/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Et dum dum spørgsmål vedr. netværkskable~
Fra : 2kroner
Vist : 577 gange
50 point
Dato : 28-01-04 11:57

Hjælp lige en novice i nød !!!

Jeg har et problem vedr. netværkskabler.

Problemet er at jeg har 1 2-meter kabel (det der fulgte med fra TDC) og 2 15-meter kabler jeg har 3 computere der skal forbindes til internettet ved hjælp af en LinkSys-router, mit 2-meter kabel fungerer som det skal på alle 3 computere, men lige så snart jeg monterer mine 15-meter kabler, så er det umuligt at få forbindelse til internettet !!

Jeg har tjekket begge 15-meter kabler for løse forbindelser, og de er som de skal være.

På min XP-maskine kommer der er en meddelelse om at der ikke er forbindelse til netværket når netkablet er taget ud (selvfølgelig), når jeg så putter 2-meter kablet i forsvinder meddelelsen, og jeg kan forbinde til internettet. Når jeg så putter 1 af mine 15-meter kabler i istedet, så forsvinder meddelelsen om at der ikke er forbindelse til netværket, men jeg kan ikke få forbindelse til internettet !!!

HJÆLP MIG, HVAD SKAL JEG GØRE ????

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 28-01-04 12:05

Du skal først og fremmest være sikker på at dit 2- og 15 m kabel ikke er forskellige mht. om de er "krydset". Der er som regel et rødt bånd omkring krydsede kabler.
(jeg går ud fra at begge kabler er kat. 5 kabler (100Mhz))

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 28-01-04 12:15

Ingen af kabler er "krydsede" og der står cat. 5 på alle 3 kabler.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 28-01-04 12:22

Hvis den eneste forskel på kablerne er længden, må det være enhedernes i begge ender, der påvirkes forskelligt af de to typer kabler osv... der er ikke andet end at gå i gang, jeg kan ikke hjælpe dig, når jeg ikke sidder ved maskinerne...

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 28-01-04 12:42

@bvh

Hvad er det jeg skal igang med ??? Jeg synes at jeg har prøvet alt !!

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 28-01-04 12:55

Du skal i gang med at afprøve kablerne i andre opstillinger. Forbind 2 andre maskiner med det ene kabel og det andet. Forbind en anden maskine til ruteren med kablerne. Prøv at overføre store mængder data på kablerne. Måske skal du låne andre netkort, ruter...... eller bytte rundt på kortene ----- Kort sagt, du må finde andre situationer hvor kablerne, eller andet af udstyret ikke virker, for på den måde at få skruet dig ind på flere udsagn, som du kan benytte til fejlfindingen...

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 28-01-04 13:22

Det kunne jo være at det er TDC kablet der er krydset og de andre ikke
Tingene er ikke altid som man forventer og derfor skal man lige tage højde for det uventede

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-01-04 13:25

P.S.! Der findes ingen dumme spørgsmål kun dumme svar.

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 28-01-04 15:56

Så er svaret fundet !!

Expert-butikken kunne godt ha´vidst dette : http://www.thorsnet.dk/?side=krydskabel

men det gjorde han ikke

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-01-04 16:09

Hvad mener du?

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 28-01-04 18:32

Jeg mener at ham der lavede mine kabler har lavet dem forkert !!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-01-04 18:38

Du kan se at jeg har ret med det uventede.
Hvorfor køberdu ikke patch kabler de holder bedre og er ikke dyre

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 28-01-04 21:04

Hej 2kroner

Du har da vist ikke været heldig med ham Experten

Det er i øvrigt rigtigt, som Bjarne skriver, hvis du køber færdigkonfektionerede kabler, er du fri for de bekymringer. Færdigkonfektionerede kabler er testede og har farver efter deres formål, således kan man altid se forskel, hvis man kommer til at blande dem

mvh srhansen

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 29-01-04 07:56

Go morn srhansen

I bagklogskabens ulidelige klare lys har jeg dæleme også fortrudt købet hos Expert mange gange !!!! Men af skade bliver man forhåbentlig klog

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 29-01-04 09:25

Haha, ja det er altid nemt at være bagklog, men du har formentlig lært en hel del af episoden. Det kan du jo indirekte takke ham for

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : 2kroner

Dato : 29-01-04 14:32

Tak for svaret BjarneD.