/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
marmor/overflader
Fra : 25
Vist : 1727 gange
200 point
Dato : 01-02-04 11:55

Alt om marmor

Jeg har fået en projectopgave, det handler om marmor. Den skal afleveres SENEST tirsdag. Den går ud på:

Hvad er marmor lavet af?
Hvor bruger man marmor?
hvad koster marmor ?
hvordan benytter man det?
Hvilke rengøringsmidler bruger man?
Hvor lang tid kan marmor holde (overflade på gulve)
Hvorfor benytter man marmor til gulve?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-02-04 11:56
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-02-04 12:04
Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 01-02-04 12:20

Hej

Jeg syntes bare lige du skal vide at marmor ikke kan tåle citronsaft (og syrer i det hele taget)

Jeg har en marmorplade lige ved siden af komfuret til at stille varme ting på. Der kom jeg engang til at sprøjte citronsaft på og kan omgående ses. Overfladen bliver ru og jeg har endnu ikke fundet noget der kan gøre det blank igen ude at jeg evt. skal slibe.

Det er ikke det du spørger om, men det kunne jo være at du kunne bruge det alligevel

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 01-02-04 12:20

Marmor er en forholdsvis blød bjergart, som fåes i mange forskellige farver, og ra lande rundt om på jorden, dog er de mest kendte forekomster Italienske, men vi har også marmor på Grønland og i Norge.

Marmor er forholdsvis let at bearbejde , hvis man har skarpe redskaber. Man har marmor i Italien, der er flere tusind år gamle. Det kan let poleres op, og er meget dekorativt

Marmor er calciumcarbonat, og er derfor følsom over for stærk syre som f.eks. saltsyre. Svovlsyre vil også skade mamoren, men da calciumsulfat også er tungtopløselig kan skaden være lidt anderledes.

Marmor er lidt porøs, og kan derfor med fordel poleres op med olie og voks, der både vil beskytte stenen, og vive den en endnu flottere glans, end den kan få ved kun at blive slebet med fint sandpapir (korn 1200).

Marmor er meget holdbar over for slid og stød. Hvi du taber noget på et marmorgulv, kan det godt være, at noget går i stykker, men det er sjældent gulvet det går ud over.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 01-02-04 12:25

ibenboel hvis der er huller, skal du slibe. Du kan få sandpapir i korn 1200 hos flygger. Ellers prøv med lidt olie på en klud eller stykke køkkenrulle. Tør efter med tør klud/papir.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-02-04 12:31

Marmor er en natursten. På denne side er der forskellige typer af marmor.
http://www.bk-granit.dk/produkt/list.php?cat=2
Ved at klikke på billederne kan du læse om de forskellige anvendelsesmuligheder.
Pris på marmor er meget meget forskellig. Det kommer jo an på forarbejdningen.
Marmor bruges i mange hjem. Bordplader, badeværelser, vægbeklædning og gulve.
Statuer/skulpturer.
Marmor er slidstærkt, men kræver rengøringsmidler kun beregnet til marmor.
Marmor til gulve, det ser flot ud.
mvh ans

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 01-02-04 12:44

tilføjelse til AC, så er marmor nemlig calciumcarbonat, som kemisk er det samme som kridt og kalk. Marmor er altså kridt der er 'forurenet' med forskellige andre farvede forbindelser. Det stammer altså oprindeligt fra kridttiden for ca. 100mio. år siden, hvor små havdyrs skaller der bestod afCaCO3 efterhånden dannede store lag, blev findelt og blev presset sammen til det marmor og kridt vi kender idag. Hvis du kigger godt efter på marmor, kan du ugså indimellem genkende strukturer der ligner små og organismer