/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Sv. til AnniRKK + FASTELAVNSBOLLER
Fra : ibenboel
Vist : 701 gange
50 point
Dato : 30-01-04 18:36

Hej AnniRKK

Jeg har lige sendt dig en opskrift på herregårdskoteletter, hvis det har din intersse.

Iben

Samtidig vil jeg spørge på en god opskrift på gl. daws fastelavns boller.

Jeg kan sagtens selv finde ud af at gå ind i diverse kogebøger, det jeg søger er erfaringen for at de rent faktisk er gode og luftige og gerne holder sig lækre til dagen efter de er bagt.

Det er altså sådan nogle gærdejs nogle med creme i.

Mvh Iben

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 30-01-04 19:07

Det er jeg sørme også meget interesseret i. Jeg bor i udlandet og SAVNER fastelavnsboller.
Frieda

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 30-01-04 19:34

Hej Iben (og Frieda)

Jeg bruger denne opskrift til fastelavnsboller (ca. 20 stk)

6 dl sødmælk
60 g gær
100 g smør
2 sammenpiskede æg
2 spsk sukker
Lidt salt
ca. 1½ kg hvedemel

Smelt smørret ved svag varme i en gryde. Tilsæt mælken (lun evt. lidt) og rør gæren ud. Tilsæt æg (gem evt. til pensling).

Vend sukker og salt i melet og rør melet i dejen efter behov. Ælt dejen let og smidig (et godt resultat får man, hvis man nærmest "trækker" den ene ende lang og lader den trække sig sammen igen... vender dejen 1/4 omgang... trækker dejen ud etc... så bliver den rigtig elastisk). Lad dejen hæve tildækket i ca. 30 minutter.

Del dejen i 2, rul ud til en stor firkant og del i ca. 10-12 kvadrater, put fyld i, og LUK GRUNDIGT til.

(Jeg fylder mine med alm. maizena kagecreme, hindbærsyltetøj eller kombineret kagecreme/chokolade *mums*)

Lad bollerne efterhæve i 15 minutter.
Bag bollerne ved 200 grader i 15-18 minutter.
Køl af og pynt med hvid/cacao glasur.

De er lige til at lune dagen efter i ovnen og kan med fordel fryses ned (uden glasur), husk at tø op, før du varmer dem.
Jeg har ikke problemer med, at de bliver tørre/kedelige, men har fundet ud af, at de helst vil ligge i køleskabet.

Bon appetit
Chamira c",)

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 30-01-04 21:00

Her har du en rigtig god opskrift på fastalavnsboller fra en rigtig Håndværksbager:

FASTELAVNSBOLLER af WIENERBRØD (24-28 stk)

2 dl. kold mælk (eller vand)
2 stk. æg
20 gr. gær
20 gr. sukker
lidt salt
475 gr. mel

Alle ingredienser - undtagen mel - røres sammen til gæren er opløst.
Tilsæt mel og ælt dejen 3-4 min.
Tryk dejen ud til en firkant på en melet bordplade.

Tag 300 gr. smør eller margarine og tryk det ud til en firkant, der er lidt mindre end dejen.
Læg det på dejen og fold smør/margarine ind så der er dej hele vejen rundt. Dejen rulles ud til en aflang firkant. Tag den ene side og læg den hen over dejen, så en trediedel af den totale længde bliver fri. Tag den anden ende og læg den hen over det dobbelte lag.
Vend dejen en kvart gang og gentag.
Lad dejen hvile i 10 min.
Rul dejen ud til ca. 60-70 cm. i længden og 40 cm. i bredden.

Del den i 24-28 firkanter af 10X10 cm.
Fold hjørnerne i hver firkant ind mod midten, vend bollerne med lukningen nedad og lad dem hæve ½ til 1 time.

Bages ved 200 grader ca- 12-14 min til de er gyldne.

Bollerne afkøles, flækkes, fyldes, dekoreres og er klar til fastelavnsgildet.

Beregn ca. 1- 1 ¼ liter fløde til hele portionen - og ca. ½ liter vaniljecreme. Syltetøj efter behag.

Dem skal jeg selv bage igen i år, når mine børnebørn kommer på vinterferie hos mig. De elsker dem. (Det gør jeg også selv)

Med venlig hilsen
Frank

Accepteret svar
Fra : bornholmkt

Modtaget 50 point
Dato : 30-01-04 22:07

hej ibenboel
hvis du har lyst til en variation af fastelavnsbollerne, så er her en opskrift vi bruger i min familie. Der er krydderier i:

Fastelavnsboller med creme

Ingredienser:
Ingredienser: 250 g mel
½ tsk kardemomme
¼ tsk ingefær
2 spsk sukker
150 g smør
25 g gær
1 ¼ dl. mælk
1 æg

Fyld:
1 æg
2 spsk sukker
1 tsk vanillesukker
2 tsk maizenamel
2 dl mælk
1,25 dl piskefløde

Fremgangsmåde:
Bland mel, kardemomme, ingefær og sukker og hak smørret i.
Rør gæren ud i lunken mælk, tilsæt ægget og hæld det over melblandingen.
Ælt dejen sammen og sæt den til hævning, til den har dobbelt størrelse.

Creme:
Pisk ægget sammen med sukker, vanillesukker, maizenamel og mælk i en lille tykbundet gryde.
Varm op til kogepunktet og pisk cremen til den jævner.
Tag gryden af varmen og pisk jævnligt til cremen er kold.
Vend halvpisket flødeskum i.

Ælt den hævede dej igennem og del den i 12-14 stykker og form dem til boller, der hæver på en smurt bageplade.
Klip et lille snit med en køkkensaks oven i hver bolle, læg en teskefuld kagecreme ned i bollen
og træk dejen lidt sammen over cremen igen.læg bollen med åbningen ned ad

Bag bollerne 15-20 minutter ved 225 grader og drys dem med flormelis gennem en sigte efter afkøling.

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 31-01-04 16:00

Hej Franksp - lækker opskrift, men jeg har tidligere forsøgt mig med at rulle smør ind i birkes - det kan jeg bare ikke have med at gøre så jeg må give mine point til bornholmkt da dejen tager udgangspunkt i 1/2 pakke gær. Jeg ved godt Chamira kom først med svar, men jeg syntes at 6 dl. mælk og 1 1/2 kg mel og så 60 g gær er en voldsom portion. Ja jeg kan dele den - men bornholmkt´s er lige til at gå til derfor har jeg givet point som følger.

Godkendelse af svar
Fra : ibenboel

Dato : 31-01-04 16:01

Tak for svaret bornholmkt.