/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rengøring af "bagesten" (Pizzasten)??
Fra : mariusn
Vist : 10154 gange
200 point
Dato : 01-02-04 20:10

Har vært lidt uheldig med en Calzone på min Pizzasten, og det medførte at overfladen på min sten er "beskidt" og det er brændt fast.

Hvordan kan jeg få rengjort stenen?
Rengørings metoder som er beskrevet i stenens manual, fungerer ikke.

Det er en bagesten af denne typen http://www.cookbaker.dk/Default.asp?ID=464

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 01-02-04 21:10

Varmt vand og en svamp af typen du køber i Netto + en gang knofedt burde klare det -- evt. med lidt opvaskemiddel...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-02-04 21:25

h_blunck har ret... knofedt hjælper helt sikkert, men hvorfor ikke prøve at "brænde" stenen ren? Ligesom når du renser din ovn på ovnrenseprogrammet. Så kan du børste skidtet af, der vil sikkert blive en plet på stenen (kosmetisk), men fedtstofferne osv. er brændt væk.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : mariusn

Dato : 01-02-04 21:31

Hvad er Knofed`??

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 01-02-04 21:36

Hej Marius N

Knofedt er simpel skrubning..... Arbejde med svampen... Clan's tip om at brænde den ren kan nok OGSÅ bruges...

Held og lykke.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-02-04 21:50

Knofedt er bare "hårdt arbejde", men ved et lille kig på nettet, så findes der pokker ta' mig noget med navnet "Grønt Knofedt"
http://www.fr-kemi.dk/Produkterne/Produktopdel/Gr%C3%B8n%20Knofedt.htm

Kommentar
Fra : mariusn

Dato : 01-02-04 22:05

hmm ja det er ikke nemt for en Normann når det bruges danske "udtrykk"

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-02-04 22:26

Sorry, hvis vi forvirrede dig
Nu må du så love ikke at skrive/snakke ny norsk
koffer det
middags kvile

Kommentar
Fra : Mamaq

Dato : 02-02-04 01:50

Jeg plejer at bruge en spartel til at rengøre bagestenen når der er noget der er brændt fast.

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 200 point
Dato : 02-02-04 06:25

Køb en metal grydesvamp.
Lad det fastbrændte stå lidt i blød.
Skrup det derefter med grydesvampen.

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 02-02-04 19:10

Det med spartlen vil fungere bedst...
Har selv prøvet det flere gange og det er værd at anbefale.. Men pas på at den ikke ridser stenen...

MVH
AnniRKK

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-02-04 18:13

Hvad med at lukke dit spørgsmål (ditto slukke lyset på toilettet, når du er færdig)?
http://www.kandu.dk/dk/faq.asp

Godkendelse af svar
Fra : mariusn

Dato : 09-02-04 19:02

Tak for svaret qfha.

Tak til "Politi" Clan også....