/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Mit kontrolpanel er låst !!!
Fra : zxcvbnm1
Vist : 536 gange
190 point
Dato : 02-02-04 22:08

Jeg er løbet ind i et meget underligt problem.
Mit kontrolpanel er låst. Uanset hvad jeg vælger - internetindstillinger, netværksindstillinger etc. får jeg en fejlmeddelelse, der siger, at der blev nægtet adgang til den angivne enhed, sti eller fil. Jeg kører Win 98 SE.
Kan nogen hjælpe med at opklare mysteriet ??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-02-04 22:20

Prøv lige at genstarte Mvh Sune

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 02-02-04 22:27

Jeg har genstartet flere gange - uden held.

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 02-02-04 22:28

Ud Med stikket,gi den et chok

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-02-04 22:32

Hvilket styresys hvis xp vælg andet gendannelsespunkt under systemværktøjer Mvh sune

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-02-04 22:34

"sune" læs inden du svarer. Han kører 98 SE

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-02-04 22:34

Prøv
start>luk comp>log af...............log på som administrator og er der ikke et pasword så lav et
Emesen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-02-04 22:36

Du har sikkert fået overskrevet en fil - prøv at geninstallere.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-02-04 22:36

Ups ja Sorry

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 02-02-04 22:44

Jeg kan ikke logge på som administrator - eller også er jeg bare for dum til at finde ud af, hvordan jeg gør. Jeg kører ikke netværk, hvilket måske er forklaringen på, at jeg ikke kan.

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 02-02-04 22:47

Jeg glemte at sige en ting, der måske kan være til hjælp. I forbindelse med at mit kontrolpanel blev låst skiftede min startside i IE fra google til en udenlandsk søgeside. Det kan jeg heller ikke ændre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-02-04 22:50

Uha Uha
Det lugter af virus. Kan du komme på nettet (egentligt et dumt spørgsmål,for du er her jo)

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 02-02-04 22:52

Ja, det kan jeg godt - som du ser :))

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-02-04 22:53

Så er det bare at komme igang med at tjekke for virus (med nyeste opdateringer)

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 02-02-04 23:25

Har nu lavet et viruscheck med seneste opdatering af Symantec AntiVirus. Der blev ikke fundet virus på PCén.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-02-04 23:31

Har du installeret toolbars eller andet i forbindelse med fejlen.
Et eller andet må jo have ændret din startside.
Eller hedder de geninstallation af windows.

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 02-02-04 23:36

Nej, det har jeg ikke. Fejlen er formentlig sket på et tidspunkt, hvor jeg var på nettet, men jeg har ikke installeret hverken toolbars eller andet. Måske har du ret i, at det nu handler om geninstallation af Windows. Hvordan gør jeg det mest smertefrit. Jeg har naturligvis CD-Rommen med Win 98 SE på.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 02-02-04 23:38

Hej Zxcvbnm1

Hvad med spy?? har du tjekket for det??

http://www.spywarefri.dk

// Toupie

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 02-02-04 23:50

Jeg har checket spy nu. Programmet fandt 3 filer, der blev betragtet som farlige og de er nu slettet - desværre er mit problem med kontrolpanelet ikke forsvundet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-04 00:00

Såvidt jeg husker har win98 en reparatiomsmulighed eller prøv at nøjes med at installere IE - det er jo den der laver fejlen.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 03-02-04 00:05

Hmmm.....tja.....har du prøvet at starte op i fejlsikret tilstand og ændre startsiden derfra?? Tjekket om der er kommet nye programmer/mapper som du ikke kender til??

Jeg har desværre ikke flere forslag, men held og lykke .......håber for dig, der kommer en med løsningen.

// Toupie

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 03-02-04 00:51

Jeg kan ændre startsiden direkte i IE men ændringen bibeholdes ikke. Systemet foreslår selv http://www.windowws.cc/hp.htm?id=9.

Har prøvet at geninstallere IE men fik en fejlmeddelelse, der lød noget i retning af "Fejl under oprettelsen af proceduren < rundll32.exeadvpack.dll."

Under genstart kom følgende fejlmeddelelse"C:\windows\rundll32.exe er ikke et gyldigt Win 32-program.

Win 98 Cd-rommen har ikke en reparationsmulighed, så den mulighed har jeg ikke.

Det bliver mere og mere mystisk og jeg ser efterhånden ikke anden mulighed end at starte helt fra scratch - og det er næsten ikke til at bære :(

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 03-02-04 00:56

Hent lige en hijackthis : http://www.arlet.dk/kunhjt.htm

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 03-02-04 01:02

Logfile of HijackThis v1.97.7
Platform: Windows 98 SE (Win9x 4.10.2222A)

Running processes:
C:\WINDOWS\SYSTEM\KERNEL32.DLL
C:\WINDOWS\SYSTEM\MSGSRV32.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\MPREXE.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\MSTASK.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\mmtask.tsk
C:\PROGRAMMER\SYMANTEC_CLIENT_SECURITY\SYMANTEC ANTIVIRUS\RTVSCN95.EXE
C:\PROGRAMMER\SYMANTEC_CLIENT_SECURITY\SYMANTEC ANTIVIRUS\DEFWATCH.EXE
C:\WINDOWS\EXPLORER.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\DDHELP.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\PSTORES.EXE
C:\WINDOWS\TASKMON.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\SYSTRAY.EXE
C:\PROGRAMMER\AHEAD\INCD\INCD.EXE
C:\PROGRAMMER\SYMANTEC_CLIENT_SECURITY\SYMANTEC ANTIVIRUS\VPTRAY.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\QTTASK.EXE
C:\PROGRAMMER\ATOMIC CLOCK SYNC\ATOMIC.EXE
C:\WINDOWS\RunDLL.exe
C:\PROGRAMMER\MICROSOFT OFFICE\OFFICE\OSA.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\WMIEXE.EXE
C:\PROGRAMMER\WINZIP\WZQKPICK.EXE
C:\PROGRAMMER\OUTLOOK EXPRESS\MSIMN.EXE
C:\PROGRAMMER\INTERNET EXPLORER\IEXPLORE.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\SPOOL32.EXE
C:\WINDOWS\SKRIVEBORD\HIJACKTHIS.EXE

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer,SearchURL = http://www.windowws.cc/sp.htm?id=9
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://www.windowws.cc/sp.htm?id=9
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://www.windowws.cc/sp.htm?id=9
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.windowws.cc/hp.htm?id=9
F1 - win.ini: run=hpfsched
O2 - BHO: (no name) - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\PROGRAMMER\ADOBE\ACROBAT 6.0\READER\ACTIVEX\ACROIEHELPER.DLL
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\SYSTEM\MSDXM.OCX
O4 - HKLM\..\Run: [Skan registreringsdatabase] C:\WINDOWS\scanregw.exe /autorun
O4 - HKLM\..\Run: [Job-oversigt] C:\WINDOWS\taskmon.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SystemTray] SysTray.Exe
O4 - HKLM\..\Run: [LoadPowerProfile] Rundll32.exe powrprof.dll,LoadCurrentPwrScheme
O4 - HKLM\..\Run: [InCD] C:\Programmer\Ahead\InCD\InCD.exe
O4 - HKLM\..\Run: [vptray] C:\PROGRA~1\SYMANT~1\SYMANT~1\vptray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\WINDOWS\SYSTEM\QTTASK.EXE" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [Stone's TimeTool] "C:\PROGRAMMER\TIMETOOL\TIMETOOL.EXE"
O4 - HKLM\..\Run: [ATOMIC.EXE] C:\PROGRAMMER\ATOMIC CLOCK SYNC\ATOMIC.EXE
O4 - HKLM\..\RunServices: [LoadPowerProfile] Rundll32.exe powrprof.dll,LoadCurrentPwrScheme
O4 - HKLM\..\RunServices: [SchedulingAgent] mstask.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Planlægningsagent] C:\WINDOWS\SYSTEM\mstask.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [rtvscn95] C:\PROGRA~1\SYMANT~1\SYMANT~1\rtvscn95.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [defwatch] C:\PROGRA~1\SYMANT~1\SYMANT~1\defwatch.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Taskbar Display Controls] RunDLL deskcp16.dll,QUICKRES_RUNDLLENTRY
O4 - HKCU\..\Run: [6eyhciftbv] C:\WINDOWS\8NICUIM6MJ.EXE
O4 - HKCU\..\Run: [p3flu5sbio] C:\WINDOWS\6P51G2RIS9.EXE
O4 - Startup: Microsoft Office-start.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office\OSA.EXE
O4 - Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O4 - Startup: Microsoft Hurtig søgning.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office\FINDFAST.EXE
O4 - Startup: WinZip Quick Pick.lnk = C:\Programmer\WinZip\WZQKPICK.EXE
O4 - Startup: Fortsæt installationen af Windows Update.lnk = C:\WINDOWS\Installationsfiler til Windows Update\ie6setup.exe
O9 - Extra button: Related (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links (HKLM)
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab
O16 - DPF: {8EC18CE2-D7B4-11D2-88C8-006008A717FD} (NCSView Class) - http://130.228.229.67/ecwplugins/ncs.cab
O16 - DPF: {166B1BCA-3F9C-11CF-8075-444553540000} (Shockwave ActiveX Control) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/director/sw.cab
O16 - DPF: {33564D57-0000-0010-8000-00AA00389B71} - http://download.microsoft.com/download/F/6/E/F6E491A6-77E1-4E20-9F5F-94901338C922/wmv9VCM.CAB
O16 - DPF: {9F1C11AA-197B-4942-BA54-47A8489BB47F} (Update Class) - http://v4.windowsupdate.microsoft.com/CAB/x86/ansi/iuctl.CAB?38019.3552546296

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 03-02-04 08:18

Har først set den nu. Tjekker den lige, svar om 30 minutter

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 03-02-04 08:28

Der var en del snavs:
Du skal nu til at i gang med at fixe. Men først skal du lige have noget instruktion. Du skal åbne hijackthis. Du får herunder nogle filer som du skal fixe, det du skal gøre er at sætte en vinge ud for alle disse filer. IKKE FIXE endnu. Når du har gjort det så lukker du alle andre vinduer ned, det er meget vigtigt at det eneste vindue som er åbent er HijackThis vinduet. Husk også at lukke dette vindue når du har markeret filerne. Nu må du fixe. Klik på Fix chekede. Efter fix skal du genstarte din computer.
Her er de filer, du skal fixe :

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer,SearchURL = http://www.windowws.cc/sp.htm?id=9
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://www.windowws.cc/sp.htm?id=9
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://www.windowws.cc/sp.htm?id=9
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.windowws.cc/hp.htm?id=9

F1 - win.ini: run=hpfsched

O4 - HKCU\..\Run: [6eyhciftbv] C:\WINDOWS\8NICUIM6MJ.EXE
O4 - HKCU\..\Run: [p3flu5sbio] C:\WINDOWS\6P51G2RIS9.EXE
O4 - Startup: Microsoft Office-start.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office\OSA.EXE
O4 - Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O4 - Startup: Microsoft Hurtig søgning.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office\FINDFAST.EXE

O16 - DPF: {166B1BCA-3F9C-11CF-8075-444553540000} (Shockwave ActiveX Control) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/director/sw.cab

Derefter Genstarter du i fejlsikret tilstand(Fejlsikret tilstand kommer du i ved at trykke på <F8> når maskinen starter op, lige inden den begynder at indlæse Windows.) Find følgende fil i Stifinder og slet den:

C:\WINDOWS\8NICUIM6MJ.EXE
C:\WINDOWS\6P51G2RIS9.EXE

Derefter genstarter du og sender en ny log herind, for at se om vi har fået den helt ren.

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 03-02-04 17:45

Her er så den nye logfil. Problemet er der stadig, og jeg har ikke haft held til at genstarte i fejlsikret tilstand (uanset hvornår jeg trykker på <F8>), hvilket måske er forklaringen.

Logfile of HijackThis v1.97.7
Platform: Windows 98 SE (Win9x 4.10.2222A)

Running processes:
C:\WINDOWS\SYSTEM\KERNEL32.DLL
C:\WINDOWS\SYSTEM\MSGSRV32.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\MPREXE.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\mmtask.tsk
C:\WINDOWS\SYSTEM\MSTASK.EXE
C:\PROGRAMMER\SYMANTEC_CLIENT_SECURITY\SYMANTEC ANTIVIRUS\RTVSCN95.EXE
C:\PROGRAMMER\SYMANTEC_CLIENT_SECURITY\SYMANTEC ANTIVIRUS\DEFWATCH.EXE
C:\WINDOWS\EXPLORER.EXE
C:\WINDOWS\TASKMON.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\SYSTRAY.EXE
C:\PROGRAMMER\AHEAD\INCD\INCD.EXE
C:\PROGRAMMER\SYMANTEC_CLIENT_SECURITY\SYMANTEC ANTIVIRUS\VPTRAY.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\QTTASK.EXE
C:\PROGRAMMER\ATOMIC CLOCK SYNC\ATOMIC.EXE
C:\WINDOWS\RunDLL.exe
C:\PROGRAMMER\WINZIP\WZQKPICK.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\DDHELP.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\WMIEXE.EXE
C:\WINDOWS\SKRIVEBORD\HIJACKTHIS.EXE

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.google.dk/
O2 - BHO: (no name) - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\PROGRAMMER\ADOBE\ACROBAT 6.0\READER\ACTIVEX\ACROIEHELPER.DLL
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\SYSTEM\MSDXM.OCX
O4 - HKLM\..\Run: [Skan registreringsdatabase] C:\WINDOWS\scanregw.exe /autorun
O4 - HKLM\..\Run: [Job-oversigt] C:\WINDOWS\taskmon.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SystemTray] SysTray.Exe
O4 - HKLM\..\Run: [LoadPowerProfile] Rundll32.exe powrprof.dll,LoadCurrentPwrScheme
O4 - HKLM\..\Run: [InCD] C:\Programmer\Ahead\InCD\InCD.exe
O4 - HKLM\..\Run: [vptray] C:\PROGRA~1\SYMANT~1\SYMANT~1\vptray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\WINDOWS\SYSTEM\QTTASK.EXE" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [Stone's TimeTool] "C:\PROGRAMMER\TIMETOOL\TIMETOOL.EXE"
O4 - HKLM\..\Run: [ATOMIC.EXE] C:\PROGRAMMER\ATOMIC CLOCK SYNC\ATOMIC.EXE
O4 - HKLM\..\RunServices: [LoadPowerProfile] Rundll32.exe powrprof.dll,LoadCurrentPwrScheme
O4 - HKLM\..\RunServices: [SchedulingAgent] mstask.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Planlægningsagent] C:\WINDOWS\SYSTEM\mstask.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [rtvscn95] C:\PROGRA~1\SYMANT~1\SYMANT~1\rtvscn95.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [defwatch] C:\PROGRA~1\SYMANT~1\SYMANT~1\defwatch.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Taskbar Display Controls] RunDLL deskcp16.dll,QUICKRES_RUNDLLENTRY
O4 - Startup: WinZip Quick Pick.lnk = C:\Programmer\WinZip\WZQKPICK.EXE
O9 - Extra button: Related (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links (HKLM)
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab
O16 - DPF: {8EC18CE2-D7B4-11D2-88C8-006008A717FD} (NCSView Class) - http://130.228.229.67/ecwplugins/ncs.cab
O16 - DPF: {33564D57-0000-0010-8000-00AA00389B71} - http://download.microsoft.com/download/F/6/E/F6E491A6-77E1-4E20-9F5F-94901338C922/wmv9VCM.CAB
O16 - DPF: {9F1C11AA-197B-4942-BA54-47A8489BB47F} (Update Class) - http://v4.windowsupdate.microsoft.com/CAB/x86/ansi/iuctl.CAB?38019.3552546296

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 03-02-04 19:21

umiddelbart er der ikke mere i den log

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 03-02-04 19:28

Det var trist, da jeg jo ikke er sluppet af med problemet med det låste kontrolpanel. Må man så konkludere, at fejlen ligger et andet sted, og hvor kan det i givet fald være.

Accepteret svar
Fra : arlet

Modtaget 190 point
Dato : 03-02-04 19:30

prøv dette.

start - kør og skriv: sfc <enter>

din windows skive skal side i..

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 03-02-04 19:39

hmm... hvis win98 kan køre kommandoen sfc har jeg lært noget nyt idag..... troede kun det var win 2000 og XP

Har du prøvet http://windowsupdate.microsoft.com/

Kommentar
Fra : Moneypenny

Dato : 03-02-04 19:45

Jeg fandt denne tråd via Google http://www.techsupportforum.com/computer/topic/11453-1.html

Samme problem, samme hijack..

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 03-02-04 19:49

Fra en ren dos promt kan man også køre scanreg /restore. Hviket svare til at gendanne i eks xp

2243 // claus

Godkendelse af svar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 03-02-04 19:53

Tak for svaret arlet. Det var lige det der skulle til. Nur ser det ud til at maskinen virker "som i gamle dage" igen. Hvad der har været årsagen til problemerne ved jeg ikke helt - ejheller hvordan jeg sikre mig mod at det sker igen, men det må jeg prøve at hitte ud af.

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 03-02-04 19:53

uffe29. det kan den.

men det er kun 98 der skal være sfc.

de andre er jo sfc /scannow

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 03-02-04 20:00

For at snavset ikke skal vælte ind.

For at beskytte dig mod snavs har jeg lavet en sikkerhedspakke,
som du kan hente her : www.arlet.dk/pakke.htm

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 03-02-04 20:01

hej

der er jo mange gode besvarlser
om den er nævnt før ved jeg ikke
men prøv F8
fejlsikker tilstand

mvh
ole

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 03-02-04 22:17

Jeg har installeret SpyBot men hver gang jeg forsøger at opdatere programmet "fryser" det. Ellers ser det ud til at virke fint. Har nogen en god forklaring på det.