/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Internetsøgning og links på gamle gårde
Fra : maya123
Vist : 2225 gange
125 point
Dato : 01-02-04 19:01

Kan I hjælpe mig med at finde oplysninger om større og mindre gårde:
Bykærholmgård 1700-1750 i nærheden af St.Rørbæk
Rødelandgård 1700-1800 i nærheden af St.Rørbæk

Rørbækgaard 1650-1700 i nærheden af St.Rørbæk
Jættehøjgaard 1600-1700 i nærheden af Slangerup
Elsenborggaard 1650-1700 i nærheden af Rørbæk eller Snostrup

Bovnsgård (kan staves anderledes), 1550-1600 Javngyde Tulstrup Gjern (der kan være flere med gårdnavnet).

Det kunne være rart, at finde, præcis hvor disse gårde lå, evt. på kort, billeder/malerier, lidt mere om hverdagen på disse gårde, ejermænd, skifter, skatter osv. Det er jo bedst, hvis der er noget på nettet, men jeg har selv prøvet google forgæves  det er så ikke sikkert, at jeg har søgt på de rigtige søgeord og nu er jeg løbet tør for ideer til de helt rigtige sider (hvis de findes).
Jeg ved godt at jeg kan tage rundt på arkiver, men nu vil jeg gennemtravle nettet først, da mit helbred ikke er helt i top for tiden.
Så har I noget, eller ved I hvor jeg kan finde det, vil det hjælpe mig videre, tak.
MVH maya123

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-02-04 19:03

Du kender sikkert denne side.
http://www.slaegtsgaardsforeningen.dk/

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 01-02-04 19:05

Tak Teil, den har jeg prøvet, uden resultat

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 01-02-04 19:13

Det eneste jeg i øjeblikket finder som ligner Bovnsgaard er i Kalvslund sogn (Bavngaard) Ribe herred, Ribe amt
MVH
Varla

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 01-02-04 19:19

Hej Varla, tak.
Ligger Gjern i nærheden af Ribe? Er desværre( i denne sammenhæng), Amager-kaner og er ikke stærk i det geografiske, men jeg er også den type der kan farer vild i en telefonboks
Spøg til side, Bovnsgård har ligget i Gjern-området, Tulstrup.
MVH maya

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 01-02-04 19:32

Hvis du med Ribe mener Kalvslund så ligger Kalvslund ca. 10-15 km N-NØ for Ribe - i øvrigt på vejen mod Silkeborg.
Og Gjern ligger tilsvarende ca. 15 km Nø-Ø for Silkeborg, så afstanden har jeg anslået til samme afstand som mellem Ribe og Silkeborg, nemlig ca. 140 km.

Hvis du har et landkort fra Geodætisk Institut, så ligger Gjern på kort 20 felt K6, og Ribe på kort 42 felt J2

MVH
Varla

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 01-02-04 19:32

Du kan jo søge uden "gård"

Feks. Elsenborg:
http://users.cybercity.dk/~bse13289/081199lille.web/per00265.htm
Måske har ham der har siden, en idé om, hvor der ligger/å en gård af det navn?

Jeannie

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 01-02-04 19:38

Men som du siger - spøg til side. Her er de eneste "nulevende" lokaliteter som jeg kender i Tulstrup sogn:

Tulstrup sogn (Askkrog) Ning herred, Aarhus amt
Tulstrup sogn (Bregnhøj) Ning herred, Aarhus amt
Tulstrup sogn (Hinnedrup) Ning herred, Aarhus amt
Tulstrup sogn (Hylling Skov) Gjern herred, Skanderborg amt
Tulstrup sogn (Hylling) Gjern herred, Skanderborg amt
Tulstrup sogn (Hyllinglund) Gjern herred, Skanderborg amt
Tulstrup sogn (Hyllingskov) Gjern herred, Skanderborg amt
Tulstrup sogn (Javngyde Mark) Gjern herred, Skanderborg amt
Tulstrup sogn (Javngyde) Gjern herred, Skanderborg amt
Tulstrup sogn (Pederstrup) Ning herred, Aarhus amt
Tulstrup sogn (Skovsrod) Gjern herred, Skanderborg amt
Tulstrup sogn (Storebjerg) Ning herred, Aarhus amt
Tulstrup sogn (Søkilde) Gjern herred, Skanderborg amt
Tulstrup sogn (Tulstrup) Gjern herred, Skanderborg amt
Tulstrup sogn (Tulstrup) Ning herred, Aarhus amt
Tulstrup sogn (Tørring) Gjern herred, Skanderborg amt
Tulstrup sogn (Vennely) Gjern herred, Skanderborg amt
Tulstrup sogn (Østergaard) Ning herred, Aarhus amt

Krabsen kender den heller ikke, så jeg vil antage det er en mindre "stor" gård.

NAtionalt Bogforlag, Herning, udgav under 2. verdenskrig et værk som de kaldte
"Mindeværket
Danske Landmænd
og deres indsats"

Der er udgivet et digert værk for hvert amt, og det udmærker sig ved at være opdelt Amtsvis, Herredsvis, og endeligt sognevis, og som indledningen til hvert sogn er der en oversigt over sgonets større byer og kendte gårde"

Desværre har jeg kun Vejle Amt, men de kan lånes på bilioteket.

MVH
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 01-02-04 19:53

Jeg har forsøgt at kikke lidt på:

http://www.hum.ku.dk/navnef/adkomst.htm

Men heller ikke der ser jeg nogen mulighed, men jeg giver linket alligevel for det tilfælde at du finder en anden måde at skrive det på, og fordi jeg ikke ved gamle oplysninger du opererer med.
MVH
Varla

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-02-04 20:48

http://www.lokalarkiver.dk/Arkivvejviser2000/Arkivvejviser.htm
Så er der muligheden for at via denne vejviser kontakte de aktuelle
lokalhistoriske arkiver. De kan have gårdhistorier, måske gamle håndskrevne
eller noget af nyere dato.

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 125 point
Dato : 02-02-04 17:43

Lidt om Jættehøjgaard og et par andre sider til at søge på," det kan være du kender siderne " problemet er at i 1600-1700 tallet var der få selvejende gårdmænd i Danmark, og endnu mindre oplysninger om hvad deres gårde hed.

På biblioteket kan du låne Traps leksika om og med mindre og større gårde i Danmark, prøv at ringe til dem de hjælper dig gerne.

De sender hvis bøgerne ud i hjemmet.

senta

http://www.nittebjerger.dk/familie_1.htm
http://www.taarupgaard.dk/historie.htm

http://www.historisk-randers.dk/historier.asp?hisID=3

http://arosleo.dk/skoedstr.htm

http://www.donline.dk/kap4.htm

http://www.geocities.com/Heartland/Meadows/4470/thorup31.htm

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 02-02-04 17:55

Tak for svaret senta. Flere af siderne kendte jeg ikke, så noget videre kom jeg da.
Jeg vil også skrive til nogle lokalarkiver og ringe til biblioteket.
Det var vist også lidt meget forlangt, at få noget om alle gårdene, på nettet.
Det kan jo være det kommer en dag, hvem ved.
Jeg takker selvfølgelig alle her, der har været behjælpelige, TAK for hjælpen.
Mange hilsner fra maya123 med ønsket om en god aften.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 02-02-04 18:07

Jeg er endnu en gang imponeret over den viden som Senta lægger for dagen.

Vidste jeg blot halvt så meget.

MVH
Varla

Kommentar
Fra : nittehans

Dato : 02-02-04 18:37

Hej maya123
Jeg har viden om Elsenborggård i Rørbæk. Den ligger i Lille Rørbæk i dag, og formentlig har den ligget der altid, da Lille Rørbæk stadig har sin oprindelige gårdplacering, fra før udskiftningen.
Bykærholmgård ligger i dag på Store Rørbækvej, se Kraks kort over København blad 102 D5. Her har den formentlig ikke ligget altid, da Store Rørbæk er udskiftet.
Rørbækgård ligger stadig i Store Rørbæk, det er for mig usikkert om den har sin oprindelige beliggenhed.
Rørbæk-Snostrup området er i øvrigt Nittebjergslægtens kerneområde, der er mere på www.nittebjerger.dk

Spørg hvis du vil vide mere.

Venlig hilsen

Hans