/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vindafstivning
Fra : exploit
Vist : 2789 gange
30 point
Dato : 29-01-04 09:04

Hej, jeg søger efter en side hvor der står noget med vindafstivning, gerne til en stålhal. Jeg har søgt på nettet, og kan ikke rigtigt finde nogen sider der beskriver vindafstivning godt. Håber i kan hjælpe :P

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-01-04 09:15

Hvad mener du med vindafstivning. Er det til en stålhal? Er det skråbånd/jern du mener?

Kommentar
Fra : exploit

Dato : 29-01-04 09:23

Ja det er det til, det ville være fint, det er nemlig lige nøjagtigt til en stålhal.

Kommentar
Fra : esim

Dato : 29-01-04 09:27

Hej Exploit.

Hvis du går ind på hjemmesiden: www.trae.dk og herfra videre ind på: Håndbøger om træ, så finder du følgende håndbog, der skulle kunne give dig svar på dit spørgsmål:
TRÆ 30, Limtræ

Alt om limtræ i byggeriet med en lang række eksempler på konstruktiontyper og samlingsmetoder, samt vindafstivning og træbeskyttelse. Indeholder enkle diagrammer til dimensionering af facadebjælker, tagbjælker, gulvbjælker og søjler.
3. udg. 2002, 48 sider

Med venlig hilsen

Esim

Kommentar
Fra : exploit

Dato : 29-01-04 09:40

Inde på den side står der da ikke håndbøger om træ nogen steder, i hvert fald ikke på forsiden.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 29-01-04 09:49

Du skal have kommunens godkendelse for at opføre eller genopføre en stålhal og de kan kræve en styrkeberegning.
Det letteste er at bede et firma som leverer stålhaller om at give et tilbud på vindafstivning inklusive dokumentation.
Jeg har selv købt en nedtaget stålhal på 700 kvm. og fået den genopført. Der medfulgte ingen tegninger eller noget. Jeg fandt ud af hvor hallen havde stået før og kontaktede kommunen. De var flinke og sendte mig en kopi af det komplette sæt tegninger, helt uden omkostninger.
Der manglede nogle dele og dem købte jeg så til en rimelig pris hos dem som oprindelig havde opført hallen. De satte også stålbuerne op i forbindelse med at deres montørhold var i nærheden med en anden opgave.
Men jeg ved jo ikke om det er din situation, at skulle genopføre? Hvis det er nybyggeri, leverer firmaet jo alle tegninger og styrkeberegning.

Kommentar
Fra : exploit

Dato : 29-01-04 09:55

Okay, jeg kunne bare godt tænke mig nogen tegninger eller beskrivelser om hvordan man laver sådan noget vindafstivning, men de er godt nok svære at finde på nettet synes jeg.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 29-01-04 10:58

Prøv at se på www.bmf.dk.
Ved ikke om det fremgår direkte af deres hjemmeside, men ellers kan du gratis bestille et produktkatalog, hvor der er beskrivelser og dimensioneringsforeslag. Ellers er en mulighed at kontakte en leverandør og/eller et rådgivende ingeniørfirma.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 29-01-04 11:15

Til Esim:

Nu er der jo tale om en stålhal, hvorfor en henvisning til samlinger m.m. iht. "TRÆ 30, Limtræ" ikke kan bruges. Hverken beregningerne eller eksemplerne kan overføres til en stålhal. Men selve princippet i et vindkryds er selvfølgelig den samme...

Kommentar
Fra : sidal26

Dato : 29-01-04 13:04

I gyproc's katalog findes der principper for beregning af vind. Bogen kan bestiles ved Gyproc eller hentes på

http://www.gyproc.dk/gyproc/content.nsf/docsById/A8271DF20464540FC2256DC6002D870E?OpenDocument&m=mgmc

Ellers kan du låne DS412 Norm for Stålkonstruktioner på biblioteket, hvor der mere specifikt står om beregning af vind for stål.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 29-01-04 17:34

Gyprocs har rigtig nok en god beskrivelse af vinden. Men DS412 er nok ikke så anvendelig vis ikke man er fagmand - desuden er det DS410 der omhandler vind. Den vind der beskrives i DS412 er mht. svingninger, og det skal stålhallen vist ikke dimensioneres for.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-02-04 09:58

->Exploit.

Gå ind i din historik, check dine spørgsmål. Luk de spørgsmål hvor du har fået svar ved at acceptere kommentar som svar. Det er almindelig høflighed.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 05-02-04 16:03

Lige mine ord, der er ikke sket meget på indlægget i lang tid! ellers er der SBI-anvisning 138 der nærmest er en kogebog for opbygning af en stålhal!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-02-04 16:08

Nårhh ja jeg tænker på nogle af de andre indlæg exploit ikke reagerer på.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 17-02-04 20:20

nå Exploit, sker der noget i din søgen?