/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Nikon Coolpix 5000 vs Canon G2
Fra : vantage
Vist : 412 gange
50 point
Dato : 05-04-02 08:32

Jeg overvejer at købe enten en Canon G2 eller en Nikon Coolpix 5000.

Jeg er mest tændt på en Nikon..

Er der nogen der har erfaringer med disse kamera'er??

Kom både med plus'serne og minus'erne..

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-04-02 08:01

"vantage" <vantage.news@kandu.dk> wrote in
news:jubr8.8055$567.463023@news000.worldonline.dk:

> Jeg overvejer at købe enten en Canon G2 eller en Nikon Coolpix 5000.
>
> Jeg er mest tændt på en Nikon..
>
> Er der nogen der har erfaringer med disse kamera'er??
>
> Kom både med plus'serne og minus'erne..

   I siste utgave (2 - 2002) har norske "Fotografi" en test av begge
kameraene.

mvh
Amund Johansen

Kommentar
Fra : vantage

Dato : 05-04-02 09:14

Er der et link til den test??

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-04-02 10:22

hej vantage
Hvis du ikke vil have en fuji 6900z så prøv at holde en Nikon 5000 og en G2.
i hænderne så skulle der ikke være så megen tvivl.
De færdige billeder er fremragende for de fleste kameraer i denne
prisgruppe, men jeg synes Nikon skuffer når du først står med kameraet i
hånden.
Hilsen Flemming Aagaard
"vantage" <vantage.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:jubr8.8055$567.463023@news000.worldonline.dk...
> Jeg overvejer at købe enten en Canon G2 eller en Nikon Coolpix 5000.
>
> Jeg er mest tændt på en Nikon..
>
> Er der nogen der har erfaringer med disse kamera'er??
>
> Kom både med plus'serne og minus'erne..
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-04-02 10:54

In article <jubr8.8055$567.463023@news000.worldonline.dk>,
vantage.news@kandu.dk says...
> Jeg overvejer at købe enten en Canon G2 eller en Nikon Coolpix 5000.
>
> Jeg er mest tændt på en Nikon..
>
> Er der nogen der har erfaringer med disse kamera'er??
>
> Kom både med plus'serne og minus'erne..
>
Hej
Jeg har prøvet begge dem begge 2 og lad mig sige med det samme, at de
begge er fremragende. Jeg beholdt Nikon 5000 fordi:
- jeg kunne bruge min Nikon SB-Flash
- gode muligheder for andet end "point-and-shoot".
- gode neutrale farver i auto-mode
- god vid-vinkel
- kan være i lommen

Mit forslag er du skulle prøve begge kameraer og få billederne
"fremkaldt" hos Opasia, Merlin, eller......, gerne i A4 format. Du vil
blive overrasket over hvor gode de.

Husk, man kan ikke købe et kamera på de tekniske specifikationer, man
skal ha' det i hånden, tage nogle billeder, få dem fremkaldt, print dem
selv ud, osv.

Bagsiden er at du skal bruge meget tid på at læse manualen, hvis du
ønsker andet end "point-and-shoot". Der er utrolig mange muligehder for
at komponere dine billeder selv.(Ligesom med gode analoge kameraer)

Go' fornøjelse
Gert

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-04-02 11:39

> prisgruppe, men jeg synes Nikon skuffer når du først står med kameraet i
> hånden.
Det er uklart for mig hvad du mener.
Ser den ikke teknisk nok ud? eller er den for let?

Jeg har selv sådan en svend. Det må vel komme an på om den har de
kvaliteter, som man har brug for.
Billedkvaliteten er perfekt. 5 Mb Og den har alle de features man pt. kan
tænke sig (bortset fra muligheden for at indspille en kommentar). Jeg er
ikke særlig tilfreds med betjeningen: knapper sidder for tæt og nogen på
mindre hensigtsmæssige steder. Derimod kan den tage fantatiske nærbilleder:
2cm!!

mvh Per

-----------------------------------
Se mine Indiensbilleder på
http://home.worldonline.dk/~perfa
Per F Andersen
eksamineret grafolog
http://www.grafolog.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-04-02 18:24

"vantage" <vantage.news@kandu.dk> wrote in message
news:jubr8.8055$567.463023@news000.worldonline.dk...
> Jeg overvejer at købe enten en Canon G2 eller en Nikon Coolpix 5000.
>
> Jeg er mest tændt på en Nikon..
>
> Er der nogen der har erfaringer med disse kamera'er??
>
> Kom både med plus'serne og minus'erne..

Har ikke personlig erfaringer men her er en omfattende test her af Nikon
5000 :
http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp5000/default.asp

På side 21 er den sammenlignet med G2, og det fremgår at den faktisk giver
færre detaljer trods 5 Mpixel ?
Kan vel næsten kun skyldes at objectivet ikke lever op til de mange pixels ?

Der er også en test af G2 på samme side.

mvh/Jørgen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-04-02 21:20

Prøv at kigge på min hjemmeside, alle billeder er taget med et G2.

Den største ulempe er, at autofokus er noget langsommere end hos Nikon, især
ved brug af zoom. G2'eren føles noget mere gedigen at røre ved. Og den kan
faktisk godt være i en almindelig jakkelomme (jeg har altid mit i lommen når
jeg går ud). Man kan fint bruge kameraet i alle mulige manuelle
indstillinger, så man behøver bestemt ikke at nøjes med automatikken. Laver
fremragende natbilleder.

--
Med venlig hilsen
Per Madsen

Homepage: http://pom.adsl.dk/familie/pom.htm

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-04-02 22:08

"Per Madsen" <per_madsen@(slet parantes)vip.cybercity.dk> wrote in message
news:a8l0v6$27rc$1@news.cybercity.dk...
> Prøv at kigge på min hjemmeside, alle billeder er taget med et G2.
>
Mange flotte billeder !

Du er bedre til at tage naturbilleder end portrætter...IMHO

Hvordan laver du de seje panoramabilleder ?
Skal man selv fedte med at sætte de enkelte billeder sammen, eller kan det
klares i software blot der er overlap ?
Går ud fra du har brugt et stativ ?
Hvordan ser du så hvor meget du skal dreje kameraet ?

/JS

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-04-02 19:22

Mht. panoramabilleder er der en dejlig funktion i både G1 og G2 der gør det
meget nemt at tage både vandrette og lodrette panoramaer, både fra venstre
og højre, og oppefra eller nedefra. Overgangene er nemme at se fordi
halvdelen af det forrige billede vises på LCD-displayet, meget nemt !

Billederne læses derefter ind i et Canon-program kaldet Photo Stitch, som så
laver "sammensætningen" af de enkelte billeder til ét stort billede, helt
automatisk ! I programmet beslutter man om billedet er et rotationspanorama
(kamera roteret om ét punkt) eller et parallelpanorama (hvor afstanden til
motivet er konstant og kameraet er blevet flyttet). Det er muligt at tage et
360° billede !

Resultatet bliver selvfølgelig bedst når de enkelte billeder er taget med
stativ, men det kan med lidt øvelse godt gøres uden stativ, så længe man
begrænser sig til to-tre billeder.

Mvh Henrik (G1-ejer)

"JS" <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
news:3cae11d4$0$58760$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Per Madsen" <per_madsen@(slet parantes)vip.cybercity.dk> wrote in message
> news:a8l0v6$27rc$1@news.cybercity.dk...
> > Prøv at kigge på min hjemmeside, alle billeder er taget med et G2.
> >
> Mange flotte billeder !
>
> Du er bedre til at tage naturbilleder end portrætter...IMHO
>
> Hvordan laver du de seje panoramabilleder ?
> Skal man selv fedte med at sætte de enkelte billeder sammen, eller kan det
> klares i software blot der er overlap ?
> Går ud fra du har brugt et stativ ?
> Hvordan ser du så hvor meget du skal dreje kameraet ?
>
> /JS
>

Kommentar
Fra : tommybach

Dato : 18-04-02 23:34

Jeg har ikke prøvet Nikon men har arbejdet med Canon G2. Det er et fremragede camera som virker meget gedigent og solidt. Det virker ikke som noget billigt plastik som mange andre gør. Det har en meget fin farvegengivelse. Jeg låner et sådant af en kvindelig bekendt, men hvis jeg skulle ud og købe ville jeg vælge G2 uden tøven.
Med venlig hilsen
Tommy

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 50 point
Dato : 14-07-02 07:38

Hvis spørgsmålet er løst må du gerne være sød at lukke dette ??