/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Salte pomfritter
Fra : stine1978
Vist : 1017 gange
100 point
Dato : 31-01-04 00:24

Hejsa!
Jeg er ikke sikker på, dette er det rette sted at stille det halvtåbelige spørgsmål, men her kommer det altså:

Damen i vores lokale grillbar påstår hårdnakket, at pomfritterne bliver bløde, hvis man kommer salt på! Hun siger, at flere kunder har klaget over det, og at de derfor ikke automatisk kommer salt på, med mindre man udtrykkeligt beder om det...
Min kæreste og jeg mener, pomfritterne bliver bløde og kedelige uden salt på! Vi mener bestemt, at saltet opsuger fugten fra pomfritterne, så de blive sprøde og knasende!! Jeg har flere gange forsigtigt prøvet at forklare grill-damen, hvordan det forholder sig, men hun er ikke til at rokke... Ved en af disse forgæves forsøg, blev jeg endda nærmest overfuset af 4 hærdebrede unge mænd, som MEGET insisterende fik forklaret mig, at pomfritter bliver bløde af salt - BASTA!!

Og det er jo så det vældigt ligegyldige, men alligevel irriterende spørgsmål, som jeg meget gerne vil have svar på:

Bliver pomfritter bløde, når man kommer salt på????????

På forhånd tak!

Hilsen Stine

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-01-04 00:38

Nej de gør ej de bliver bløde hvis de bliver lukket inde i æsken som man får dem i da der er en masse vand i som damper ud af dem efter olieturen salten giver kun smag mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-01-04 00:42

Når jeg bestiller sådan en omgang beder jeg altid om at de får lidt ekstra så de bliver let gyldenbrune så er de helt sikkert sprøde med eller uden salt tit er det jo fordi de har så hulens travlt at man får sådan nogle slatne kartoffelpinde der ikke er værd at spise Mvh Sune

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 31-01-04 10:15

Jeg giver Sunowich ret i at de bliver bløde når de ikke kommer af med den fugtighed der stadig er i pomfritterne,derfor skal der altid være lavet huller i låget på pomfritkassen så vandampen kan komme ud.
Så hvis du beder om at få dine fritter i en kasse med huller så vil du have sprøde pommes når du kommer hjem

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 31-01-04 10:15

>Stine1978

Det er ikke vand fra kartoflerne der kommer ud. Det er varmen fra kartoflerne, som når den møder de kolde omgivelser danner kondensvand og dermed gør kartoflerne bløde.

Salt opsuger fugt, og er dermed en hjælp til at akkumulere kondensvandet - Så derfor er salt på kartoflerne en god idé, men der skal faktisk så meget på, at det ikke smager godt, før det virkelig hjælper.

Så i virkeligheden kommer din lokale grillbar for lidt salt på, og når så kartoflerne er bløde, hvad de ville blive under alle omstændigheder når varme og kulde mødes, og varmen ikke kan slippe uhindret væk, så giver man saltet skylden.

Ram

Kommentar
Fra : konditormesteren

Dato : 31-01-04 11:26

Hej stine.
dine pomfritter bliver kun bløde hvis de ikke er stegt nok i olien
og det der kan ødelægge de bedst stegte pomme fritter er en lukket boks.
pommefritter afgiver vanddampe ( kartofler indeholder meget vand) og hvis vanddampene ikke kan ,,fordampe'' går dampen tilbage i pommefritterne og de
bliver bløde, salt giver kun smag og pommer skal have smag - saltsmag

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-02-04 14:55

Øh du Ram: Det ER altså vand(damp), der kommer ud af kartoflerne. At det føles varmt, skyldes at noget af energien i den varme damp varmer dine fingre op, mens den selv bliver afkølet. Dit forslag indebærer, at vand opstår af ingenting, når kulde og varme mødes. Og det er sådan, at varme ikke er noget i sig selv, men en egenskab ved materien (stoffet). Kulde er fravær af varme.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 04-02-04 15:00

>pbh_et

Jeg bøjer mig for sagkundskaben.... Men.... pbh_et - Jeg havde en gang vand i knæet, og det er fan... kommet af sig selv ellers er det løbet ved siden af under tandbørstning.

Ram

Kommentar
Fra : kokjo

Dato : 23-03-04 13:28

Når man laver pomfritter "korrekt" skal det jo være sådan at vandet i pomfritten ER fordampet, grunden til at Grilldamen ikke laver den "korrekt" er pga.: travlhed altså sjusk.
Det er vandet i pomfritten, der når den bliver lukket er med til at gøre skorben blød(der skabes fugt). Dette kan afhjælpes ved at man laver åndehuller således at vanddampen kan fordampe!!!.
Salten er kun med til at fremhæve smagen i maden!!

Bare min formulering

Kokjo

Kommentar
Fra : Essoxfly

Dato : 30-07-04 09:34

Dine fritter bliver heller ikke sprøde hvis damen bruger en olie der er for gammel.

Kommentar
Fra : Eclipse06

Dato : 06-01-06 22:25

Hej Stine

Skal vi ikke lige få rettet op nogle af de dårlige svar du har fået?

Ja det er rigtig at pommes fritter som bliver lukket inde i en kasse ikke kan komme af med kondensvand, som derfor fortætter og lægger sig på pommes fritterne, så de bliver bløde som mange har konstateret, men det var jo ikke det du spurgte om...

Som du ganske rigtigt selv mener, bliver pommes frites IKKE bløde af salt. Salt suger tværtimod vandet til sig, så det ikke trænger ind i dine pommes frites og gør dem bløde. Men det er slet ikke noget problem, hvis man bare undlader at lukke et låg over dem. Hvis de er bløde, og der ikke har været et låg over dem, er det simpelthen fordi de ikke er færdige, og så synes jeg at du skulle smide dem lige tilbage i hoved på dem som har lavet dem. Men hvis du ikke kan snakke fornuft ind i hovedet på din grillbar-dame, skulle du så måske ikke finde et andet sted at købe din mad? Så kunne hun jo lære det! :D

P.S. Det er ikke sandt, hvad Essoxfly siger om oliens alder. Det har absolut ingen betydning for pommes frites-stegningen. Kun smagen. Jeg spiser selv pommes frites 4-5 gange om ugen, så jeg ved hvad jeg taler om!