/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Tavshedspligt brudt! Livstruende situati~
Fra : angeleyez
Vist : 247 gange
40 point
Dato : 30-01-04 23:28

Hejsa... Først vil jeg gerne lige nævne at jeg er under 18... dvs 17 år gammel...

Idag opdagede min bror desværre at jeg muligvis havde taget kokain.. (læste en sms i min tlf)
Han fortalte min mor det, som så tog til lægen og fortalte hende det med det samme.
Min læge gav min mor et brev, som inderholdte min journal hvorpå der står alt fra a-z om mig ang mit helbred.. inkl alt seksuelt som er privat. Hun bad min mor om at gi brevet til Psykiatrisk Skadestue.. Min læge havde skrevet en masse om mig på papirerne, at jeg muligvis havde et misbrug, og jeg havde anoreksi (hvilket jeg ik lige fatter hun tror.. bar min mor der overdriver alt)... og bla bla. Hun havde drøftet en masse med min mor og havde spurgte hende om jeg havde taget de piller som jeg fik mod en seksuel sygdom... hvilket jeg føler hun ik havde ret til.
Anyway, min mor gav min bror brevet, fordi hun jo ik selv er så god til at forstå dansk. Så min bror åbnede brevet og kiggede i det for at forstå hvad der nu sku ske.. Sååååååååååå now i'm in deep trouble...

Havde min læge ret til at drøfte d lort med min mor. Har hun overhovedet ret til at vidergi de oplysninger?.. Og hvis hun gerne må vidergi det til andre læger... Hvorfor gav hun så ik selv Psykiatrisk Skadestue brevet istedet for at være dum nok til at gi min mor det?..

Håber jeg kan få svar.. for d er virkelig vigtigt...

Bare det at min bror ik fik læst sidste side af brevet har reddet mig fra en livstruende situation..

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-01-04 23:40

>angeleyez

Hej angeleyez - Det lyder ikke godt.. altsammen. Jeg tror du skal dele det hele op i sektioner.

Den første som jeg umiddelbart anser som den værste er at du siger at din situation er livstruende. Hvis dette er korrekt, er der kun een vej for dig, og det er til nærmeste politistation. Fortæl dem hvad der er sket, og begrund din fornemmelse for den fare du oplever - De vil med garanti tage sig af det - Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men du kan osse i første omgang henvende dig hos den "Sociale døgnvagt" i Tietgensgade, hvis du bor i København - de vil osse hjælpe dig

Den næste er om din læge har ret til at udlevere din journal til andre end dig selv - der bliver jeg dig svar skyldig, men dette er jo osse af mindre betydning i første omgang, da skaden er sket - Efterfølgende kan du jo gøre noget ved dette, men først og fremmest skal du have styr på om du reelt er i livstruende fare. Det næste du skal kigge på er så om der er noget om den snak, om dit påståede misbrug. Hvis det er tilfældet, skal du selvfølgelig osse ha hjælp på det punkt.

Men angeleyez... Først problemt om du er i livsfare.??????

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-01-04 23:42

Undskyld >angeleyez

Jeg gav dig en forkert adresse.

Kig evt. her http://www.flere-penge.dk/Social%20d%C3%B8gnvagt.htm

Du kan ringe til Døgnvagten på telefon 3317 3333, eller du kan komme derind personligt. Adressen er: Bernstorffsgade 15, København.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-04 23:43

Altså du er under 18 år så er det dine forældres ansvar at tage sig af dig Og at din mor interreser sig for dig skal du da kun være glad for og passer det det der med det kokainlort skulle du da også have slag i din bare I den situtaion mener jeg ikke lægen har tavshedspligt Og det ser ud som om alle der bekymrer sig for dig bare er dumme men er det egentlig ikke dig der er lidt dum ?? Vær du glad for at der er nogle der pyldrer sig om dig andre vil misunde det sååe Tag dig nu sammen og man ligger ofte som man selv har redt Mvh Sune

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-01-04 23:44

>angeleyez

Og lige denne hvis du bor i Århus amt

Du kan ringe til Socialvagten på telefon 8612 3755, eller du kan møde op personligt. Adressen er: Vester Allé 33, Århus C.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : angeleyez

Dato : 30-01-04 23:45

Jeg ved d ik for at være ærlig.... Altså har altid troet at hvis min familie fandt ud at jeg ik var jomfru osv, og jeg havde prøvet stoffer osv så ville de tæske mig godt og grundigt.. Nu har min bror fundet ud af d med kokainen, han blev pisse sur, men alligevel var d bedre end hvad jeg havde forventet.. Han sagde også til mig enhver anden muslim ville ha tæsket mig..
Men jeg ved bare.. at d med mødommen kan gå galt... tror aldrig d kan gå så galt at de dræber mig... men jeg får tæsk det er jeg 100 på..
I aner slet ik, hvor svært d var for mig at sidde der, og se ham med brevet i hånden og vide at hvis han når til sidste side så har jeg nok nogle blå mærker dagen efter.. Men han kom ik så langt...

Jeg er virkelig bange for at de finder ud af d... især når min læge bar er et bræt... Har aldrig sagt til min læge mine forældre ik skal høre om det.. men gik ud fra hun var klog nok til at vide jeg kom fra en muslimsk familie hvor sådan noget ik er tilladt.. især da hun kender min mor så godt... plus hun taler rimelig godt tyrkisk og kender kulturen...

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-01-04 23:46

>Sunowich

Hvis du ikke har bedre råd end ovenstående - skulle du tage og holde din kæft

Ram

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-04 23:46

Og selvfølgelig er der ingen der skal true en på livet det klart

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-04 23:48

Ram jeg siger lige akkurat hvad der passer mig Hr politibetjent

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 23:54

->>> Sune den her gang kan du godt lytte til ram2,
Der ligger vist "lidt" kulturproblemer med i det her

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-01-04 23:55

>Sunowich

Ja det gør du vel - Idiot som du er - Men jeg vil ikke i denne tråd - som er for alvorlig - bruge tid og plads, for at påvise dín stupide og komplette mangel på både juridisk og menneskelig indsigt.

Kommentar
Fra : angeleyez

Dato : 30-01-04 23:56

Men havde min læge ret til at gøre d hun gjorde?... Nu er jeg jo under 18..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-04 23:59

Du er da ellers godt igang ram Og når feks siger slag i din bare er det jo en dansk vending og kærligt ment ikke noget voldeligt Mvh Sune

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 31-01-04 00:01

>angeleyez

Det er lige gyldigt i første omgang - Få først det andet om den "faretruende" situation afklaret.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : jensoline

Dato : 31-01-04 00:02

Du er fuld af løgn,vil du bilde nogen ind af der er nogle alm mennesker der kan forstå en læge journal,og at din mor får udleveret journalen til at rende rundt med under armen.Find på noget andet

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-01-04 00:04

Så jensoline pas bare på nu får du sku ram på nakken *SS* Sune

Kommentar
Fra : angeleyez

Dato : 31-01-04 00:04

jensonline... Jeg lyver for fanden ik mand.. Hvorfor sku jeg skrive det herinde hvis d var... Har brevet lige her ved siden af mig... Der er printet en masse sider ud.. og der står "Journaludskrift" på det... Der står alt d pis jeg har snakket med min læge om..

Kommentar
Fra : dk

Dato : 31-01-04 00:04
Kommentar
Fra : ram2

Dato : 31-01-04 00:07

>dk

Godt fundet. Viser klart patientens retsstilling.

Ram

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 31-01-04 00:33

Sunowich

goggle idiot, gør som ram siger hold din kæ-- til dette spørgsmål.

per

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-01-04 00:47

Hold da op det vrimler med Politimænd og piger her i har måske eneret på hvad man må sige her i vores frie land tsk tsk

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 31-01-04 00:56

indtil andet er bevist må vi alle tage oplysningen for gode vare, man kan ikke være så lav at joke med det i fuld alvor, men er det usandt hvad spørgsmålet startede med må fanden tage hende.

Med venlig hilsen
Per

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-04 01:01

->> Sune m. fl. Tvivlen må komme hende til gode og jeg ville normalt sige at der kunne være tale om omsorg for hende fra familiens side, men hvis hun er fra en fremmed kultur kan det modsatte være tilfældet fordi det er en pige og derfor skal man ikke skæmte med problemet.
Hvis en læge har handlet på den beskrevne måde bør vedkommende straffes da det ikke alener dumt, men direkte tåbeligt. En situation der kendes fra præventionsproblematikken hvor lægen ikke må kontakte forældrene, men har mulighed for at kontakte socialforvaltningen hvis dette måtte være nødvendigt.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 31-01-04 01:04

>Sunowich

Ingen har eneret på at sige noget, men lad være med at "gå i vejen" for mennesker der udviser empati og medmenneskelighed, når et spørgsmål som dette opfattes seriøst. Hvis denne tråd er en oprigtigt bøn om hjælp og råd, hvad jeg og andre som udgangspunkt anser den for at være, så er dit eneste bidrag til nu, at sp.skulle have "slag i sin bare" - hvilket må siges at være et ret beskedent og ligegyldigt råd.

Så derfor sunowich......stik en finger i jorden, inden du plaprer op, og find så et sted at plapre, hvor nogen gider at høre på dig.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-01-04 01:13

Hr politibetjent er du der nu igen du skifter hurtigt mening troede ikke du ville bruge denne tråd på noget så dumt som at plaprer med mig men nu er det mig der ikke gider at have mere med dig at gører det så trættende at jeg Gaab går i seng nu Sov sødt Mvh Sune Ps har renset jorden ud under mine negle **SS**

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 31-01-04 01:26

>sunowich

Jeg ved godt at du ikke staver særlig godt, og det er måske undskyldeligt, men jeg konsaterer nu, at du heller ikke læser særlig godt - Jeg skrev:
[citat]
bruge tid og plads, for at PÅVISE dín stupide og komplette mangel på både juridisk og menneskelig indsigt.
[/code]

At PÅVISE noget, er ikke nødvendigvis det samme som at plapre - så nu lærte du lidt i aften.

Kommentar
Fra : jensoline

Dato : 31-01-04 10:55

ram 2
Du er da normalt et tænkende menneske,og uanset hvordan man staver,så sidder der en knægt og keder sig.Gud´ødeme om han ikke får voksne mennesker til at springe på den galej .Har du selv haft akt indsigt?
Hvis,så ved du også at der ikke er et alm menneske der forstår en hylende fis og ydermere ,så er da ikke nogen mennesker herinde der skal stille beviser for postulater el andet.Ydermere kan en gut på 17 år, ikke ifølge min orientering ,påberåbe sig hverken den ene eller den anden rettighed uden forældres viden.Du taler om patientens retsstilling,han siger selv han er 17 år,godt nok har Mr.Fogh lavet meget om,mennn.Hvor i helv...... i har jeres ufejlbarlige viden om den danske lovgivning fra,står for mig som en gåde!!ram2 Du må undskylde hvis der er stavefejl,jeg er kun 11 år og ikke så god på et keyboard.Det er iøvrigt meget man gider spilde tid på sådan et fjollet spgm,men jeg keder mig sgu også,lige som spørgeren

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 31-01-04 11:00

>jensoline

http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02373089?OpenDocument&Click=

[citat]
Videregivelse til andre formål kræver som hovedregel et konkret og klart samtykke fra patienten (§ 27). Det skal fremgå, hvilke typer oplysninger, der må videregives, til hvem og til hvilke formål. Det gælder f.eks. ved videregivelse til administrative opgaver, politi, forsikringsselskaber eller PÅRØRENDE. Det gælder også for videregivelse til journalistiske formål.
[/code]

Ti - lyt (læs) og lær.

Ram

Kommentar
Fra : jensoline

Dato : 31-01-04 11:15

NÆSEPILLER---- Han er 17 år!!Tænk hvis han var 10 el 11

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 31-01-04 20:53

>jensoline

va fan laver du her???

Du er da ikke rigtigt skruved sammen.

jeg synes ram er inde på det rigtige(undskyld stavningen, er svensker).

/sgb

Kommentar
Fra : Dorthe4321

Dato : 13-04-04 02:06

Din lege har ikke lov å gi din mor din epikrise uten din tillatelse etter at du er fyllt 14 år. De er i din fulle rett til å anmelde ham.

Kommentar
Fra : MProskilde

Dato : 03-01-05 23:27

Hejsa.
Ked af din situation, kan godt se at det ikke er smart. Jeg tror desværre at det er legalt nok det din læge gør, idet du er under 18 år.... men tankeløst er det!
Mit forslag vil være at du ringer og snakker med din læge, forklarer problemstillingen, og beder ham/hende om ikke at videregive den form for oplysninger til din familie, enhver læge med lidt på den øverste vil respektere det. -Jeg tror ikke at lægen har tænkt så langt, det er nok her kulturforskellen spiller ind.
HVIS det skulle gå helt galt på hjemmefronten, så sørg for at kontakte politi/kommune og bed om hjælp INDEN det bliver livstruende!!!!