/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Gøre billeder mindre
Fra : barrett
Vist : 544 gange
100 point
Dato : 29-01-04 14:21

Hej
Er der nogen der kan give mig en nem måde til hvordan man får billeder til at fylde minde (KB) - Jeg har WindowsXP, jeg mener at have set på et tidspunkt at man kan gøre det i WindowsXP

mvh
Barrett

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 29-01-04 14:28

Du kan lave fil navnet om?? åben billedet og vælg gemsom derefter tager du en anden filtype. tag den der fylder mindst..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-04 14:56

Jeg kan varmt anbefale dig at hente billedkigger programmet IrfanView. Det kan en hel del mere end at vise billeder. Du skal selv prøve det for at se hvor smart det er og så kan du få en dansk sprogfil med.
Programmet kan bruges til at konvertere filtypen (så den virker) og du kan skalere og ændre/forbedre farver. Det er nemt at bruge og så er det gratis.
http://www.irfanview.com
Hilsen
Bjarne

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 110 point
Dato : 29-01-04 15:06

Der findes mange gode billedprogrammer. Selv er jeg meget glad for "ACD Systems". Eksempel på samme billede i 3 størrelser:
2048 x 1536 px = 1317 KB
600 x 450 px = 44 KB
225 x 168 px = 10 KB
Altså både "mindre" i KB og "mindre" i størrelse. Men 600x450 er stadig et stort billede.
Slet så alle de fotos du garanteret ikke skal bruge.
2 metoder der giver plads !
/ PG

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 29-01-04 15:06

Det er rigtigt som "Zerg911" skriver: "Du kan lave fil navnet om?? åben billedet og vælg gemsom derefter tager du en anden filtype. tag den der fylder mindst.." - men det er muligt, at jeg skal uddybe svaret lidt.

Hvis du evt. åbner billedet i "Microsoft Photo Editor" eller en tilsvarende program, har du normalt flere muligheder:
1: Du kan nedbringe selve den fysiske størrelse via "Image / Resize" - dette vil i sig selv gøre din fil mindre.
2: Det er vigtigt hvilken type fil, du gemmer billedet i - der kan vælges mellem flere forskellige, hvoraf nogle komprimerer billedet: F.eks. bibeholder BMP-format alle oplysninger, hvorimod hvis du gemmer i JPG-format kan du vælge at komprimere billedet (jo mere du komprimeret, jo flere informationer forsvinder). JPG er det format der benyttes i de fleste digitale kameraer. Jeg benytter oftest en komprimering omkring 80%.
Husk for din egen skyld, at gemme original billedet - så du altid har de bedste data på hånden.

Hvor meget du vil komprimere dir billede hænger sammen med, hvad du skal bruge det til: Skal det kun vises på en hjemmeside kan man normalt tillade sig, at komprimere ret kraftigt - men skal det printes ud på en farveprinter, bør du undgå at foretage for kraftig komprimering.

Udover BMP og JPG formater findes der mange flere, alt efter hvad de skal bruges til.

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 29-01-04 17:18

BjarneD
Jeg kan se at du skriver at man kan få en dansk sprog fil med til IrfanView jeg har hentet den ,men hvordan får jeg den lagt ind på IrfanView ? Jeg har lagt filen i samme mappe men der er ikke noget der bliver dansk.

Mvh: Monsen.

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 29-01-04 18:01

Hej Bjarne
Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvorledes man indsætter den danske zip fil.
Mvh. Heseda

Kommentar
Fra : mrbmann

Dato : 29-01-04 18:12

Her er indholdet af readme.txt som følger med DK sprogfilen
---------------------------------------------------------------------
Fil : 'Readme.txt' - Information om IrfanView language SDK
Forfatter: Irfan Skiljan
E-Mail : irfanview@gmx.net
WWW : http://www.irfanview.com
Oversat    : Henrik V Blunck - henrik@blunck.dk - www.blunck.dk
---------------------------------------------------------------------

Hvad er dette?

- Du kan oversætte dialoger/menuer/beskeder fra ressourcerne, og
skabe yderligere sprog DLL til IrfanView 3.80 og opefter.
MS Visual C++ skal bruges og du bør kende til brugen af VC++ ...

Hvordan?

0. IrfanView version 3.85 eller nyere er påkrævet

1. IrfanView sprog SDK kan compileres med MS Visual C++ 5 eller 6
(den skal være i 'Release' modus, menuen: "Build->Configurations->Win32 Release")

2. Oversæt dialogerne/menuerne/strengene til dit eget sprog (se ResourceVis fanen i VC++)
(Du må ikke forandre nogen ID strenge, kun oversætte)

3. Glem ikke at sætte information i 'TRANSLATOR_INFO' feltet i strengtabellen

4. Omdøb/lænk DLL fra 'Basic.dll' til 'Dit_sprog.dll'

5. Kopier DLL fra dit 'Release' bibliotek til dit IrfanView->Languages' bibliotek

6. Test/aktiver din DLL i IrfanView: 'Egenskaber->Sprog'

- Når du er færdig med testen, kan du sende mig dit sprogs DLL og jeg vil gøre den
tilgængelig for alle os andre

mich@el

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-04 18:54

Hej nysgerrige.
Nu går jeg ud fra at IrfanView er installeret. Udpak danish.zip til: C:\Programmer\IrfanVierw\Languages.
Åbn IrfaView - Vælg Options, Change Language - vælg danish.dll
VUPTI Dansk
Jeg bruger TotalCommander hvor denslags er let at håndtere og udpakke
mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-04 19:00

Selv om billedændring kan udføres som flere har beskrevet så skulle I unde jer selv at prøve IrfanView, der løbende bliver opdateret og har rigtigt mange fine funktioner, slideshow, thumbnails, panoramabillede, samt justering af størrelse og farve og batch konverteringen er god. Hvad med at ændre et jpg eller gif til ico, intet problem. Jeg har også prøvet at omdøbe filtype i XP og har også i nogle tilfælde oplevet at selv om billedet kunne åbnes så blev det kasseret af min webeditor på grund af forkert extension og det sker ikke ved batch konverteringen.
God fornøjelse.
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-04 19:04

-> mrbman nu læste jeg ikke hele din tekst, men det du foreslår er det ikke det der skal gøres når den ikke er blevet oversat? Det er den seneste version nemlig blevet af en rar mand der hedder Henrik V Blunck og mon ikke det er ham som udøser af sin vider her på Kandu.
mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 30-01-04 23:10

Så langt - så godt. Programmet IrfanView er installeret, og danish.zip er down loaded, men. Jeg kan IKKE åbne programmet danish.zip? - Mvh. Heseda

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 31-01-04 23:58

Nu har jeg fået det til at virke - god program - TAK

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-04 00:06

Du skal nok få glæde af det program, Det kan rigtigt meget og er jo billigt

Selv tak. Hvis du er tilfreds kan du jo lukke spørgsmålet ved at acceptere bedste kommentar som svar.

Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 01-02-04 12:32

BjarneD. Jeg ville gerne om jeg kunne lukke spørgsmålet, men det er ikke mig, der har oprettet det. Jeg har lige siddet og leget lidt med programmet - jeg må sige at det er GODT. Mvh. Heseda

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-04 12:42

Sorry- jeg havde lidt travlt

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 16-04-04 21:32

Hej barrett,

som du kan se, har du fået mange svar - men du har overhovet ikke kommenteret nogen af dem.

Var det ikke en ide, at lukke spørgsmålet???

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 20-05-04 01:36

Nu må det da være tiden til at lukke dette spørgsmål ! .. Accepter ét af svarene !
/PG

Godkendelse af svar
Fra : barrett

Dato : 21-05-04 15:24

Tak for svaret Guild.
Jeg undskylder den lange tid, men det skyldes jeg har været gennem en kræftsygdom og ikke haft overskud.
Dit svar var det der kom nærmest det jeg mente med mit spørgsmål (som blev en blandet landhandel af emner).
mvh
Barrett