/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Ciao drukner...
Fra : CiaoStyrer
Vist : 1776 gange
45 point
Dato : 31-01-04 22:35

Så har jeg endelig fået ciao'en samlet... men men, den starter sq ikke, alt tyder på at den får for meget benzin... Når jeg cykler på den, begynder der at sputte benzin ud af udstødningen...
Jeg vil gætte på at det er fordi jeg har boret den for meget op, benzinen løber ukontrolleret ind i moteren, altså at krumtappen ikke styrer benzinet som den burde... Simmerringen, lejerne og platinsættet er ikke blevet skiftet efter adskillelse, men det har vel ikke noget med den drukner... Jeg køre også med en toppakning fra en 46mm cylle, jeg har 43mm på, det kan vel gå ud over kompressionen, men igen, det har ikke noget med den får for meget benzin... Og det kan jo også være karburatoren..? Kan det lade sig gøre at gøre boringen mindre med kemisk metal (araldit)....?? Hvad tror i det kan være...?? Hvordan løses problemet lettest...??

På forhånd tak..

Forhøjer så snart jeg har fået skaffet nogle flere point, det lover jeg...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-01-04 22:40

Nu ved jeg ik lige om en caio har svømmer i kaburatoren for ellers ku det jo være den der hang Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-01-04 22:44

Ang plastic padding ( er det ikke det du mener og ik araldit ) så er det da det man brugte/ bruger efter man har slebet plumben ud på eks puch cyl så det kan da tåle varmen og er holdbart Sune

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 31-01-04 22:46

Der er en svømmer i kaburatoren hvad mener du med den hænger, hvordan fikser men det...??

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 31-01-04 22:48

Og jo det er det fra plastic padding..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-01-04 22:55

Så må du jo lige skrue kaburatoren af så kan du jo se om det render lige igennem den og hvis må du skille den ad og se om svømmeren sidder fast eller om der er skidt i så nåleventilen ikke kan lukke svømmeren sørger jo for at der hele tiden er benz at tage af men hvis den kører i tomgangog svømmerhuset er fyldt lukker den af for benz indtil den bruger igen altså åbner og lukker medens du kører mvh Sune

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-02-04 08:09

Der er måske noget om det du siger... jeg tjekker svømmeren og vender tilbage med resultatet....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-02-04 10:27

ok

Kommentar
Fra : smut

Dato : 01-02-04 10:48

til ciaostyrer
hvis du har boret den op så hullet er bredere end krumtappen(den virker som en slags membran) så har du et problem så kommer den ikke ud og køre men den motor mere du skal kun bore et stykke ind i studsen med et 12 mm bor og så file resten du kan file hullet aflangt (set indefra) det virker som at hakke fx en puch så suger den benzin ind ledt før

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-02-04 11:02

Nu drukner den ikke mere, sunowich råd virkede, og jeg kan få den til at køre i 10sek. hvis jeg gir den fuld gas uden choker.. Og hvis jeg holder den lidt i gang med pedalerne kan den blive ved med at køre indtil jeg ikke har mere luft til at cykle... Sikker på at den ikke kan komme op at køre med den motor, jeg har boret den bredere end krumtappen, men den starter jo i 10sek. og motoren bliver varm og det hele.. Sikker på at det er fordi jeg har boret den for meget op...?? Jeg tror nemlig den suger falsk luft ind igennem simmerringen...?? Kan man ikke fikse det med lidt kemisk metal fra plastic padding..??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-02-04 11:06

Her er lidt som også Sunowich siger, men mere udførlig:
Tag karburatoren af, og hold den helt lige. Med benzin på, kigges ind, for at se at benzinen ikke svømmer over svømmerrøret (det rør som nålen går ned i). Du kan event. hæve klokken og dermed nålen ved at give gas, for bedre at kunne se. Der må ikke være så høj en svømmerstand at benzinen løber over svømmerrøret. For så er det galt med svømmeren eller nåleventilen.
Det med plastic padding eller andre produkter skulle ikke være nødvendig, for hvis der kommer benzin ind i motoren, er det jo luften der har trukket det der ind (Vel og mærke hvis svømmeren/nålen ikke lader benzin flyde over, så det selv løber derind)
Hvis der ikke sker "oversvømmelse", så luk benzinen og uden tændrør, skal du cykle den godt tør.
Og med tørt tændrør prøver du lige at starte igen, før du åbner for benzinen.
Tjek også at der er god gnist, og at snøfteren ikke hænger, så den ikke får fuld kompression, tag eventuelt yderkabelet fra.
"toppakning fra en 46mm cylle, jeg har 43mm på, det kan vel gå ud over kompressionen" Nej det går da ikke ud over kompressionen om der er toppakning fra en 43 eller 46 mm, de er normalt lige tykke, men pakningen må ikke stikke ind over cylinderen, og bør heller ikke være mindre end cylinderdiameteren, da presset på topstykket så stiger meget.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-02-04 11:30

Jeg er meget glad for at høre at det nok ikke er nødvendig med det kemiske metal.. Den drypper godt nok en lille smule ud af udstødningen stadig og der kommer også en lille bitte smule benzin ud af der hvor luftfilteret sidder, lidt efter at jeg har åbnet for benzinet.... Hvordan ordner jeg så det med svømmeren eller nåleventilen....??

Skal nok forhøje pointtalet endu mere i morgen...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-02-04 11:56

Dvs. at du har konstateret at den løber over?
Skru svømmerhuset af karburator, pas på de finere dele ikke bliver bøjet, se efter at nåleventilen lukker for benzinen, når du løfter LET i svømmeren, hvis den ikke lukker så rens den.(eller brug den fra den gamle karburator)(vippeophængets aksel og svømmer skal af for at rense)
Pas på at vippeophængets aksel ikke falder ud, og bøj ikke ophænget. Ophænget bestemmer at når svømmeren svømmer på benzinoverfladen, så lukkes benzinen, og når der er brugt noget, falder svømmeren lidt ned og åbner så for svømmerventilen.
Hvis du har mistanke om at svømmerophæng er skævt/bøjet, så brug det fra den gamle karburator. Alt skal flyttes med forsiktighed.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : smut

Modtaget 45 point
Dato : 01-02-04 12:14

hvis du har boret den bredere end krumtappen kommer den IKKE til og køre ordentligt så "puster" den ud gennem din karburator du kan nok godt starte den men den kan ikke trække skindet af en kop kakaomælk
det ville være det samme som at undlade membranen i en yamaha 4gear
jeg har rodet MEGET med ciao i mine unge dage så jeg har prøvet det men jeg har stadig en der kører 95 km/h med hjemmelavet membranindsugning

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-02-04 12:21

Hvordan laver jeg en en hjemmelavet membran insugning...?? Kan jeg lave det med lidt kemisk metal...?? jeg har tænkt lidt over at sætte en plastik plade for den kant som går ind tæt til krumtappen, og så fylde op med lidt kemisk metal fra den anden side og lade den hærde lidt, fjerne plastik pladen og slippe det fint, kan det lade sig gøre.......?? Og hvad fejler min karburator, siden det løber oven ud, af svømmerhuset....??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-02-04 12:30

Smut, mener du at vægtklodserne, (den ene på krumtappen), virker som de første yamahas drejeventilmotorer, så må den da gå fandens tæt på indsugningshullet, under 1 mm?
Det kan godt være at smut har ret. Så ville problemet kunne løses hvis man kunne få en membran til indsugningen. Men masser har da boret deres ciao op, uden der var problemer? Og i hvert fald skulle knallerten ikke drukne.
Men i hver fald må karburatoren ikke oversvømme.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-02-04 12:34

Den går tættere en 1mm.... ...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-02-04 12:37

Smut har jo nok ret i at hullet kan blive for stort, men det er jo ikke sikkert at det er det, i hverfald kan det ikke konstateres før den karburator er i orden. Du kunne jo teste med den gamle karburator.
Hvis det løber ovenud, er det som jeg siger, nåle/afskæringsventilen der ikke lukker, enten fordi den er defekt/skidt i den eller fordi svømmeren ikke går op og lukker den på det rigtige tidspunkt(svømmerhøjde)
Prøv at luft motoren godt ud, og sæt den gl. karburator på (du kan sikkert bare flytte "overdelen) med spjæld/klokke og nål over fra den nye.
Og kan den så starte er hullet i krumtaphuset ok.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-02-04 12:59

Det prøver jeg.. Jeg har helt glemt at skrive at der løb benzin ud fra overdelen, og at jeg har ordnet det med lidt flydende pakning... Det kan også være at simmerringen ikke holder tæt, men jeg synes ikke det er særlig nemt at få den gamle ud uden at skille motoren helt af...

Kommentar
Fra : smut

Dato : 01-02-04 14:54

det er lavet som den gamle drejeventilsmotor på yamahaen den går meget tæt på den kan heller ikke køre hvis der er for meget slup i hovedlejerne og den skramler helt vildt
du kan godt prøve at lukke hullet til med kemisk metal og så slibe den fint til og lave et nyt hul men det er slut med din cyl hvis det går løs det er ikke bare lige og lave en membran indsugning jeg har lavet et nyt motorskjold

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-02-04 15:48

DET HJÆLPER IKKE MED FLYDENDE PAKNING PÅ OVERDELEN, der skal ikke være så høj benzinstand, at det kan løbe ud, så vidt jeg husker, og overdelen behøver derfor ikke at være 100% tæt, men køb en ny pakning alligevel.
Man plejer let at kunne tage karburatoren af, når luftfilteret er afmonteret, men det kan være du har flyttet motoren alt hvad du kan bagud, fordi din kilerem er for kort?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-02-04 21:12

Jeg har fået skilt motoren af sådan at jeg kan se simmerringen men jeg synes bare det er svært af få den gamle op (nu har jeg heller ikke prøvet så meget....) Jeg tror bare jeg skære den af...

Kommentar
Fra : C_U

Dato : 01-02-04 21:32

jeg synes du skulle købe en neo's..
det ved man hvad er.. og så kan en ciao aldrig komme til at følge med..

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-02-04 21:57

Jeg køre sq da' fra dig, ole, når den kommer op og køre.....

Kommentar
Fra : C_U

Dato : 01-02-04 22:05

sikker????? hehe.. har jo trylledimsen til at lægge på mit bord..

Kommentar
Fra : smut

Dato : 01-02-04 22:53

hvis du skal have en chance for og følge en scooter skal du have fat i en superbravo(det er også en ciao) den er lavet med variator kobling som en scooter er men din fordel er at en ciao vejer 42 kg og en scooter vejer langt mere
men det hjælper altså ikke og skifte den simmerring når du har boret den for stor så er den jo også utæt der akkurat på samme måde som hvis det var din simmering prøv evt og finde en krumtap fra en gammel ciao nogle af dem er bredere ud for indsugningen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 02-02-04 12:01

Ole's neos kører kun 55 nu så jeg burde kunne køre fra den.... Og din "trylledims" hjælper ikke meget på bordet..

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 02-02-04 19:10

Okay nu har jeg prøvet med den lovlige karburator men så vil den slet ikke starte... Jeg har fundet ud af hvad jeg vil gøre, jeg vil skille det hele at igen og så gøre hullet mindre bredt med kemisk metal (tror i det holder..??) og så vil jeg ordne det med karburatoren... (opretter et spørgsmål senere)...

Mange tak for hjælpen...

Men nu står jeg så med problemet: hvem skal have pointende?

Godkendelse af svar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 02-02-04 19:13

Det blev dig denne gang smut..... Men også MANGE TAK TIL PALLE.....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-02-04 19:27

Det er helt i orden med pointende, jeg har jo selv sagt at det kan godt være smut har ret, men før du skiller alt ad igen, og begynder på plastikpadding, så skal du da være helt sikker på at fejlen ikke er andre steder, ellers er du jo lige vidt.
Hvis du har kørt den helt tør for benzin, overalt, så skal den da give et prut, hvis du giver en lille sjat benzin igennem tændrørshullet, for kompressionen fejler jo intet.
Dermed være ikke sagt at smut ikke kan have ret i at du har boret for meget ud i siderne, men at skille igen, uden at være 100% sikker, er ikke smart.
For som sagt, så har alle de andre været bedre til at bruge et 13 mm bor.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : C_U

Dato : 02-02-04 19:53

jeg synes også lige du skal tjekke de andre dele inden du skiller den ad igen..
bare et godt råd..

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 02-02-04 21:11

Ja, men den er begyndt at sige mislyde når jeg prøver at starte den... så jeg vil gerne prøve at skille den af.. det lyder lidt som om krumtappen skraber imod et sted, der kommer en skrappe lyd hvergang motoren tager en omdregning...

Kommentar
Fra : smut

Dato : 03-02-04 07:42

har du husket de små skiver der sidder mellem krumtap og lejer de SKAL være der og de må ikke byttes om da de godt kan have forskellig tykkelse

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 03-02-04 10:49

Jeg har ikke skiftet lejer... ved godt at jeg burde, det gør jeg også hvis jeg skiller den af igen...