/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandpumpen kører konstant
Fra : Knors
Vist : 5415 gange
20 point
Dato : 04-04-02 19:58

Jeg har egen boring, 60 m dyb, og eget husvandværk. Jeg har opdaget at pumpen er begyndt at køre konstant med et stort elforbrug til følge. Jeg har ingen grund til at tro at der er utætte vandrør. Hvordan kan jeg checke om der er noget galt med pumpen? Hvad vil en udskiftning koste? Hvem skal man henvende sig til?

Kommentar
Fra : birdie

Dato : 04-04-02 21:49

Hej Knors.

Det er ret sparsomme oplysninger du giver, hvor gammel er pumpen, hvilket fabrikat samt hvilken type er pumpen og er der installeret nogen for for styring af denne??? Du siger at der ikke er utætte rør, hvad med rør i jord, en udendørs vandhane der er frostsprængt eller evt. et toilet der løber???

Generelt kan siges, at hvis pumpen køre og der kommer vand ud af hanen, ja så virker pumpen, og det må derfor enten være styringen af pumpen det er galt med eller en utæthed i din installation.

Prisen på en udskiftning kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke ved om det vil være nødvendigt at skifte hele pumpen, eller kun enkelte dele. Arbejdet afregnes (hvis dette udføres af fagmmand) sandsynligt efter omfanget af reservedele og medgået tid. Alternativt kan du bede om et tilbud/overslag inden arbejdet udføres. Desuden er udførelsen af sådanne arbejder som regel billigere i jylland end på sjælland. Få evt. tilbud fra flere forskellige, der kan være store forskelle deres priser, sammenlign priser for servicevogn, timetakster, materialepriser m.v.

En fagmand vil kunne udtale sig om hvad der er galt, og hvad der kræves for at få din pumpe til at fungere. Ring først og tal med en VVS-installatør, han vil givetvis kunne fortælle dig om han kan klare problemet, eller han kan henvise dig til en el-installatør.

Håber at ovenstående er svar kan løse dit problem.

Med Venlig Hilsen
Birte Nielsen

Kommentar
Fra : kivaha

Dato : 04-04-02 21:57

På din grundvandspumpe er der garanteret en "flyder" , denne flyder er måske defekt.

eller også er pumpens flyder placeret for højt ( det vil sige at din vandstand er for lav ), og så vil din grundvandspumpe køre konstant

Kommentar
Fra : Knors

Dato : 05-04-02 08:36

Hvad skal jeg se efter for at finde "flyderen"?

Accepteret svar
Fra : Lightyear

Modtaget 20 point
Dato : 09-04-02 22:33

Her kommer svaret på dit spørgsmål...
hvis du IKKE har løbende haner og andet, kan det ved egen boring kun være 2 ting der er galt - 1. dit hydrofor (beholder) hvor der oparbejdes et tryk, og hvor også pressorstat og trykmanometer sidder er "løbet tør" for luft, der vil som regel være 2 studse på siden af beholderen, med enten luftskruer (samme som på en radiator) eller små ventiler, den ene sider tæt ved toppen og den anden lidt længere nede end midten, det du så gør er at slukke for pumpen og åbne begge ventiler/luftskruer til der ikke længere kommer vand fra nogen af dem, derefter spændes begge og pumpe startes igen - forklaring.: hydroforet virker sådan af vandet presser luften i beholderen sammen og oparbejder et tryk, typisk 3 bar, hvorefter pumpen stopper - herefter sørger luften så for dit vandtryk indtil trykket er faldet ca 0,5 bar. hvorefter pumpen igen pumper tryk osv osv osv.
2. du kan også risikere at bundventilen i borerøret er defekt - i det tilfælde vil vandet når pumpen har nået trykog vil stoppe rende tilbage i boring - hvorfor pumpe ikke vil standse - hvis der nu er 2 rør ned i boringen (venturipumpe) er det ejektoren i bunden der i stykker - det er sjældent det er pumpen det er galt med

Med venlig hilsen

B. Jørgensen

Godkendelse af svar
Fra : Knors

Dato : 15-04-02 09:07

Jeg har prøvet at give hydroforen ny luft. Det var lige det der skulle til. Nu virker pumpen som den skal. Tak til alle der har ulejliget sig med et forslag.

Erik H. Pedersen