/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Slutseddel til overdragelse af jord
Fra : MissXX
Vist : 5751 gange
200 point
Dato : 31-01-04 14:28

Vi skal købe jord af vores nabo.

Landmåler har målt arealet, som er på 714 m2 og sat nye skelpæle. Vi skal nu have lavet en slutseddel men jeg mangler hjælp til denne slutseddel.

Hvordan ser sådan en slutseddel du?
Hvad skal slutsedlen indeholde?
Hvem skal have den, når den er underskrevet af alle parter?
Efter slutsedlen, hvad så?

Vi har fået tegninger fra landmåleren, som viser hvilket areal vi køber. Kan man henvise det denne tegning på slutsedlen når tegningen kun er foreløbig?

Håber på et hurtigt svar.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-01-04 14:48

Jeg kan kun anbefale at I får Jeres advokat til at være med til at udfærdige de papirer, der skal udfyldes.
Købsaftale, skøde og tinglysning.
Gør det ikke selv. Senere hen vil sælger måske finde en mangel i aftalen.
Ret evt. henvendelse hos advokathjælpen i kommunen, det er gratis.

mvh ans

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 31-01-04 14:50

Det nemmeste er at henvende sig til en lokal Ejendomsmægler og bede ham udfærdige en købsaftale, og lade ham ordne papirgengen, men hør et par stykker og få en fast pris, så han ikke tager rø--- på jer og få prisen skriftligt, jeg ville mene at det er billigere end en Advokat, men gør en af delene for jeres egen skyld

med venlig hilsen
Per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 31-01-04 14:51

ANS
advokathjælpen mener jeg ikke hjælper med grundkøb

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 31-01-04 14:52

ups

papirgengen = papirgangen

per

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-04 14:55
Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 31-01-04 15:01

3.100 + moms hvortil kommer stempelomkostninger horribelt Teil har du aktier i skoedekontoret dk

stempelomkostninger tilkommer under alle omstændigheder alt efter værdien af grundstykket.

per

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-01-04 15:02

bibsamie

Advokathjælpen kan give de råd, der er nødvendige, før handlen indgås.
Jeg skriver selv at MissXX bør kontakte egen advokat. På længere sigt tror jeg, at det vil være den "billigste" løsning.
Det er trods alt ikke sjovt senere hen at skulle stå med "håret i postkassen" på grund af en lille mangel.

mvh ans

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-04 15:14
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-04 15:15
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-04 15:15
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-04 15:16
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-04 15:16
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-04 15:17

o.s.v. o.s.v. o.s.v.

Accepteret svar
Fra : penelope

Modtaget 210 point
Dato : 31-01-04 15:49

Hej MissXX! Nu oplyser du jo ikke prisen men når det drejer sig om et stykke jord fra naboen, kunne jeg gætte på at det er et mindre beløb. (Den normale pris for landbrugsjord er ca. kr. 8 - 10 pr. kvm.)
Hvis dette er tilfældet, vil det være meget billigere for dig at få landmåleren til at lave en arealoverførsel. Det er en officiel overdragelse af jord fra en person til en anden, som så bliver registreret i alle systemer f.eks. ejendomsskat. Så slipper du for slutseddel, skøde, advokatomkostninger mm. og du vil have fuld dokumentation i de papirer som den autoriserede landmåler udarbejder.
Der er en beløbsgrænse som vist nok er kr. 40 000.-, men det ved landmåleren.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 31-01-04 16:48

Hej alle.

Tak for Jeres råd.... Men nu har vi altså valgt selv af udfærdige slutsedlen. Pga. prisen på jorden vil vi ikke kontakte en advokat, da advokatomkostninger langt vil overskride jordprisen.
Til Penelope >>> Det er en arealoverførelse vi laver, men vores landmåler har selv bedt os om at lave en slutseddel, som vi hvis nok skal aflevere til ham.
Kom endelig med flere gode råd..... Måske sidder der en med de gyldne korn.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-04 16:56

Husk tinglysning.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 31-01-04 17:01

Det kan være nogle dyre penge at spare, når man ikke er sikker på hvad skal stå i dokumenterne.

mvh
Jensen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-01-04 17:02

Ja det er meget vigtigt at det bliver tinglyst.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-01-04 17:03

Jensen
Jeg kan kun være enig.
ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-01-04 17:06

Har kommunen godkendt det?

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 31-01-04 18:47

Du kan vedlægge de foreløbige tegninger som bilag.

Hvis der foretages ændringer udarbejder du et tillæg til aftalen og vedlægger de nye tegninger som yderligere bilag, således at både de foreløbige og de endelige er med.

Godkendelse af svar
Fra : MissXX

Dato : 23-04-04 12:51

Tak for svaret penelope.

Vi har benyttet os af landmåleren. Dog har vi ikke fået prisen for hans arbejde med en arealoverførelse, men tingene kører.

Tusind tak for hjælpen og undskyld at jeg ikke har lukket spørgsmålet lidt før.