/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Sana-Lux instrumenter
Fra : simor
Vist : 505 gange
500 point
Dato : 27-01-04 18:23

Jeg har en lille antik kuffert med nogle tilhørende glasinstrumenter. Der kan sættes 110-220 volt igennem det. Glasinstrumenterne kan sættes ned i en fatning som er koblet til strømmen. For enden af glasinstrumenterne sidder en metalkant som leder strømmen. Inde i selve glaskolberne er der intet at se - måske en gas. Glasinstrumenterne har forskellige forme - men alle ender ud således at de kan sættes i fatningen. Der kan desuden reguleres for strømmen på en dertil indrettet skrue-knap. Der står på kufferten: "Sana-Lux" med svunge bogstaver.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvad dette udstyr bruges til???
(Det stammer angiveligt fra Tyskland, da der står: "Spannung 110/220 volt")

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 27-01-04 18:41

Der er tale om helse apperater som stammer fra Schweitz, og der er sågalt tale om noget meget populært, nemmelig lys i den mørke tid efterfølgende en addresse til dig
Mvh Ow

http://www.sanalux.ch/

Kommentar
Fra : simor

Dato : 27-01-04 19:57

Men hvorfor alle de forskellige former? Billede kan fremsendes pr. e-mail.

Accepteret svar
Fra : oldwiking

Modtaget 500 point
Dato : 27-01-04 23:35

Hi Simor, vil være meget interesseret i at betragte dine klenodier og kan takket mit tyskkendskab eventuelt også være dig behjælpelig med at fremskaffe yderliger detailer.
Angivelsen 110/110volt og den angivelige alder "antik" giver mig en fornemmelse af at der kan være tale om et jævnstroms apperat. Er der ikke en brugerhåndbog med.
Hvis du vil sende billed så er min mail OldWiking@Get2Net.dk

Godkendelse af svar
Fra : simor

Dato : 29-01-04 14:59

Mange tak for svaret oldwiking.