/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Lindhardt Adamsen Bahrt
Fra : Birgitwinther
Vist : 1200 gange
200 point
Dato : 29-01-04 21:46

Kender nogen noget til en soldat fra 3die jydske infanteri ved navn Lindhardt Adamsen Barth? Han optræder som barnefar i 1798 i Ellidshøj, hvor han er udlagt som barnefar til Adam lindhart. Moderen er Anne Andersdatter fra Ellidshøj. I følge familiekrøniken skulle han være kartoffeltysker(men det passer ikke med "sen" navnet) og heller ikke med navne på indvandrede kartoffeltyskere.

MVH
Birgit Winther Jensen

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 29-01-04 21:50

Prøv at se om du kan finde noget ved hjælp af www.roennebech.dk

Lis

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-01-04 22:24

søg på efternavnet Barth på Fs. der er en hel del hit fra Europa,måske du kan være heldig at finde din ane der.
Held og lykke
Senta
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-04 22:49

Angående kartoffeltyskere, troede jeg det var senere, men se del-citat:
"
...i perioden 1759-65 at få sendt mere end et par tusinde kolonister fra egnene mellem Frankfurt, Darmstadt, Heidelberg og Karlsruhe til Danmark.
"
Så det kunne jo tidsmæssigt være en af dem, eller snarere en indvandrer søn?
Men jeg har ikke kunne finde nogle Barth blandt de mange kartoffel tyske navne.
Svend

Kommentar
Fra : Birgitwinther

Dato : 30-01-04 15:43

Mange tak for indlæggene. Ja teoretisk set kunne det være en indvandres søn, i så fald skulle navnet Bahrt være en fejlskrivning, hvilket det sagtens kunne være, da faderen nok ikke har været tilstede ved barnets dåb. Drengen var nemlig uægte og faderen og moderen blev aldrig gift med hinanden
MVH
Birgit Winther

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-04 22:47

Prøv at se Jens Raunkjaer Graungaard 's database:
med hele 10 Barth, måske slægtninge til den ugifte far?

Barth, Anna Marie von (b. 11 MAR 1771 - d. 9 DEC 1858)
Barth, Carl Vilhelm Bøchmann (b. 1847)
Barth, Caspar (b. 16 NOV 1651 - d. 2 JUL 1708)
Barth, Daniel Nicolai (b. 1810 - d. 14 MAY 1880)
Barth, Georg Daniel (b. 16 DEC 1725 - d. 27 JUL 1782)
Barth, Johan Nicolai
Barth, Jonas (b. 20 APR 1684 - d. 18 JAN 1744)
Barth, Magdalene (b. 29 JUN 1636 - d. 1696)
Barth, Sophie Margrethe

Fundet her:
http://www.jensg-family.dk/family/l_b.html#barth

hilsen Svend

Kommentar
Fra : Birgitwinther

Dato : 31-01-04 10:54

Mange tak for svaret og dine anstrengelser, du må have brugt lang tid på at søge.
Ja disse personer kunne teoretisk set godt være familie, men der er desværre ingen Adam eller Adamsen :o]
Venlig hilsen Birgit Winther Jensen

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 31-01-04 12:21

Hej
Der kan måske være en forbindelse her:
Adam PETERSEN BARTH -
Aug 1747 Helsingor, Frederiksborg, Denmark

Det har jeg fundet på Familysearch ved at søge på efternavn Barth i Danmark, Hvis du har mod på det kunne du jo prøve det samme i Tyskland, men der er rigtig, rigtig mange med det efternavn.

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-02-04 12:17

Kun en kommentar vedrørende sammenstillingen af navne: "Lindhardt Adamsen Barth"

Mærkeligt at alle 3 navne også er navne på kendte teologer:
P.G. Lindhardt er jo velkendt,
men Karl Barth og 'barthianismen" det vidste jeg ikke,
og også flere Adamsen skriver om Teologi.

Helt sikker ingen relationer til den tapre soldats uheldige indsats for mere end 200 år siden,
(så når du søger, udeluk teologer).
Svend

Kommentar
Fra : Birgitwinther

Dato : 01-02-04 12:46

Nej heller ikke jeg tror på en teologisk forbindelse. Navnet Bahrt har været i Danmark siden det 16århundrede mener jeg, Lindhart kan være en fordanskning af navnet leonhart, Adam var der såmænd mange der hed. Jeg tror at det er en tilfældighed at soldaten havde tre teologers navne.
MVH
Birgit

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-02-04 19:32

har du disse informationer om Adam Linhardt

Senta
International Genealogical Index - Denmark
1. ADAM LINDHARTSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 23 AUG 1797 Ellidshoj, Aalborg, Denmark

2. Adam Linhardt - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: About 1798 Of, Blenstrup, Aalborg, Denmark

3. Adam Linhardt - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: About 1798 Of, Blenstrup, Aalborg, Denmark

4. Adam Linhardt - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: About 1798 Of, Blenstrup, Aalborg, Denmark

5. ADAM LINHARDT - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 21 OCT 1821 Blenstrup, Aalborg, Denmark

6. ADAM LINHARDT - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 09 OCT 1840 Blenstrup, Aalborg, Denmark

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-02-04 19:42

har du disse dat fra DDA.
Senta
Samtlige personer i husstanden

aalborg, Hornum, Ellidshøj, Ellitzhøy Sogn og Bye, , , 26, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Peder Andersen, 53, Gift, Mand, Jordløs Huusmand og tiener Bonden,
Dorthe Nielsdaatter, 45, Gift, Hans Kone, ,
Anders Pedersen, 13, Ugift, Hans Barn, ,
Niels Pedersen, 8, Ugift, Hans Barn, ,
Jens Pedersen, 6, Ugift, Hans Barn, ,
Inger Marie Pedersdatter, 2, Ugift, Hans Barn, ,
Christen Nielsen, 39, Gift, Mand, gaaer i Dageje og Indsidder,
Anne Andersdaatter, 25, Gift, Hans Kone, gaaer i Dageje og Indsidder,
Adam Linhartsen, 4, Ugift, Uægte Barn, ,
Anders Christensen, 2, Ugift, deres Søn, ,

Kommentar
Fra : Birgitwinther

Dato : 02-02-04 19:49

Mange mange tak. Jeg har alle disse data. Det må have kostet noget tid at hjælpe mig. Jerg har også fundet en Lindhart i folketællingen 1801 i Aalborg købstad. Det er muligvis min Lindhart, men han er kun 20 år, men selvfølgelig skulle han nok kunne blive fat i en alder af 17 år :o]
venlig hilsen Birgit

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-02-04 19:54

Bahrt kan være en fejlskrivning eller forkortelse af navnet feks. Barthelumæus.
Senta

Kommentar
Fra : Birgitwinther

Dato : 02-02-04 21:26

Ja det kunne det godt være. Men navnet Barthelumæus er meget gammelt, 15-16 århundrede (tror jeg) Jeg tror snarere at navnet kan være en fejlskrivning af Krath, Bærtels eller noget helt tredje. Ak ja det er svært. Jeg hitter ham nok aldrig.
Venlig hilsen Birgit

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-02-04 21:34

Op med humøret,når det ser sortes ud er løsningen lige om hjørnet, hvad med Bertelsen, Barthel,har du været på arkivet, der er nr. fra FS. så det burde i teorien være let at finde hans rigtige navn. Din Barth, Bertelsen , Bartol osv.

held og lykke
Senta

Kommentar
Fra : Birgitwinther

Dato : 02-02-04 21:41

Undskyld Senta men hvad er Nr fra FS ?, det er en forkortelse jeg ikke kender. Bartol var en rigtig god mulighed, den undersøger jeg med det samme.
Venlig hilsen Birgit

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-02-04 21:55

Fra http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp

ved at trykke på C201321 eller 0043361 skriv navnet Bath så burde du kunne se hvad kirkebog du skal søge i.
ellers skriv igen.

Senta
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

C201321 1691 - 1807 0043361 Film NONE

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree
ADAM LINDHARTSEN
Male
-
Event(s):
Birth:
Christening: 23 AUG 1797 Ellidshoj, Aalborg, Denmark

Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: LINDHART ADAMSEN BARHT Family
Mother: ANNE ANDERSDR

--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.

--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

C201321 1691 - 1807 0043361 Film NONE

Sheet: 00

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 29 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 200 point
Dato : 04-02-04 14:21

Prøv at Søge på FS. igen, feks. på Von Barth, Von Barthz, Von Barthsen, der kommer over 25 hit på navnet von Barth i Danmark, det kan være du kan være heldig og finde et lille bindeled til din Barth.
Senta

Godkendelse af svar
Fra : Birgitwinther

Dato : 05-02-04 21:37

Tak for svaret senta.

Da du arbejdede så ihærdigt på at finde et svar på mit åbentbart umulige problem med min forfar skal du have points, samtidig sender jeg et link til en god hjemmeside, som er meget brugbar for slægtsforskere
http://www.ustsen.com/
Venlig hilsen Birgit Winther Jensen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-02-04 22:23

Her er indgang nr. til Kirkebøgerne på arkivet, heri finder du med sikkerhed hvor LINDHART ADAMSEN BARHT kommer fra.
Held og lykke
Tak
Senta
Kirkebøger, 1691-1914 Den Danske Folkekirke. Ellidshøj sogn

Kirkebøger, 1691-1911 Den Danske Folkekirke. Svenstrup sogn (Ålborg)