/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
CSS
Fra : sabrina
Vist : 562 gange
100 point
Dato : 04-04-02 17:33

Hej Gruppe

Jeg ved ikke om dette er den rigtige gruppe, men jeg kan ikke finde nogen for css Så jeg håber i bærer over med mig.

Jeg har et lidt "dumt" spørgsmål. Jeg er ved at gennemgå html.dk's tutorial om css.
men i lektion tre sidder jeg fast.
Dette er kodestumpen jeg har lavet indtil videre:

<html>

body {
background-color: #FFCC66;
background-image: url("C:\Dokumenter/Hjemmeside/billeder/ny_kurv.jpg")
background-repeat: no-repeat;
}

h1 {
color: #990000;
background-color: #FC9804;
}

</html>

Mit problem er linie 4 - background-repeat: no-repeat;

Alt går fint indtil da. Mit baggrundsbillede bliver gentaget hele tiden hvis jeg undlader linien, hvilket ikke er så heldigt. Men når jeg tilføjer ovenstående til koden, så forsvinder baggrundsbilledet helt. Meningen er, efter html.dk's tutorial, at billedet blot ikke skal gentage sig.

Jeg har endda prøvet at kopier det skrevne direkte fra tutorialen, så der er ingen fejl der.

Hvad er der galt?

Hilsen
En begynder inden for css
Sabrina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-04-02 16:45

"sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:zj_q8.10326$iY5.469175@news010.worldonline.dk...
> Hej Gruppe
>
> Jeg ved ikke om dette er den rigtige gruppe, men jeg kan ikke finde
> nogen for css Så jeg håber i bærer over med mig.
>
> Jeg har et lidt "dumt" spørgsmål. Jeg er ved at gennemgå html.dk's
> tutorial om css.
> men i lektion tre sidder jeg fast.
> Dette er kodestumpen jeg har lavet indtil videre:
>
> <html>
>
> body {
> background-color: #FFCC66;
> background-image:
> url("C:\Dokumenter/Hjemmeside/billeder/ny_kurv.jpg")
> background-repeat: no-repeat;
> }
> Mit problem er linie 4 - background-repeat: no-repeat;
>
> Alt går fint indtil da. Mit baggrundsbillede bliver gentaget hele tiden
> hvis jeg undlader linien, hvilket ikke er så heldigt. Men når jeg
> tilføjer ovenstående til koden, så forsvinder baggrundsbilledet helt.
> Meningen er, efter html.dk's tutorial, at billedet blot ikke skal
> gentage sig.
>

den kode du har lavet skal ligge i en sevlstændig css-fil, du linker til den:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" title="Stylesheet">

Der mangler er semicolon ";"
Vær opmærksom på at stie til billedet er til din lokale harddisk.
Hvis billedet ligger i samme mappe som html-filen er det nok med:

body {
background-color: #FFCC66;
background-image: url(ny_kurv.jpg);
background-repeat: no-repeat;
}

--
mvh Søren

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Kommentar
Fra : Donny

Dato : 21-04-02 14:48

Hej Sabrina.

Hvis du vælger at lave CSS og HTML i samme fil skal du huske at fortælle browseren at det er stylesheet. Det gøres ved at sætte kommandoen <style> og </style> ind i headeren som jeg har vist nedenunder. Du kan også fint bruge scn's metode, hvilket er den bedste og nemmeste når man har mange referencer, men når man lige starter ud, kan det nogen gang være nemmere at skrive det i selve HTML dokumentet.

Eksempel:
Her ligger dine billeder i mappen "billeder" og den vil lede efter det der.

<html>

<head>
<title>CSS</title>

<style>
body {
background-color: #FFCC66;
background-image: url("billeder/ny_kurv.jpg");
background-repeat: no-repeat;
}

h1 {
color: #990000;
background-color: #FC9804;
}
</style>

</head>
<body>

</body>
</html>

Jeg håber det hjælper dig lidt på vej.

/ Tommy

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 08-05-02 19:49

Du skal skrive:

<html>
<head>
<title>blablabla</title>
<style>
body {
background-color: #FFCC66;
background-image: url("billeder/ny_kurv.jpg");
background-repeat: no-repeat;
}

h1 {
color: #990000;
background-color: #FC9804;
}
</style>
</head>

<body>
Her skal din bodytekst stå
</body>
</html>

Din style sektion skal ligge i HEAD-sektionen, altså imellem <head> og </head>

Derudover skal du ALTID afslutte hver linie mellem "{" og "}" i CSS-sektionen med semikolon ";". Det betyder ny linie, men det er ikke alle browsere der forstår at tolke CSS rigtigt, hvis du ikke har semikolon efter.

/Dysmorf

Kommentar
Fra : TinEastwood

Dato : 12-05-02 15:53

Fixed gør at baggrunden ikke ruller med

body {
background-color: #FFCC66;
background-attachment: fixed; no-repeat; background-image: url(billeder/ny_kurv.jpg);
}

Et godt program til hjælp med css findes her http://www.bradsoft.com/topstyle/index.asp

Kommentar
Fra : izecube

Dato : 04-06-02 13:07

<html>
<style type="text/css">
body{
bakground-color: #FFCC66;
background-image: url("billeder/ny_kurv.jpg")
background-repeat: no-repeat;
}

h1 {
color: #990000;
background-color: #FC9804;
}
</style>
</html>

skulle være det...

Kommentar
Fra : NYZAC

Dato : 07-08-03 15:53

background-image: url("billeder/ny_kurv.jpg") <-- der mangler lige et (;) semikolon
Husk at alle commandoer skal ende :)

Kommentar
Fra : Skardhamar

Dato : 12-09-03 15:35

Prøv med:

body {
background: #fc6 url("billeder/ny_kurv.jpg") no-repeat;
}

Kommentar
Fra : birk34

Dato : 18-02-04 16:02

Hej Sabrina!

Når du bruger stylesheet er der to ting du skal være opmærksom på.

1 - syntaksen skal være korrekt, ellers kan der ske mærkelige ting, så kontroller altid om du har skrevet syntaksen rigtigt.

2- De regler du ønsker at definere til din html side ved hjælp af css skal være inden for dit style-tag og der skal defineres et format

eks.

<STYLE TYPE="text/css"> dine regler her </STYLE>

TYPE attributten fortæller noget om hvilket format du ønsker at definere dine regler i, i dette tilfælde er det css, men det
kunne også ha være javascript, så ville det se sådan her ud:

<STYLE TYPE="text/javascript"> dine regler her </STYLE>

Efter at ha set på dit kode eksempel kan jeg tilføje at du mangler style-tags og definition af format, der har oxo sniget sig en fejl ind i slutningen af background-image sætningen, der mangler du et ; .
Det er meget vigtigt at du slutter hver sætning med et ; ellers tror den det er sammenhængende sætninger.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 18-05-05 07:57

Du skal ose huske at du ikke skal linke til en lokal fil ...