/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Chopins symfonier
Fra : olelyster
Vist : 828 gange
100 point
Dato : 27-01-04 14:22

Har Chopin skrevet symfonier? Hvis han har, hvad hedder så nr. 3?

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 27-01-04 14:33

Hej

Det er jo et godt spørgsmål, men her er et link til hvad Chopin skulle have skrevet http://www.geocities.com/Vienna/2217/list.htm

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 27-01-04 14:37

Her er lidt mere i samme skuffe http://www.geocities.com/Vienna/2217/genres.htm

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 27-01-04 14:57

Hej olelyster
Jeg har ledt og ledt efter symfonier af Chopin, men forgæves, så vidt jeg kan se er det mest valse, ballader, etuder og klaverkoncerter m.m.
Fandt dog lidt almindelig historie om ham, men det hjælper jo ikke meget.

Frederik Chopin, komponist (1810-1849)
Verdenskendt polak inden for musikken. Søn af en fransk privatlærer, der kom til Polen og blev polsk gift. Født uden for Warszawa (i Zelazowa Wola). Allerede som barn viste han et stor musisk talent, både som pianist og komponist. Efter novemberoprøret i Polen 1831 emigrerede han til Paris og blev der til sin død af tuberkulose. Er begravet i Paris, men hans hjerte er flyttet til en kirke i Warszawa.

Chopins polske opvækst kan høres i hans musik, der er gennemsyret af polsk folkemusik. Mazurka og polonæse er polske folkedanse. De fleste af hans værker er skrevet for piano både som koncerter, præludier og nocturner

Siden 1927 har der i Warszawa været afholdt en Chopin-musik-konkurrence for piano. Den foregår hver femte år og samler pianister fra hele verden. Konkurrencen er anerkendt i hele verden og er for mange pianister en god start på deres karriere.

Jeg vil altså ikke sige med sikkerhed, at han ingen symfonier har skrevet, jeg kan bare ikke finde nogle.
Det tyder dog på at du leder efter en bestemt symfoni nr.3 er du sikker på at det er Chopin, kan det være Bethoven eller Strauss, måske??
MVH maya123

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 27-01-04 15:08

Chopin
Ballade nr.1 i g-mol Op.23
Impromtu nr.2 i Fis-dur Op.36
Etuder Op.10 nr.1,2 og 12
Etuder Op.25 nr.1,2 og 7
Nocturne i e-mol Op.72
Nocturne i cis-mol Op.posth.
Valse nr.1,3,6,9,10 og 19
Mazurka nr. 5,6,13,19,45,46 og 47
Præludier Op.28 nr.2,4,6,7,13,15 og 20

Det var noget af Chopin, Beethovens nr.3 hedder Eroica, hvis den siger dig noget?

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 27-01-04 15:14

Her har du:
Etude, Opus 10, nr. 3 : Et af de mest berømte klaverstykker af Chopin og ifølge mange det smukkeste, der nogensinde er skrevet.

F. Chopin Ballader

nr. 1 i G-mol op. 23
nr. 3 i As-dur op. 47
og
Chopin:
Klaversonate nr. 3, h-moll, op. 58
Håber du finder den rette.
MVH maya

Accepteret svar
Fra : lyngballe

Modtaget 100 point
Dato : 27-01-04 16:54

CHOPIN HAR IKKE SKREVET nogetsomhelst for orkester, det var slet ikke hans boldgade. Efter bedste evne lavede han dog orkesterstemmer til sine 2 klaverkoncerter og til sine 4 mindre stykker for klaver og orkester. Disse orkesterpartiturer er dog bearbejdet nænsomt af orkesterkyndige, så de blev kom til at lyde lidt bedre, end de gjorde fra Chopins hånd.
Chopin har næsten udelukkende skrevet værker for klaver-solo. Undtagelser er dog 19 sange, et variationsværk for fløjte og klaver, et par værker for cello og klaver samt en klaver-trio.
Venlige hilsener
Lyngballe

Godkendelse af svar
Fra : olelyster

Dato : 28-01-04 15:28

Tak for svaret lyngballe.