/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Må man trække en bil med katalysator i g~
Fra : Bragesvej
Vist : 7453 gange
20 point
Dato : 02-02-04 07:51

Har fået at vide at man ikke må trække/skubbe en bil med kat igang af Dansk auto hjælp??

Men kan det passe, hvad har en kat med det at gøre?

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 02-02-04 08:12

noget med at der kommer uforbrændt benzin i udstødningssystemet og hermed i
kat'en der kan ødelægges herved.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 02-02-04 08:42

Hvis du sørger for at bilen er kold, kan du gøre det.
Som jej123 skriver, så ligger der uforbrændt benzin i katalysatoren, som kan "exploderer" og ødelægge katalysatoren.

Jeg har trukket/skubbet min gamle bil med katalysator et par gange uden at der er sket noget.

Man skal ikke trække den i flere "timer", den skal gerne igang med det samme. Men jeg ville først forsøge med startkabler hvis det kan klares med sådanne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-02-04 08:45

Vist en af omgangshistorierne da man startede med kat. En kat. ville også dø pronto, hvis man kørte med blyholdig benzin, det var heller ikke sandt. Hvis dette var sandt var min katalysator død tusind gange.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-02-04 09:15

skub du bare krapylet i gang... hvis en kat ikke kan holde til din bil slår en skid, ja så er den kaput a'li'veller
Som 3773 skriver, ja så ville min katalysator også have lidt død og ødelæggelse 100-vis af gange, men som thulin skriver, så prøv dog med startkabler først.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-02-04 09:25

3773> Din katalysator virker formentlig - men den kan sagtens have taget lidt skade de 1000 gange den burde ha' været død Helt en vandrehistorie er det altså ikke...

Bragesvej> Jeg vil give Dansk Autohjælp helt ret og fraråde motorstart ved trækning/skubning - prøv med startkabler....

Jeg har klippet lidt fra http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/billeksikon.htm

Citat
Lovgivningen stiller skrappe krav til udstødningsgassens renhed, derfor er alle nye biler udstyret med en katalysator (et krav siden 1991), der renser de forbrændte gasser for 3 miljøbelastende stoffer, kvælstoffilte, kulbrinte & kulilte. Katalysatoren består af en porøs blok, som gassen presses igennem. Blokkens tusindvis af porer er indvendigt beklædt med ædelmetaller som platin eller rhodium, der før de 3 uønskede stoffer til at indgå i en kemisk reaktion, så de omdannes til kvælstof, vand & kuldioxid - naturens egne grundelementer, om end kuldioxiden får skyld for drivhuseffekt & global opvarmning. Katalysatoren forbruges ikke & skal i princippet aldrig udskiftes. Men den er sårbar over for blyholdig benzin & uforbrændt benzin fra fx en cylinder med et defekt tændrør. Derfor er en nøjagtig & pålidelig motorstyring nødvendig.

og lidt fra http://www.luftforurening.dk/emner/emne-o.pdf
Citat
Overhedning af en katalysator er et alvorligt problem, som meget hurtigt ødelægger den. Det sker kun for Ottomotoren,
der opererer med relativt lav termisk virkningsgrad. Ufuldstændigt forbrændt brændstof kan ved motorfejl
passere gennem og ud af motoren på gas eller væskefase. Katalysatoren vil forsøge at efter-forbrænde den HC/CO
rige gas, hvorved den overheder sig selv og ødelægges.
For moderne personbiler med benzinindsprøjtning og katalysator er der visse basale regler, der SKAL overholdes.
Elektronikken styrer selv opstart hvorfor der er unødigt at træde på eller presse speederen i bund før opstart. Det er
forbudt at trække en bil, der har startfejl, igang. Benzin-dyse-fejl og tændingsfejl skal straks repareres. D.v.s. det går
ikke at køre hjem. Det ødelægger en dyr katalysator på sekunder!!
Den ekstremt porøse wash-coat, der er et bærelag af aluminiumoxid, begynder at sintre og smelte sammen ved
temperaturer over omkring 900°C, hvilket lyn-hurtigt reducerer dens funktionsevne og levetid. Da kat’ens normale
driftstemperatur er omkring 600-750°C, vil selv de mindste mængder uforbrændt Benzin eller store mængder CO øge
temperaturen mod eller over det kritiske niveau.
Forskellen grundet hastighedsgrænser som i Danmark med 110 km/t og visse steder i Tyskland med stadig fri
hastighed er i området 100-150°C.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-02-04 09:32

Enig med startkabler, men nu skal bilen forhåbentlig ikke trækkes en tur fra Skagen til Padbord for at starte

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-02-04 09:33

Fuc* Hvor ligger Padbord? Det skulle være Padborg

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-02-04 09:35

Padbord ? Er det ikke i nærheden af Flensbord?

Kommentar
Fra : bokke31

Dato : 02-02-04 19:00

`du kan roligt trække den igang BARE IKKE I BAKGEAR ((baglængs))

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 02-02-04 19:17

Hej! Nye eller nyere biler er jo mere sensible end de gamle. Man fraråder at fjerne batteriet fordi det skaber kludder i motorstyringen. Der er nogle biler som slår tændingssystemet helt fra når batteriet kommer ned på en vis spænding og så kan man hverken trække eller skubbe bilen i gang: Der kommer simpelt hen ingen strøm til tændsystemet selv om motoren kommer op i omdrejninger. Jeg har selv prøvet det.
Hvis man har et par ordentlige startkabler i bilen kan man altid få hjælp af en flink bilist eller også fra en taxachauffør, men de vil have lidt for ulejligheden.

Accepteret svar
Fra : jyttejo

Modtaget 20 point
Dato : 02-02-04 20:48

Når du har kat på, må du ikke blive trukket igang,uanset om den er kold eller varm
derimod må du godt trække andre igang,du må jo godt køre med trailer eller campingvogn. Mdvh. jyttejo.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-02-04 22:19

Den bil kommer ikke ud og køre igen før engang til sommer med alt det her

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 03-02-04 07:49

Tak for svaret jyttejo.

Kommentar
Fra : jyttejo

Dato : 04-02-04 01:13

Selv tak for point.