/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Hvornår er min akvarie klar til fisk?
Fra : fidusen
Vist : 1074 gange
20 point
Dato : 04-04-02 21:31

Hvor længe skal der gå fra jeg har fyldt akvariet med vand til jeg kan købe fiskene? Jeg har spurgt hos tre forskellige forhandlere og har fået tre forskellige svar. En sagde at det var fint at komme fiskene i med det sammen, hvis der blev tilsat noget der modner vandet. Et andet sted sagde de at der skulle gå 5-6 dage og her fik jeg også at vide at det skulle tilsættes det der gjorde vandet klar. Den sidste fortalte at der skulle gå 10-14 dage, og her skulle jeg ikke tilsætte vandet noget. Hvad skal jeg gøre?
Lige et sidste spørgsmål: Jeg har købt en trærod hos akvarieforhandleren. Den er rødbrun og ret tung. Skal der gøres noget ved den inden jeg lægger den i akvariet, eller er den klar?

Accepteret svar
Fra : Perhaps

Modtaget 20 point
Dato : 04-04-02 23:34

Hej fidusen
Alle tre svar er faktisk ok !. Det er lidt af et temperment spørgsmål. De svar du får er ud fra folks egne erfaringer. Da jeg startede op Dec.01, skam skyllede jeg gruset til akvariets bund. Fylte vand i og lod pumpe og varmelegme køre et par dage hvor efter jeg kom planter og nogle sten, og en lavasten i. der gik yderliger 8-10 dg så kom jeg fisk i. Jeg har ikke brugt nogen form for starter (tilsætning). Mange af mine fisk har ynglet. de eneste fisk jeg har mistet er et uheld med varmelegemet og nogle der var døde af alderdom (forhandleren har solgt mig nogle alt for gamle fisk). Og din trærod ville være god i brændeovnen. Har ikke selv haft en men kender en del der er træt af dem (misfarver vandet). du kunne evt starte med fire fem guppyer el sværdrager, og lade dem prøvekøre systemet før du køber flere fisk. MvH Ph.

Kommentar
Fra : redtop

Dato : 05-04-02 05:06

hej
dagen efter jeg havde puttet vandet i kom jeg fiskene i uden nogle problemer, kontroler dog at vandet er omkring de 23 grader. træroden gør dit vand lidt brun med tiden men det hjælper når du laver vand skift en gang imellem, du kan koge den det hjælper meget, jeg har selv kogt mine det tager meget af det brune. når roden har været der længe nok bliver vandet ikke brun, og den er jo flot sådan er rod. Put du bare fiskene i så hurtig som muligt og ikke noget start hudlighej

redtop.

Kommentar
Fra : ChiChi

Dato : 22-04-02 11:53

Hej
Vi har lige genstartet vores 250 l. akvarie i går (grundet flytning), og da vi jo havde fiskene var vi jo nødt til at sætte dem direkte i det nyopstartede akvarie efter temperaturen var komet op på de 22 gr. den plejer at ligge på.

Så som PH svarer er det op til temperament, vores fisk har det ganke fint, skønt vores nye vand er en del hårdere en det vi kom fra! Og vi har heller ikke brugt nogen form for starthjælp!

Træroden kan du putte i med det samme eller koge som du nu lyster, hvis du vil have regnskovsakvarium er det jo kun fint at den farver vandet lidt brunt..... Vi filtrere på SortTørv for at opnå den brune farve og surhedsgrad, så gør som du lyster!

MVH
Sussan & Allan
http://schnauzers.dk