/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Neon/diode montering
Fra : benjabenja
Vist : 1470 gange
100 point
Dato : 30-01-04 18:52

Hej Hvordan sætter jeg dioder/neon på min honda melody. Altså hvor skal jeg fører ledningerne hen?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-01-04 19:23

Ingen vejledning ved købet af diodelys?
Det normale er rød ledning til + pol
sort ledning til - pol.
Spændingen er den rigtige går jeg ud fra.

Kommentar
Fra : benjabenja

Dato : 30-01-04 19:37

Skal jeg have et batteri for at gøre det ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-01-04 19:41

Diode lys skal have jævnstrøm.
Om spændingen på din Honda er vekselstrøm eller
jævnstrøm ved jeg desværre ikke.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-04 19:53

Der skal helst være et batteri da lyset ellers vil gå næsten ud i tomgang.Om den i det hele taget kan trække det uden batteri ved jeg ikke Mvh Sune

Kommentar
Fra : benjabenja

Dato : 30-01-04 20:07

Jeg for snart honda melodyen men under sædet er der så et bagagerum hvor jeg eventuelt kunne have batteriet

Kommentar
Fra : benjabenja

Dato : 30-01-04 20:38

Skal jeg så bruge en samlemuffe for at kunne sætte dem til batteriet

Kommentar
Fra : benjabenja

Dato : 30-01-04 20:39

Kan jeg så ikke gøre så den oplader mens man køre. ligesom med en bil når den køre

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-01-04 20:51

Batterier skal sidde i det fri, da alting ruster af den syre der uværgelig vil komme.
Men du behøver jo ikke at montere et batteri, men en kontakt.
Du må jo have en ide om hvor du vil have monteret dioder/neon på din honda melody.
Du trækker en ledning ud fra et punkt der altid har + og der sætter du en ensretter, feks. THansens 30470600
Fra ensretteren kører du en ledning ud til den første diodes ene ben, og videre til den anden diodes ben.
Når du har loddet disse ledninger på, skal de frie ben have en stel på samme måde, stellet finder du på alle metaldele eller på en af de nærmeste sorte ledninger.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : benjabenja

Dato : 30-01-04 21:04

Men palle hvor sidder dette plus på en honda melody og kan den trække det

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 30-01-04 21:34

Det er meget nem at bruge en prøvelampe 94700020 den har en spids (som er beskyttet af et dæksel på billedet)
Den stikkes ind i en ledning og lyser så hvis der er strøm (den anden ende af prøvelampen sættes på stellet med et andenæb)
På den måde kan du let finde en ledning der har + 12Volt når motoren kører, du kan selvfølgelig også bare montere ensretteren på +ledningen til for eller baglys, så tænder dioderne når der er lys på.
Altså + findes mange steder, og en pære får jo plus på det ene ben og minus(stel) på det andet ben.
Næsten alle knallerter har sorte ledninger, som er stel, lige som stellet også er stel.
http://www.thansen.dk/products.asp?c=208053926&n=517688954#xy
Husk at dioder og neonrør skal være 12Volt
Feks. kan en af disse godt trækkes af knallerten: http://www.thansen.dk/product.asp?c=208053926&n=517708620&pn=704307263
Dioder kræver mindre strøm og kan sagtens trækkes af Hondaen, men det kommer an på hvor kraftige de er, feks kan du købe nogle små i elektronikforretninger der kun skal have 2Watt, så dem kan du have 10-15 af, før det kan ses på dit normale lys.
VH Palle Hansen
http://www.diode-styling.dk/galleri.php

Godkendelse af svar
Fra : benjabenja

Dato : 30-01-04 21:48

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : benjabenja

Dato : 30-01-04 21:58

Jeg Har lige et til spørgsmål tror du godt den kan klare det hvis jeg sætter : 10 12 volts dioder og et neonrør 12 volt

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-01-04 22:57

Det der sker hvis du sætter for meget på, er at de bliver lidt svage, og lyset på knallerten bliver også svagere, evnt. kan du risikere at neonrøret ikke vil tænde (specielt i koldt vejr)
Nu afhæmger det udelukkende af Watt, for de skal alle være 12 volts jævnstrøm. Elektronikforretningerne har dem i måske 1watt så er der jo ingen problemer. Nogle af typerne skal man bore et hul omkring 6mm, så stikkes diodehovedet ud af hullet, og samlingerne er så på den anden side af feks. skjoldet. (Hvis man da vil bore huller i sine skjolde)
Så jeg vil tro du i alt kan belaste knallerten med omkring 50Watt, men det kan ses på lyset hvis du belaster med mere. Ved omkring 100Watt er der næsten ingen lys på forlygten.
Jeg kan se at THansen har en lysdiodekæde (så behøver man ikke bore huller, men den kan måske let stjæles), den klæbes nok fast udvendig, men de angiver ikke hvor mange Watt, så må man ringe til dem for at få det at vide. Hvis der kun står Ampere (A) på kan du selv omregne til Watt, da Watt=A*12 altså en pære der bruger 0.5Ampere forbruger 6Watt
Dem her har under universal/gejl med lys også blå blinkende dioder(De sorte kommer efter dig) http://www.knallert.com/
VH Palle Hansen