/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
taskmon.exe
Fra : Baracca
Vist : 441 gange
100 point
Dato : 03-02-04 00:03

Jeg har en bærbar, som er begyndt at bruge lidt rigeligt med rossourcer ind imellem. Blæseren begynder at køre og i Joblisten (Win XP) er der en process, der hedder taskmon.exe der tager alle ressourcerne. Når denne process afsluttes stopper blæseren og jeg kan ikke ellers mærke ændringer på computerens ydeevne.

Er der nogen, der ved hvad det er og om det permanent kan stoppes i spontant at optage disse ressourcer... Det er som såden ikke noget problem, men det er irriterende!!

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 03-02-04 00:05

Lad os se om det er snavs.

Hent Spybot og Hijackthis her : www.arlet.dk/hjtanv.htm

Kommentar
Fra : Baracca

Dato : 03-02-04 00:16

Kommentar til Arlet

Jeg har faktisk i sammen stund indstalleret AVG og den findet taskmon.exe filen og skriver Virus identified I-Worm/Mydoom.A

Så det må vist være noget snavs, som jeg skal af med

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 03-02-04 00:17

Det er en fil der skal ligge på Windows, men den kan også ligger sig også ind de forkerte steder, for at hjælpe med at masseproduksere e-mail.
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.novarg.a@mm.html
Kun en antivirus test kan afgøre hvor vidt du er angrebet eller ej. Har du ikke et opdateret antivirusprogram?
HV Palle Hansen

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 03-02-04 00:19

Så gå herind http://www.arlet.dk/ der ligger et removal tools på forsiden. kør det

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-02-04 00:24

Ok, det er lige den jeg har skrevet om, nemlig hvis du indsætter navnet Mydoom.A på denne side:
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/vinfodb.html?prodid=nav2004
Men lad blot AVG tage sig af den, først prøver du at rense den, og hvis det ikke lykkedes må du lade AVG slette den.
Så længe AVG har den sat i karentæne, kan virusen ikke gøre skade.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-02-04 10:24

taskmon.exe er jo din jobliste, så mon ikke nærmere det er de task's der kører der æder dine resourcer? Dvs. du har fyldt godt op i din systray. Gå i Start->Kør ..og skriv msconfig. I fanen Start kan du fjerne fluebenene ved de programmer der sluger dine CPU resourcer.

Som regel er det fordi man har valgt minimer til systembakke i diverse programmer : Skærm, lyd, scheduler, stømmonitor, Real Player, Quicktime, MusicMatch, ..og hva' har vi

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Baracca

Dato : 03-02-04 11:01

Tak for svaret pallebhansen.

Ja, jeg kunne ikke helt finde ud af, hvem jeg skulle belønne, men i hvert fald kan jeg fortælle hvad jeg har gjort. AVG fandt ganske vist virussen, men kunne ikke slette den, men det fandt jeg efter søgning på google en vejledning til på:

http://www.bsi.de/av/texte/winsave.htm

Og så er det jo heldigt, at man stadig kan huske lidt tysk fra dengang i 80'erne, hvor det stod på skemaet

Kort fortalt gik det ud på at hente et "Fix-tool" og køre det i fejlsikret tilstand efter at systemgendannelsen var deaktiveret.