/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Gem Update i Windows XP & Norton 2003
Fra : Agent2002
Vist : 510 gange
77 point
Dato : 29-01-04 10:01

Hejsa

Nu har jeg lige formateret min harddisk og skal endnu en gang til at updatere Windows XP og Norton 2003.
Er der et sted på computer man kan lave back-up af disse updates. Eller er der en måde man kan ligge dem i en mappe så man kan brænde dem over til en CD-rom, (til næste gang man laver en formatering)???
Normalt når man downloader filerne bliver de bare installeret med det samme.....Hvor bliver de af/ligger de???

Agent2002

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-01-04 10:12

Du kan da bare brænde en kopi af hele disken på en cd eller den partion du har styresystemet på Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-01-04 10:14

Opdateringer kan da ses i mappen tilføj/fjern i kontrolpanel

Kommentar
Fra : Rupta

Dato : 29-01-04 10:49

Kobler mig lige på her!

XP fylder min. 1,2GB og Norton Antivirus ca. 0,2GB så umiddelbart kræver det vel indtil flere CD´er til en back-up! Eller hyr? Kan programmerne komprimeres/pakkes inden brænding til CD-rom?

Opdateringer er ikke at finde nogen steder på en nyformateret HD!

//Rupta

Kommentar
Fra : Rupta

Dato : 29-01-04 11:01

Ifald du har en tilstrækkelig stor harddisc opdelt i flere partitioner, kan du kopiere hele partitionen indeholdende styresystem og antivirusprogram med opdateringer til en partition til back-up-formål. Kopiering skal så selvfølgelig gøres med passende intervaller. Derved er du fri for at være tvunget til at genhente så mange opdateringer.

//Rupta

Kommentar
Fra : RC_Frags

Dato : 29-01-04 11:30

En anden mulighed er at bruge et lille program fra Norton som hedder Ghost. Med det kan man tage backup af et helt drev... Så kan man reinstallere sit system på 5 minutter........ c",) Ghost køres fra en diskette man booter på. En af fordelene ved programmet er, at man kan komprimere sine data, og så kan man også brænde direkte fra programmet

Accepteret svar
Fra : catbody

Modtaget 77 point
Dato : 29-01-04 13:31

Som RC_Frags skriver er det en mulighed at benytte et Ghost-program, som f.eks. Norton Ghost fra Symantec eller DriveImage fra Powerquest. De tager simpelthen et spejlbillede af din partition/harddisk og kan så lægges ind på 5-10 min. når det bliver nødvendigt efter totalt systemnedbrud. Det bliver så et spejlbillede af harddisken som den så ud da du lavede dit "ghost".
En anden mulighed er på forhånd at have downloadet og gemt (f.eks. på cd) alle updates fra Microsoft.
Hvis din WinXP-cd allerede er incl. SP1/SP1a skal du have den ned igen (check det ved at højreklikke på Denne Computer -> Egenskaber -> Fanebladet Generelt. Hvis der står Service Pack 1 / 1a er den incl. sp1(sp1a)
Ellers kan den hentes her:
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/servicepacks/sp1/sp1lang.asp
Men ellers kan du downloade alle updates ved at gå ind på Windows Update og "gør Windows updates personlig" og søge alle dem igennem du har behov for, downloade dem og gemme dem.
M.h.t. Norton AV er jeg ikke klar over om det er muligt at gemme sine virusdefinitioner.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 29-01-04 13:35

kom lige på dette:
For at undgå en væmmelig virus/orm som Blaster/LovSan og deres varianter er det god ide at
lukke Dcom http://grc.com/files/DCOMbob.exe
Kør det, tryk på fanebladet "DCOMbobulate me" tryk på "Disable DCOM" og genstart
læs mere om dcom her : http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#DCom
Du kan have programmet liggende klar inden du tilslutter internettet.
Dette er kun nødvendigt hvis du IKKE har alle Windows Updates installeret før du gå på nettet.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 29-01-04 14:21

Du kan også vælge at lave en automatisk Windows installation. (unattended Windows CD)... Så kan du lave såen at du ikke behøver at indtaste f.eks. cdkey, sprog, tastatur sprog og en masse andet.. der er uanede muligheder. Du kan også installere programmer automatisk så snart windows er installeret.. det kunne f.eks være updates og andre programmer.. i dit tilfælde norton. Du kan se en rigtig god guide på dette link.
http://unattended.msfn.org/xp/winnt_sif.htm
mvh Brommi

ps. med en original cd er dette naturligvis 100% lovligt

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 29-01-04 16:06

Hejsa

Jeg har tænkt at købe Powerquest DriveImage 7.0
Nogen som kender eller har erfaringer med programmet??
Hvad jeg kan forstå laver man så en DriveImage (back-up) på en anden partition man f.eks har lavet på 10.GB.
Herefter overføre/lægger man sin Image back-up fil til brug hvis der opstår problemer i form af virus m.m.
Eller kan man brænde Image-filen ned på en DVD+R????

Nogen som har nogen Tips/Ideer m.m. til programmet????? mvh Agent2002

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-01-04 18:20

Backup er jo altid godt, men til en ny installation kan man jo ikke komme udenom Brommi's råd!
Med hensyn til backupprogram så er der efter min mening kun 2 der er gode. Det ene er du selv inde på, det andet er Norton ghost! De kan begge lægge backup filer på både harddisk og cd'er, Jeg har dog endnu tilgode at teste om de kan på en dvd brænder!

Godkendelse af svar
Fra : Agent2002

Dato : 01-02-04 21:58

Tak for svaret catbody.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 01-02-04 22:06

tak for pointene.
Jeg vrøvlede lidt i mit svar: Det skal korrekt være: Hvis din XP er incl. sp1/sp1a behøver du IKKE at downloade den.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 01-02-04 22:07

Jeg tror forøvrigt at Powerquest DriveImage og Norton Ghost snart smelter sammen, da Powerquest har købt Powerquest i dec. 2003

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 01-02-04 22:58

Ok... takker for svaret catbody