/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiatorerne klikker
Fra : Flemming17
Vist : 5224 gange
200 point
Dato : 31-01-04 10:49

Jeg har gas-centralfyr og har det problem, at mine radiatorer klikker næsten hele tiden.
Vi har thermostatventiler på alle radiatorer og har udluftet radiatorerne flere gange; men klikkeriet fortsætter. Hvem har et godt råd og en forklaring?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 31-01-04 11:15

Det problem har jeg haft, det var rørene til og fra radioatoreren der knikkede der hvor de kom op ad gulvet. Rørene er jo henholdvis kolde eller varme alt efter om termostaten lukker op eller i. Så erbejder de lidt i hullet og det hjalp hos mig at rense hullet og rykke rørene måske en 3 millimeter med en lille kile, som jeg fjernede igen.

Kommentar
Fra : 653421

Dato : 31-01-04 17:00

Det er rigtig at det kan være rørene som arbejder,og radiatoren bliver måske lidt stører når termostaten åbner, og lidt mindrer når den lukker, vis så hullet omkring rørrene er lidt for tæt på, så vil rørrene gnave op af hullet, men det kan godt være lidt svært at finde for lyden kan forplante sig i rørende.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 01-02-04 07:56

for at mindske klikkeriet kan du prøve at stille på reguleringsventilerne - hvis du har sådanne.
1) En type kan sidde bag radiatortermostaten. Tag håndtaget af . Og se om der er en krave med numre på - Skru den ned på 1 eller 2 .
2) En anden type kan sidde ved returrøret nederst på radiatoren (TA ventil) tag låget af og med en umbrakonøgle lukker du ventilen ved at dreje med uret, åben den igen ca 1/2 eller 3/4 omgang.
3) Cirkulationsumpen ude i gasfyret kan du skrue ned for - sæt den på trin 1.
Det der sker( 1),2) og 3) ) er at vandet cirkulerer langsommere i dine rør og radiatorer. Det gør at temperaturstigningerne sker langsommere når fyret og cirkulationspumpen starter.
/nilsg

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 01-02-04 08:00

3) Cirkulationsumpen -- nej det er pumpen - ikke sumpen /nilsg

Kommentar
Fra : katana45

Dato : 23-02-04 08:38

Hvor stor er din cirkulationspumpe (er det en gammel stor en ) så kan det godt være trykforskellen når ventilen lukker/åbner så skal trykket være lige stor på + & - siden men ellers er nielses forslag nok den mest forekommende.
venlig hilsen katana.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 23-02-04 18:36

Hej Flemming17
Har du fundet løsningen --eller hænger du i bremsen ?
/nilsg

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 24-02-04 10:49

Radiatoren klikker stadig lystigt. Jeg har nu fået mange gode råd og har afprøvet nogle af dem; men faktum er, at jeg for tiden slås med et brækket ben, der hæmmer mine akrobatiske muligheder, så jeg affinder mig med klikkeriet indtil jeg bliver mere mobil - foreløbig tak for jeres svar.

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 26-02-04 00:19

Hvad med at skrue med for temperaturen til radiatorerne samt åbne dem helt, således at det er kedelautomatikken der styrer fremløbstemperaturen. normalt kræver et gasfyr ekstrastore radiatorer, til opbevaring af det varme kedelvand, da en gaskedel kun har ca 2 liter der kan opvarmes af gangen

Kommentar
Fra : sortekat

Dato : 02-03-04 22:56

kan man høre præcis hvor klikkerriet kommer fra, hos os har vi fjernvarme med en redan som veksler det er okay men vores radiatorer knirker også så man tror der er nogen der går på gulvet.Men det skyldes en radiatormodel der er bygget op med lammeller hvor kobberrør løber på bagsiden og på den måde udvider /trækker den i metalet åbenbart fordi nitterne bliver løse med tiden ,har tit tænkt at brokke mig til udlejer,men slår det hen med at nu er der ild i brændeovnen (knirker også som sådan en) mit råd er skift radiatoren, eller hvis det kun er en kan det være termostaten er sat omvendt på.held og lykke med det brækket ben(det er ellers fedt at stå på ski ìk)

Accepteret svar
Fra : BoJohansen

Modtaget 200 point
Dato : 20-03-04 01:52

Prøv at lukke alle rediatorer.
Lad anlægget køle ned.
Find nu den mest logiske rørføring (hvis de er skjult).
Åben den første rediator på anlægget (den tættest på Kedel/fjernvarme indføring), lad den blive helt varm.
Knirker det?
Nej, Luk rediatore 1 igen, gå til næste.
Knirker det?
Nej, Luk rediatore 2 igen, gå til næste.
Osv. osv.
Du kan nu danne dig en logisk formodning om det er forsynings rørene der knirker. Hvis det er det må du checke alle de steder hvor der er væg gennemføringer.
Hvis de er skjulte, ja så er det ikke så godt :-/
Hvis det kun knirker ved en rediator med ovenstående fremgangs måde, så check gennemføringerne ved den og sæt evt. noget i klemme så rørene flyttes lidt, bare for at teste, ja dette kan du jo gøre ved flere den sags skyld.
Men muligheden er der altså også for at det er selve rediatoren som knirker, enten ved lamellerne eller de punkt svejsninger som er på plade rediatore.

Det med at skrue ned for kedel temperaturen vil jeg ikke anbefale (Undskyld "tobisch", men der er flere ting her som ikke er så godt).

Godkendelse af svar
Fra : Flemming17

Dato : 20-03-04 11:57

Tak for svaret BoJohansen.

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 20-03-04 16:34

Skriv endelig her igen hvis du ikke finder det, så prøver vi noget mere

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 09-10-05 11:59

Fandt du nogensinde ud af hvad det var?