/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Billede til udskæring - .ips .ai?
Fra : Currant
Vist : 626 gange
96 point
Dato : 27-01-04 14:10

Hej

Jeg skal ha lavet nogle udskæringer til logoer som skal sættes på nogle glasplader... Vi skal ha lavet en del forskellige, så det vil koste meget hvis vi skal ha "trykmageren" til at redigere billedfilerne...

Jeg skal ha lavet nogle filer med en såkaldt "streg" - der hvor kniven i maskinen skal skære... Han snakkede om formaterne .ips (eller .ipx - kan være hørt forkert fra min side) og .ai...

Hvordan kan jeg lave disse?

Jeg skal også ha lavet nogle med tekst (skrifttype jeg allerede har på computeren) - kan det let gøres?

Okay - det var to spørgsmål - hvem er hurtigst til at skaffe sig alle mine 96 point?

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 27-01-04 14:30

*.eps (Encapsulated PostScript)
*.ai (Adobe Illustrator (vektorgrafik))

*.ai skal selvfølgelig laves i Adobe Illustrator da det er dens eget filformat.
*.eps kan laves i mange forskellige grafikprogrammer (bl.a. Photoshop - gemmes som Photoshop.eps)

Kommentar
Fra : Currant

Dato : 27-01-04 14:40

Ja, men hvis jeg nu har et billede, jeg har renset op i to farver - kan jeg så lave det om så jeg får lavet streger (vektorer) langs kanterne mellem de to farver? Altså får lavet en .ai fil?

Eller bør jeg lage med eps?

Accepteret svar
Fra : gordot

Modtaget 96 point
Dato : 27-01-04 19:15

Hej Currant!

Ja - først skal dit billed laves om til bitmap (bmp. og kan gøres i photoshop). Dernæst skal du bruge et program som hedder Adobe Streamline. Dette program konventerer dine bmp-filer til vektografik så du kan rentegne logoet og kan bl.a. gemmes som eps.

Hvad dine skrifter angår, skal du i Illustrator outline dine skrifttyper, så der ikke opstår problemer i trykkeriet.
Og så er det helt klart en fordel altid at give et epsformat til trykkeren.

Men jeg kan fornemme at Illustrator ikke er din stærke side, og derfor kan det godt være dybt vand at bevæge sig ud på.

Hvis det er et overkommeligt projekt, er jeg da villig til (igen) :) at forsøge at hjælpe dig!

Vh.
Gordot

Godkendelse af svar
Fra : Currant

Dato : 28-01-04 22:44

Ualmindelig og uundværdig hjælp over MSN gør Gordot til vinderen af hele min opsparing af point! Tak Gordot - jeg har lært lidt godt om vektorgrafik i AI...