/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
VVS-priser. Badeværelse. Prisoverslag.
Fra : JanPalach
Vist : 748 gange
100 point
Dato : 27-01-04 17:26

Hej kandu (evt. kanDE, hvis nu HKH Dronning Margrethe II skulle være surfet ind på sitet...)

Jeg er i gang med at indrette badeværelse i min lejl., hvor der tidligere kun har været en brusekabine og et separat WC. Problemet er nu, hvordan man finder en rimelig pris hos håndværkerne? Jeg har ikke så meget erfaring på området, og man høre jo om, at der kan være ganske stor forskel på et "prisoverslag" og så slutprisen. - Det er ikke fordi, jeg er en nærigpind; jeg har såmænd ikke noget imod at betale mere end andre har gjort her i ejendommen, men så vil jeg jo naturligvis også gerne have en tilsvarende højere kvalitet.

Jeg har fået et ganske udførligt tilbud, der skulle dække alle krav (med støbt beton-gulv, gulvvarme, fliser, klinker, ventilation, nye vægge, ny el mv. til 137.000,-kr.). Omvendt har jeg også mere uformelt hørt priser på "ca. 80.000,-kr." Dette sidste lyder naturligvis besnærende, hvis det bliver samme høje kvalitet. Især skal det jo være absolut tæt og langtidsholdbart af hensyn til resten af ejendommen og mig selv. Så ikke noget med pap og linoleum...

Summa summarum:

- Hvad mener vismændene om PRISEN på indretning af et pænt, solidt men ikke nødvendigvis prangende badeværelse? Hvordan undgår jeg at blive "snydt" mht. pris og kvalitet (evt. begge dele)?

- Er der nogen, som I kan anbefale ,at jeg tager kontakt til mhp INDHENTNING AF TILBUD. - Baseret på egne erfaringer/lignende projekter? Jeg bor på Østerbro.

- Nogen gode steder på nettet (helst nogenlunde lettilgængelige, da jeg ikke har ubegrænset tid til at studere sagerne)? Regner heller ikke med at involvere en arkitekt eller lign. på "min" side.

- Har nogen et bud på, hvad effekten vil blive på VÆRDIEN af min lejlighed? Nu regner jeg med at blive boende et stykke tid endnu og derved få glæde af badeværelset; men på den anden side skulle en investering på f.eks. 100.000,-kr da også MINDST føre til en værdistigning på 100.000 for lejl. Omvendt mener jeg også "det samlede indtryk kunne føre" til en endnu større stigning, når man nu vil kunne samle det hele i et RIGTIGT badeværelse, hvor man også kan tørre tøj og have en vaskemaskine og ikke behøver at være bekymret for damp mv. i resten af lejl. Endelig sparer jeg jo næsten 2 M2, når jeg får fjernet mit skrummel af en brusekabine fra soveværelset.

Mvh.

JP

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-01-04 17:40

Jeg ville vælge 3 firmaer og få dem til at give et tilbud og så prøve atter engang om nogle af dem vil underbyde hinanden dog selvfølgelig uden at kvalliteten forringes Jeg syntes godtnok at 137.000 er meget for et badeværelset er kummen af guld *ss* så ville jeg da også vælge nogle firmaer der lå i nærheden af min bopæl det kan du finde i google en ting man skal være helt sikker på er også om de er medlem af bygge & garanti fondet og at der ikke en nogle inbyrdes misforståelser om udførslen af arbejdet matrialerne eller tidsplanen og få det på papir Mvh Sune

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 27-01-04 17:46

Hej Jan
Lige en kommentar:
Nu kommer jeg godt nok fra jylland ...-men her er hvordan "vi" gør herovre-ihvertfald
dem jeg kender.
For ikke at blive "snydt" spørges lidt rundt hvad folk har af erfaringer,så der kan skæres lidt ned på antallet af brugbare håndværkere.
Dernæst laves en fuldstændig "vandtæt" liste der kan gives tilbud ud fra,-så er der ingen misforståelser!
Så kontaktes de lovende håndværkere med et godt ry,og giver et tilbud-her gør det ikke noget at være superkritisk,virker vedkommende som om der er "styr på stumperne"
Så er der vel bare at holde disse tilbud op mod hinanden..-For at være en god kunde-og være på den rigtige side af loven er max antallet af tilbudsgivere vist 3? eller det kun for erhvervskunder?

mvh michael

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-01-04 17:54

Nej det rigtigt man må indhente 3 tilbud men skal ikke vælge nogle af dem *ss* Sune

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 27-01-04 18:00

Prisen afhænger jo af badeværelset størrelse.

men hvis man skal ha et rigtigt badeværelse hvor man kommer helt i bund

løber prisen normalt op i ca. 25.000 pr. kv

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-01-04 18:29

J.p. Entreprise Aps
Kalundborgvej 24
4520 Svinninge

tlf: 59 26 55 61
Mobil: 40 11 58 60

eller hth de laver også bad mm.
www.hth.dk

Kommentar
Fra : 1mokke

Dato : 05-02-04 13:54

ud fra egen erfaring (blev færdig sidst år med tilsvarende projekt) er et entreprise-tilbud som regel dyrer end hvis du selv hyrer de forskellige håndværkere. Omvendt går der bestemt også en masse tid med at kordinere håndværkerne, som stor set kommer som det passer dem og når det passer dem. Vi valgte den sidste model og fik ikke mavesår over ventetiden og endte med at spare en masse penge (ca. 2/3 dele) og det var ikke uvæsentligt for os. Bor selv i en ejendom på østerbro fra 1899 og vi blev af frarådet at støbe og lægge fliser. Jeg vil anbefale dig at få fat i SBI anvisningerne for indretning af vådrum i lejlighed, lån den evt. på biblioteket, der er jo blevet gjort en del erfaringer med sådanne ombygninger i forbindelse med byfornylsen i 80 & 90'erne. God fornøjelse...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-02-04 17:16

jp. har egne håndværker el.vvs.murer.tømmere

Kommentar
Fra : JanPalach

Dato : 06-02-04 01:26

Hej - og tak for rådene.

Jeg vil låne den nævnte guide fra Statens Byggeforskningsinstitut. Jeg har også selv tænkt over det, med selv at hyre de forskellige håndværkere. Men hvordan gør man det i praksis? Og hvordan koordinerer man det, så de ikke ender med nærmest at modarbejde hinanden? Jeg har jo heller ikke et entydigt billede af, hvordan det hele kan lade sig gøre rent teknisk/fagligt? Så bliver man vel nødt til at udnævne én af håndværkerne til at være "rådgivende entreprenør"? - Og hvordan ved man, at dem han så anbefaler, ikke betaler returkommission, og at jeg i sidste ende kommer til at betale for meget?

- Jeg kan selvfølgelig også bare gå igang selv: hvis man har lidt gåpåmod, kan ALT ordnes med lidt polyfilla og en rulle Gaffa-tape ... (tænk bare på Tjernobyl og diverse rumfærger)...

Mvh.

JP

Accepteret svar
Fra : 1mokke

Modtaget 100 point
Dato : 06-02-04 10:22

Vi bygge hele rummet op fra grunden, idet badeværelset skulle være i et gammelt køkken + et tidligere "skabs" toilet og i lidt af vores nuværende køkken. Vi havde altså adgang til vandrør og faldstammer i det nye rum. Ny skillevæg blev bygget & alle vægge blev beklædt med vådrumsgips, på gulvet blev lagt 2 x 18 mm. vandfast krydsfiner, med gulvvarme, under gulvet blev der trukket pex-rør til blandingsbatt. både til vask og bad. Dette gjorde vi selv. vi valgte et stort hjørnebadekar for at undgå at lave gulvafløb, hvilket ville have krævet at vi støbt et gulv. Væggene blev malet med en special epoxy-maling og gulvet blev også "støbt" i epoxy, dette er en løsning der bliver brugt i industrien, sportshaller mv. (jeg synes at løsningen med linolieum, virkede for plastik-agtig) Dette blev lavet af en gulvmand, og kostede os ca. 6.000.- for 5 m2. Gulvet har sådan lidt granit look og væggen er hvide. VVS'erne monterede blandingsbatt. og afløb og toilet, det kostede vist omkring 25.000, vi har senere erfaret at vi heller ikke valgte VVS'ere i den billige prisklasse. (ikke nødvendigvis et tegn på højere kvalitet) Slag på tærsklen har det kostet os 55-60.000.- incl. alt (armaturer osv.) Kunsten ved det hele var netop at koordinere håndværkene, dette lykkedes dog ikke altid lige godt men jeg ville mene at med en god portion tålmodighed kan det godt betale sig.. Vi talt før vi gik igang med 3-4 rådgivende ingeniører som ALLE prøvede at atge modet fra os: det kan ikke lade sig gøre på den måde! & der er ikke mange der slipper godt fra at projekter sådan noget selv osv. i den dur.. For os var det meget væsentlig at det blev så billigt så muligt, dog uden at blive grimt, og det var nok det der holdt gejsten oppe. Vi har nu et dejligt badeværelse, godkendt og det hele, det ender nok ikke i Bo bedre men det kan vi sagents leve med. De SBI anvisninger du skal bruge er: nr. 87, 109, 169, 180. der er virkelig meget nyttig information at hente her, så afsted på biblioteket de har dem... Når du har læst dem vil du opdage at fliser ikke nødvendigvis er tættere end lineolieum, i nogen tilfælde ovenikøbet tværtimod. Jeg synes, det bud du har fået på 137.000 lyder ret realistisk, måske oveni købet billigt i forhold til dem vi fik på tilsvarende arbejde. (ved jo ikke hvormange m2 du har) Den regel der er med 3 tilbud gælder så vidt jeg ved ikke på privatpersoner, og hvordan skulle de dog også kunne tjekke hvor mange tilbud du har fået? Så få en masse tilbud, spørg endelig til alt - og gerne dumt! Der er måske lidt indpiration at hente hos en som du ender med at bruge hos en anden.. Og husk endelig at når noget "ikke kan lade sig gøre" så spørg hvorfor, og få flere alternativer til en løsning. Det der ikke kan lade sig gøre hos en, kan måske hos en anden, og det eneste der er væsentligt her er hvorvidt det er lovligt da det jo skal godkendes i sidste ende. (jeg løber tør for plads.....)

Kommentar
Fra : 1mokke

Dato : 06-02-04 10:39

->Fortsættelse... Altså det er dig der er bygherre og rådgivende ingeniør, dine håndværker ved hvad der skal laves og hvornår, nogen ting giver jo sig selv resten lister du ud af dem når du indhenter tilbud, iøvrigt kender VVS'eren jo tit en murer osv. og de ved hvad der skal til før de går igang. Med et tilbud er har du ret til at få udført det beskrevede, til den pris der står. Så hvis der undervejs (og dette er ikke utænkeligt) støder noget til, så ber du også om at få det på skrift også prisen. Som udgangspunkt får du det til "tilbudsprisen". Det blev en lang smøre, håber at du kan bruge det til noget ellers spørg igen Held og lykke ...
Gaffa tape rules...bare ikk' lige i det her tilfælde

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-10-04 08:37

så afslut venligst dette spørgsmål

Godkendelse af svar
Fra : JanPalach

Dato : 30-10-04 11:06

Tak for svaret 1mokke.