/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
NOGEN DER VED ?????
Fra : refi
Vist : 601 gange
100 point
Dato : 27-01-04 15:03

Min søn købte for ca. 1 år siden en Compaq (ingen syge kommentarer tak).
Maskinen var/er født med winXp Home, dog kun på harddisk til kopiering.
Udkopiering bruger 6 CDér.
Og så kommer det.......
Jeg har for vane på mine maskiner at ca. 1 gang om året bliver harddiske nyformateret (gemmer naturligvis hvad gemmes skal) og win installeret påny.
Dermed har jeg ikke alle mulige efterladenskaber som diverse programmer alligevel ikke renser 100%.
Problemet er nu om disse 6 CDér vil have samme funktion som min egen WinXp og jeg ikke risikerer at stå med en nyformateret maskine jeg ikke kan installere win på igen (kan selvfølgelig bruge min version, men det var ikke meningen)
Har nogen erfaring med disse winXpér der ligger som kopi ?
Eller er de kun beregnet til reparation.

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 27-01-04 15:11

Hej refi prøv lige at undersøge om der ikke er 2 partioner på den, det er der på min Zitech ting, den ene partion er skjult og her ligger XP' pro´en

claus

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 27-01-04 15:11

Restore-medier der medfølger til mærkevare-pc'er er til at få maskine tilbage til den opsætning, som der var på købstidspunktet.

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 27-01-04 15:15

Hej refi !

Enhver seriøs pc-sælger (såvel Compaq eller biksen henne om hjørnet nede i kælderen) leverer en original Windows CD med tilhørende licensbevis. Hvis I ikke har fået CD så kontakt sælger og brok jer. Hvis sælger ikke kan/vil hjælpe jer, så burde I kunne købe cd ny original CD direkte hos microsoft dk for et mindre beløb, hvis I har licensbeviset.

Jeg har selv en Dell (bliver ikke brugt til raketforskning m.m. ). Her er CD kopieret ind på disken (det er vel den samme cd på for alle Dell pc´ere), men licensbevis og cd følger med.

Held og lykke

/Meiland

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-04 15:16

Er der ikke noget med at XP kun kan installeres 3 gange ??? Derefter skal der hentes ny licens hos microsoft ?

Iøvrigt tror jeg ikke man kan lave brugbare kopier af kørende operativsystemer ( ..medmindre vi snakker DOS ), simpelthen fordi, der ikke er garanti for at informationerne kommer til at ligge på de samme HD adresser.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-04 15:19

Jamen Jamen......
I har begge ret.
Der er/var 2 partioner på maskinen (er bevidst slettet efter udkopiering)
Restore-medier ???? Ja men 6 CDér.
Det der var meningen var kun at installere WinXp Home. De må da kunne skilles ad ????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-04 15:27

For f... hvor er kandu irriterende i øjeblikket (fryser konstant)
Nå til svarene som er kommet i frostperioden.
Jo der er licens og alt. Jeg ved godt at flere firmaer bruger denne fremgangsmåde med restore.
Problemet er mere om man ved denne restore kan fravælge og KUN installere Win og om det virker.
Den med 3 gange har jeg også hørt, men gælder det ikke forskellige maskiner.
Man kan da ikke forbyde folk at formatere sin harddisk hver dag hvis de har lyst.

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 27-01-04 15:35

Hej igen
Jeg fryser også her.
Jeg gad ikke lige undersøge om det er 3 gange, men der er et antal, hvorefter du skal genaktivere den, via Microsoft. Har selv været ude for det med min office pakke, men en telefon opringning og man får en ny nøgle.

2243 / claus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-04 15:44

Omkring kandu.dk og 'kollision' (kandu.dk 'fryser') skriver de selv (..lidt nede i teksten): http://kandu.dk/dk/tip/5144

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-04 15:45

Omkring kandu.dk og 'kollision' (kandu.dk 'fryser') skriver de selv (..lidt nede i teksten): http://kandu.dk/dk/tip/5144
..men det kan være det bliver bedre : http://kandu.dk/dk/tip/5826

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-04 15:50

>molokyle<
Kan se du også har "frostproblemer"

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-04 15:54

refi -> Korrekt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-04 16:05

Her microsofts politik omkring aktivering af XP : http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/activation.asp

Problemet kan ligge her :

Citat
Hvis du foretager gennemgribende ændringer af din computer ved at udskifte et betydeligt antal hardwarekomponenter, kan den komme til at se ud, som om det er en helt anden pc. Du kan blive nødt til at genaktivere Windows XP. Hvis dette sker, kan du ringe på det telefonnummer, der vises på aktiveringsskærmen, for at genaktivere softwaren.

Jeg mener at have læst et sted, det samme er tilfældet hvis HD'en formateres

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-04 16:07

Undskyld : FDISK'es og formateres.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-04 16:13

Problemet er jo ikke løst ved en genetablering.
Så står jeg stadig med en "nyfødt" med alt muligt installeret og ikke KUN winxp.
Jeg mangler stadig at kunne adskille dem.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-04 16:43

Hvis du får et kopi ud af det må du kunne fjerne, hvad fjernes skal

Mht. "Dermed har jeg ikke alle mulige efterladenskaber som diverse programmer alligevel ikke renser 100%."

Jeg er ikke så sikker på du har ret her! Hvis vi 'løfter' i flok, skal vi nok få den renset totalt og fuldkommen for snavs.
Lidt Cleaning med et registreringsdatabase værktøj, lidt hiv og sving, samt et par fif herfra : http://www.dougknox.com/
Dette kræver selvfølgelig at du følger alle forskrifter og ikke bare sletter løs fra stifinder eller noget.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 110 point
Dato : 27-01-04 16:47

Har du "set" på din Compaq HD
(Compaq fejler ikke noget, den skal bare behandles som en dame - med omtanke)
Visse compaq comp gemmer en lille partition på 1.9 MB til at styre bios.
Men jeg har prøvet med compaq Deskpro at indstallere win2000 og det gik da fint.
Hvis din XP ikke kan starte fra CD-rom kan du starte med 6 stk startdisketter.
Recovery CD kan også slette og begynde på en frisk.
Emesen.
Molokyle - de programmer som genindlæser/copierer styresystemer arbejder i DOS tilstand enten som en batchfil ved genstart eller opstart i eks. Caldera-dos

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-04 17:00

>molokyle<
Jeg får jo ikke en kopi af min harddisk. Ved køb af maskinen ligger alle programmer incl. winxp på harddisk. Disse ting kopierer man ud på cdér (5 stk. + en værktøjscd) Disse Cdér indeholder alt hvad maskinen havde med ved købet.
Du kan ikke skille nogen programmer fra andre. Når du sætter cd 1 i maskinen kommer alle advarsler om formatering og så er det enten eller.
Med hensyn til rensning har du da ret, men fremfor at bruge dagevis på at rense alt, gør jeg ca. 1 gang om året det at jeg tager backup af alle personlige ting og derefter nyformaterer. I løbet af et år har du installeret og afinstalleret et utal af programmer og næsten uanset hvor meget du renser får du ikke alt med.

>emesen< Jo der er ca. 2mb tilbage - kan de bruges til noget ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-04 17:12

refi -> Helt iorden, vi har jo alle vores måde at få tingene gjort på
emesen -> Javel... så blev jeg også lidt klogere idag

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-04 17:25

Lad de 1.9 mb ligge - dem bruger Compaq selv.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-04 17:27

Er der forøvrigt nogen der har en adresse hvor man kan kontakte Microsoft Danmark og få et svar ?

(Nu fik jeg lige puttet 2 spørgsmål ind for de samme point)

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 28-01-04 01:18
Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 28-01-04 12:35

Tak for svaret emesen.
De 1,9 MB reddede æren. Har haft kontakt til Compaq.