/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
mælkealergi
Fra : Majlind
Vist : 729 gange
100 point
Dato : 28-01-04 09:28

Jeg har en mor, der når hun drikker mælk, el spiser noget der indeholder fløde, for nogle grimme hosteanfald...
Men hun skal jo ha sin kalk osv.
Jeg har hørt om et produkt der hedder soyamælk.
Indeholder det det samme næringstoffer som alm mælk?, og hvor kan man evt få fat på det?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 28-01-04 09:55

På denne side står der meget om mælkeallergi. Der er opskrifter uden mælk samt hvor soyamælk kan købes.
http://www.maelkeallergi.dk/indhold_og_links.htm

mvh ans

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 28-01-04 10:01

Majlind har i prøvet med de der kalk piller?

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 28-01-04 10:01

du kan købe soyamælk i de større supermarkeder+apoteket ,har en lidt anden energifordeling,end alm. mælk.Men hvis din mor er undervægtig eller manglende appetit,kan du også købe fortimel(med forskellig smag cacao ,skovbær,vanalie)koster ca.20 kr.for en drik på apoteket ,prøv det ,er med mange vitaminer i + fedende,hvis hun får smag for det kan i få dem på recept ved egen læge så bliver prisen kun det halve.Det er jo heller ikke givet at det er mælkeallergi fordi hun hoster,der kan jo lægge andet til grund for hosten spørg lægen
mvh eskild

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 28-01-04 11:29

Det er meget sandsynligt, at din mor ikke kan tåle mælk og måske især fløden/fedtet i mælken. Nogle er intolerante over for proteinet og andre for fedtmolelkylerne i mælken.
Kalken kan man dække ind ved at spise grøntsager, kalktilskud og magnesium (for at få en bedre knogleopbygning). Der er også kalk i vand!
Jeg bruger selv soyamælk af samme grund. Det har også andre gavnlige indholdsstoffer: Naturlige østrogener, som er forebyggende overfor brystkræft og giver en lettere overgangsalder. Japanske kvinder, der spiser mange soyaprodukter, har ikke nær så mange kræfttilfælde og overgangsproblemer som vestlige kvinder.
Når man er overfølsom over for fødevarer og andre ting, skal man være opmærksom på at få vitaminer nok. Herunder også de rigtige fedtstoffer især fiskeolie.

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 28-01-04 13:41

Hej

Grunden til at din datter får hoste anfald, er fordi komælk slimer tarmene. Når man drikker mælken bliver calcium og vitaminerne neutraliseret, inden det når maven. Så det har ikke den virkning som de fleste tror..

Jeg har altid givet min datter soyamælk med calcium og rismælk med vanilie skiftevis, hverdag. Ikke soyamælk uden sukker, for den smager ikke godt og det er ikke calcium i. Grunden til jeg har skiftet, er fordi soyamælk har en tendens til at gære og det er ikke godt, men når man varier er det rigtig godt for der er nogle gode indholdsstoffer i. Har også hørt at gedemælk skulle være enormt sundt. Min datter får også komælk af og til, men det er ikke sundt.

Jeg ved og har oplevet at mange børn der drikker komælk, får ofte snotnæse. Hvor dem som ikke drikker komælk, eller har mælkeallergi ikke så ofte får snotmælk. Det er fordi det er så dårligt for tarmsystemet og generalt alle mælkeprodukter...

Mvh
Gisele

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 28-01-04 13:43

UPS!! Snotmælk> snotnæse

Du kan købe soyamælk i alle supermarkeder, på nær Aldi og Netto!!

Godkendelse af svar
Fra : Majlind

Dato : 03-02-04 13:06

Tak for svaret ans.