så stor.

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 05-02-04 08:40

Har du fået svar på dit spørgsmål? Husk at lukke det ved at "Acceptere" et af svarene.

Godkendelse af svar
Fra : per.nielsen

Dato : 05-02-04 16:42

Det samme svar fik jeg af en uafhængig computerrådgiver.