/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
voldgift ???
Fra : CCjunior
Vist : 781 gange
75 point
Dato : 01-02-04 19:53

Vi har snakket om at køre en voldgift mod vores underboer, vi er fælles om at skulle viligholde vores dele hus, men de er ikke til at snakke med.. Nu har vi ventet i 3 år og gidder ikke at vente mere..

Hvordan fungere det helt nøjagtigt når man kører en voldgift.
vi skal vel ha en eller flere håndværkere ud og besigtige huset og sige hvad der skal laves. Skal vi have en advokat med også..
hvad gør vi når huset er besigtiget osvosv...

Junior

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 01-02-04 22:02

Det er normalt en bekostelig affære at afholde en voldgift, idet man skal betale en eller flere personer for at fungere som "dommere". I skal i den forbindelse være opmærksom på, at begge parter skal være enige om valget af voldgiftsdommer.

For at I kan "trumfe" jeres ret igennem overfor jeres underboer, skal det være aftalt, at tvister skal løses ved voldgift.

Medmindre I har særlige grunde til at skulle føre sagen som voldgift, vil jeg opfordre Jer til at bruge de alm. domstole.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 02-02-04 17:38

I vores samejer overenskomst står der at eventuelle tvister skal igennem en voldgift.. hvis det skal igennem en alm. domstol hvordan skal det så forløbe..

Junior

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 75 point
Dato : 02-02-04 18:47

Ja, så er vejen frem nok en voldgiftsret. Jeg har ingen forstand forløbet i en voldgiftssag, men jeg kan da ridse gangen i et civilt søgsmål op.

Du indgiver en stævning til retten, hvori du først og fremmest angiver hvad du ønsker sagsøgte dømt til (din påstand). Derudover skal der være en sagsfremstilling og nok også nogle anbringender, dvs. de retlige forhold, som du mener, taler for din sag. Stævningen skal være ledsaget af en bilag, der kan underbygge din sag (beviser). Du skal ikke foretage syn og skøn inden retssagen, da den udarbejdede erklæring ikke kan bruges under sagen!

Når stævningen er forkyndt, vil sagsøgte nok svare i sagen, og I skal udveksle svar med hinanden indtil retten mener, at I ikke kan komme længere. Derefter bliver i formentlig indkaldt til et §355-møde (særligt forberedende møde), hvor I drøfter sagen under uformelle former. Det er her retten vil prøve at mægle forlig. Det kan også besluttes at der skal afholdes syn og skøn. Afsluttes sagen ikke her, berammes der en domsforhandling, og I skal indlevere påstandsdokument, hvilket er et dokument, hvor din påstand og evt. vidner.

Svarer sagsøgte ikke i sagen, vil han blive dømt ved udeblivelsesdom. Denne kan tages op i 4 uger (under særlige omstændigheder 1 år).

Hvorvidt du skal antage advokat er meget op til dig selv. Er du ferm til at formulere dig mv. kan du gøre det selv, men det kan have vidtrækkende konsekvenser, hvis du forspilder din chance. Skal I have syn og skøn, vil jeg tilråde dig at tage advokat, for det er vigtigt at der bliver stillet de rigtige spørgsmål til skønsmanden. Det er også en stor mundfuld for en lægmand at klare en domsforhandling. Så alt i alt vil jeg råde til en advokat.

Det blev lidt langt , men jeg håber, at du kan bruge det.

Mvh
Jensen

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 02-02-04 20:21

Tak for svaret RyeJensen.
Hmm.. jeg må jo nok indrømme at vi skal overveje det nøje.. det er jo en træls ting nu hvor det er nogen så tæt på vi skal i krig med.. Men det er jo også træls at huset falder sammen om ørene på os.. nu må vi se.. men jeg takker mange gange for svaret..

Junior

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 04-02-04 19:07

Fra advokatkontoret ved jeg at civilt søgsmål er blevet afvist fordi der i en overenskomst står, at sagen skal anlægges ved en voldgift. Kun hvis begge parter er enige kan sagen fortsættes som civilt søgsmål, men det er overboen nok ikke interesseret i og kan anmode retten om at afvise sagen.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 04-02-04 19:29

Retten afviser ikke en sag ex officio (af egen drift). Hvis modparten ikke protesterer og påberåbe sig en voldgiftsaftale, vil sagen fortsætte ved domstolene.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 04-02-04 19:30

UPS det var jo stort set også det du skrev. Undskyld.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 04-02-04 20:56

ok.. jeg har lige et tillægs spørgsmål..
hvis man nu tager en voldgift.. hvem skal så betale..

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 04-02-04 21:21

Det er ikke til at sige hvem der skal betale. Voldgiftsrettens medlemmer (dem du og din underboer bestemmer skal være "dommere" i sagen) bestemmer hvor meget de skal have i løn, og hvem der skal betale hvad. Det sker oftere end ved almindelige domstole, at voldgiftsretten bestemmer, at hver part bærer sine omkostninger.

Du skal samtidig være opmærksom på at en afgørelse fra en voldgiftsret ikke kan ankes. Dette gælder således også spørgsmålet om sagsomkostningerne og fordeling heraf. Kun i de tilfælde hvor der er begået fejl, kan afgørelsen prøves ved domstolene. Der er dog en videre adgang til at få prøvet spørgsmålet om løn til voldgiftsrettens medlemmer, idet de ikke er upartiske i den afgørelse.

Mvh
Jensen