/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvorfor gør min hvalp!
Fra : Mr.Stock
Vist : 1832 gange
200 point
Dato : 02-02-04 18:34

Hej!
Jeg har En JAck russel terrier.. og den er 5 måneder gammel!
mine 2 spørgsmål lyder som følgende:
1: hvis man kommer hjem, og den bliver glad for at se en, så i stedet for at slikke, bider den i hænderne, hvad kan man gøre ved det?!

2: hvis man feks. sidder og ser Tv , begynder hun lige pludselig at gø af en, hvorfor?! og man kan ikke inorere hende, og hvis man dasker ud efter hende, løber hun lidt væk og kommer tilbage og gør, når faren er drevet over?! hvad kan få hende til at stoppe!

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 02-02-04 18:36

Hej.
1. Du siger nej til hende og lige så snart hun slipper roser du hende. Og gør det hver gang..
2. Hun mangler sikkert motivation/aktivering, prøv at gøre hende godt træt! Ellers skal du til at have fat i lederkskaben!

Mvh Mika, DCH
Undskyld det korte svar, men har lidt travlt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-02-04 18:37

Jeg kan anbefale en bog. Køb eller lån den på bib.
"Tal Hundsk"

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 02-02-04 18:51

En hvalp vil lege og småbideriet er en del af legen. Den har også fundet ud af, at den får opmærksomhed ved at gø. Hvis I ikke har mere tid til den, må I finde jer i, at den selv sætter lidt gang i det hele. Det forsvinder normalt, når den bliver ældre.
En hund reagerer på behag/ubehag. Hvis i KONSEKVENT enten overser den, når den gør, eller skælder den ud, vil det langsomt forsvinde...
Husk at hvis i overser den 9 gange, men den 10. ikke kan lade være at reagere, så er de 9 gange konsekvens spildt....

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 02-02-04 19:14

Hej,

Mine to hunde holdt først op med at bruge deres tænder på mine hænder da de havde skiftet dem. Jeg gjorde intet særligt for at irettesætte dem for de var jo blot hvalpe.

Hvis det var for slemt stoppede jeg blot legen med dem. Efter tandskiftet har ingen af dem nogensinde brugt tænderne på mig igen. Mellem hunde er det sådan hvalpene oftest irettesættes. Blot ved ignorering. De ældre, sikre hunde lader yngre hunde "møfle" sig og gå utroligt langt i legen mens det oftest er de usikre hunde, der har brug for at puste sig op og manifestere sig.

Derfor kan man faktisk komme til at sende et signal til hvalpen om at man er en usikker person hvis man overreagerer med slag / råb mv. omkring "småting" som "børne"-bid og sådan. Lader man imidlertid som om man overhovedet ikke føler sig truet / irriteret over "udåden" men måske istedet blot ignorer den / distraherer den og laver noget andet så kommer man ofte meget langt, men alt det vil du kunne læse i både "tal hundsk" og Anders Hallgrens bøger.

At din hund gør af dig når du ser tv handler helt sikkert om at den røvkeder og har brug for at der skal ske noget. Leg med den! Træn med den! Se det som en gave at den fortæller dig at den er oplagt til spas og brug det konstruktivt. Det er når den keder sig at den er mest motiveret og lærer hurtigst.

En jack Russel er jo en hund, med meget energi og behov for stimulering så det er fint hvis du kan få noget konstruktivt ud af denne energi. Når hunden bliver ældre bliver det en mere afslappet hund hvis den løbende er blevet tvunget til at bruge hovedet.

Prøv fx. klikkertræning. Her SKAL hunden tænke selv istedet for at man lokker dem med godbidden til at gøre det man vil have dem til. Det er drøn sjovt ikke blot for hunden, men også for ejeren (du kan søge på klikkertræning eller clickertraining på nettet. Du kan også se på min side www.basenji.dk der har jeg skrevet lidt om principperne bag). Klikkertræning er afstressende og hunden bliver mere afslappet end ved andre former for træning netop fordi de selv skal bruge hovedet istedet for at lokkes efter en godbid til "sit" "dæk" eller hvad man nu ønsker de skal gøre.

Jeg har selv to basenji. De kan jo ikke gø, så når jeg ser tv eller sidder foran computeren og de ikke er trætte nok til at gå til ro er deres måde at forsøge at fortælle mig at de har brug for aktivering at hente plastbeholdere i køkkenet. Så sidder de så med dem i munden og venter på jeg kommer og leger. Hunde kan måske nok ikke tale menneskesprog, men de siger mange ting hvis man forstår at lytte.

Som bvh anbefaler prøv at læse nogen bøger om "hundesprog". Jeg kan også anbefale "Lærebog i hundesprog" af Anders Hallgren. Samt alle hans andre bøger han er virkelig dygtig til at formidle, det er sjovt at læse og man kan pludselig forstå det lille kræ meget bedre...

Smil fra
Stine

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 02-02-04 19:28

hej!
Jeg tror at i har fået et lille problembarn!! Hun lyder som om hun er en meget selvstændig hund..... Måske i skulle søge professionel hjælp. Der findes både terapeauter og psykologer udi denne lidt mere pædagogiske form for problem, her kan i måske også få opklaret om, hunden har et arveligt gen, og hvordan det før er blevet håndteret. Prøv dyrlægernes weebsides. De er flinke til at svare.
MVH: La.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 02-02-04 19:30

Det er nok at skyde lidt over målet Liseaa

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 02-02-04 19:37

Hej igen,

Jeg ville langt fra kalde en 5 måneder gammel hvalp, der bider og gør opmærksom på sig selv som problembarn. Professionel hjælp tror jeg umiddelbart ikke er nødvendigt da det der beskrives er HELT NORMAL hvalpe adfærd.

Jack Russel er, som så mange andre hunderacer en race, der har brug for masser mentale og fysiske udfordringer... at den er utilfreds med stillesiddende TV kigning er ret forståeligt. Man kan trætte en lille hvalp med blot 10 minutters træning af den ene eller anden form.. den bliver afslappet og tilfreds mens dens tilknytning til ejeres bliver større da du jo tydeligvis er det mest sjove og spændende væsen i verden.... :)

Stine

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 02-02-04 20:24

Hej Mr. Stock

I har valgt en hunderace, som er meget aktiv. Den er god til at fange rotter, og er en god vagthund.

Det er en lille kvik og meget klog hund, og hvis I ikke passer på, kommer den til at styre det hele.

Det er Jeres opgave at opdrage hunden, så den bliver sådan som I ønsker.

Her i foråret startes der lydighedstræning mange steder i landet, find ud af hvor og meld jer til der. Så lærer I en masse om jeres hund.

Indtil da, find bøger om emnet, eller søg på nettet .... der er masser af muligheder. Invester også i noget aktivitets-legetøj til hunden.

Jeres hund opfører sig helt normalt/ I skal sætte grænserne

Karin

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 03-02-04 10:28

Jeg vil give bvh ret i at liseaa måske skyder LAAAANGT over målet, man skal ikke opgive så hurtigt når det er en hvalp man har med at gøre. Kunne forstå hvis hunden fx. var 5 år gammel, men ikke fordi den er 5 mdr. Prøv du nu nogen af de råd du har fået, som du selv tror på. Det med konsekvens er ihvertfald en vigtig del af det.
Håber at det du vælger at gøre hjlælper. MEn husk det sker ikke bare sådan lige det er et tålmodighedsarbejde fra jeres/din side.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-04 14:20

Hej, Mr.Stock.
Det lyder, som om du ikke har haft hvalp før...
Så er det nok en god ide, at komme på hvalpekursus i en fart. For der vil du møde andre hvalpeejere og I vil kunne udveksle erfaringer. Og hundene elsker det selvfølgelig. Har du haft hende fra hun var 8 uger?

Uanset om du er ny i "hundefaget" eller ej, så er det en god ide at gå en tur på biblioteket. Der findes så mange bøger om hunde, så der garanteret også er noget for dig. Der vil du også kunne finde ideer til, hvordan du kan underholde din hund (men husk at anbringe bøgerne lidt højt oppe, -min første hund spolerede flere biblioteksbøger ).

Bideriet skal nok gå over, når hun har skiftet tænder, -følg nogle af de mange råd, du har fået, så går det nok.

Kommentar
Fra : Eifelvuf

Dato : 04-02-04 23:45

BVH skrev :

"Det er nok at skyde lidt over målet Liseaa"

Enig med k.j.k., Birgitta og DCH.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

www.danskph.dk

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 09-02-04 11:20

Hej!
Jeg ser nu at jeg har overset at det er en 5mdr. hvalp og ikke 5 år. Undskyld Lise aa

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-02-04 15:04

Ups, ja. det gør jo en forskel...

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 10-02-04 08:23
Kommentar
Fra : MartinDivarottweiler

Dato : 13-02-04 20:57

Ad 1) hunden mangler formentlig noget at bide i, idet den klart er ved at skifte sine sylespidse babytænder *** Tyggeting - grene mv. anbefales

Ad 2) når du dasker ud efter hunden opfatter hun det som en leg og vil bare fortsætte. Prøv istedet at sige NEJ og mene det.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 17-02-04 09:33

Hej

Du har fået mange gode råd, jeg synes også du skal prøve at følge dem. Der er bare én ting jeg vil tilføje. Du skal aktivere din hund INDEN den begynder at gø ad dig. Gennemsku mønstret, så du ved hvornår din hund begynder at gø og start så med at aktivere ca. 10 minutter FØR. Hvis du først går igang når din hund gør, får den en positiv forstærkning for at gø... Det vil betyde, at den lærer (lynhurtigt), at det kan BETALE SIG AT GØ... Og det er jo ikke meningen.
Alene det, at du har slået ud efter den, sagt noget til den eller blot kigget på den opfattes af hunden som en forstærkning idét den har fået kontakt i det øjeblik den gøede. Så du skal højst sandsynligt bryde vanen. Mit forslag:
1. aktiver din hund FØR den begynder at gø
2. hvis den begynder at gø, så ignorer den
3. holder den op med at gø, tæl til tre (inde i dig selv) og sig så "stilleee, dygtiiig, stilleee". Med tiden vil hunden associere det at være stille med ordet stille, og du kan senere (om lang tid) bruge ordet "stille" når du ønsker at den skal være stille.
4. bryd vanen i en periode: lad være med at se tv på dette tidspunkt, hvor det går galt. Gør noget andet evt. sammen med hvalpen og vent med at se tv til den sover.

Dét at bryde vanen har ofte enorm positiv effekt på et givent problem, benyt dig af dét.

Jack Russel terrier. En lille bestemt jagthund, med en kort lunte. Endvidere er det en hund med højt stressniveau - altså den kan hurtigt komme til at stresse. Derfor er al boldkast, pindekast og trækkelege bandlyst. Fordi det stresser! Lav istedet masser af stressreducerende arbejde med den. Det er især næsearbejde; spor, felt etc. Jeg kan oplyse at politiets sporhunde altid arbejder min. to sammen, fordi de kun kan holde til at bruge deres næse i 20 MINUTTER ad gangen - så skal de sove, er fuldstændigt færdige, og den anden skal tage over.
Bor du i nærheden af Århus? Jeg (og min kollega) starter hundetræning op her sidst i Februar og vi tilbyder også enetræning. Vi er uddannede professionelle hundeinstruktører i PAFF-regi, ved Lone Greva, hundepsykolog og cand.psych. (PAFF: professionelle adfærdsbehandlere for familiedyr).
Vi arbejder udelukkende med positive træningsmetoder, herunder klickertræning.
Hvis du er interesseret er du velkommen!

Held og lykke!
Vh. vildskud