/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Installere Windows XP Pro på en tom Hard~
Fra : Agent2002
Vist : 1147 gange
120 point
Dato : 27-01-04 10:12

Hejsa

Jeg vil godt installere Windows XP Pro på en tom Harddisk, så jeg er sikker på der ikke ligger nogen former for snavs på harddisken.
Mit problem er at jeg ikke kan boote fra mit CD-rom. Når jeg genstarter computeren med Windows XP i mit CD-rom, starter Windows XP op normalt.
Der skulle gerne havet stået "Press Enter to startup from CD.. eller Tryk Enter for at staret fra CD..

Jeg vil så gerne ind i min BIOS så jeg kan Boote fra CD-rom, men ved ikke helt hvordan man gør???
I min BIOS er der følgende Hovedmenu at vælge imellem:

Systemoversigt
Skærmoplysninger
Diskdrev
I/O-porte
Funktionsstyring
Startfunktioner
Modeloplysninger
Dato og klokkeslæt
Udvidede funktioner

Hvilken menu skal jeg ind i for at kunne boote fra mit CD-rom og hvad gør jeg derfra?

Agent2002

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 27-01-04 10:14

Start op med dell knappen nede

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 27-01-04 10:19

Bios er ikke helt ens,men det hedder noget med BOOT DEVICE og der sætter du cd rom øverst,vær lidt forsigtig når du ikke er sikker

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 27-01-04 10:20

du mener delete eller del, den knap ved siden af ins og enter

Agent2002

Accepteret svar
Fra : ZeD_ZyprezZ

Modtaget 130 point
Dato : 27-01-04 10:29

start med at trykke knappen (del) lige efter at pc'en starter op
når du kommer ind i BIOS skal du under

læse det hele før du begynder ...

Startfunktioner
-->
finde en boot menu der skal cd-rom drevet stå først for at du kan boot'e fra cd'en (ps husk på række følgen før du ænder den skal bruges igen senere
---> save and exit når du er færdig med at indstille boot order'en

når at indstalationen genstater computeren skal du trykke (del) igen og sætte den til det den stod på før og huske at vælge <save and exit>
...

Alias :<ZyZ>

Kommentar
Fra : ZeD_ZyprezZ

Dato : 27-01-04 10:30

og ja del er knappen ved siden af ins og enter

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-01-04 10:35

Ja tryk på Delete når den lige er startet op og under boot device sætter du den til at starte op med cd det ændres ved at bruge page up eller dovn .Når den så er sat til cd skal du ud og gemme den nye indstilling altså save and ud. så starter du maskinen op igen med cden i drevet så går den selv igang så bliver du spurgt om partitioner det er hvordan du vil have disken delt op jeg har min delt op i tre et c d og e drev det er smart hvis du skal geninstallerer nyt styresystem og du har det på c skal du kun slette c og ikke hele disken Mvh Sune

Kommentar
Fra : ZeD_ZyprezZ

Dato : 27-01-04 10:35

og husk på at vis at computeren ikke starter kan du altid tage batteriet ud (sidder på Motherbordet vent 5 min og sæt det så i igen så 0 stilles bios til defult settings) batteriet er et flat og rundt.. ca på størelse med en 2 krone

Kommentar
Fra : oleeliassen

Dato : 27-01-04 10:36

Helt nøjagtigt skriver den : press del(ete) to enter setup. Derefter vælger du startfunktioner, går i din bios og sætter den til at boote fra cd-rom.

Men det lyder mærkeligt at den ikke står til i det mindste sekundært at boote på cd-rom. Der burde stå ( i venstre nederste hjørne) tryk på en tast for at starte fra cd-rom.

-Ole

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 27-01-04 10:44

Ok...ZeD_ZyprezZ

Bare lige for at være sikker...

Inde i BIOS Startfunktioner står funktioner på nuværende tidpunkt således?

1. Drev
2. CD-rom
3. Harddisk

Så skal jeg sætte Startfunktioner som:
1. CD-rom
2. Drev
3. Harddisk
Gemme Indstillingerne..... Ind i BIOS igen og sætte Startfunktioner som de var tidligere nemlig....

1. Drev
2. CD-rom
3. Harddisk

Agent2002

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 27-01-04 10:49

Når jeg har været inde i BIOS første gang og gemt indstillingerne, skal jeg så gå direkte ind i BIOS igen.

Agent2002

Kommentar
Fra : ZeD_ZyprezZ

Dato : 27-01-04 10:54

ja præcis

Kommentar
Fra : oleeliassen

Dato : 27-01-04 10:54

Når du har været i bios een gang og gemt det, behøver du ikke gå derind igen.
Når den allerede står til at boote op på cd-rom 2. gang, burde den bede dig om at trykke på en tast for at starte fra cd-rom.

-Ole

Kommentar
Fra : ZeD_ZyprezZ

Dato : 27-01-04 10:55

ja til begge sprøgsmål

Kommentar
Fra : ZeD_ZyprezZ

Dato : 27-01-04 10:56

ja til begge sprøgsmål

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 27-01-04 10:59

OK....jeg prøver og vender tilbage senere...Takker for hjælpen

Agent2002

Kommentar
Fra : ZeD_ZyprezZ

Dato : 27-01-04 10:59

Når jeg har været inde i BIOS første gang og gemt indstillingerne, skal jeg så gå direkte ind i BIOS igen.

Agent2002
nej først når at windows er fædig med 1 del af instaltionen ellers kommer den til at køre i ring)
((ellers tager du bare cd'en ud :-> )

og

Når du har været i bios een gang og gemt det, behøver du ikke gå derind igen.
Når den allerede står til at boote op på cd-rom 2. gang, burde den bede dig om at trykke på en tast for at starte fra cd-rom.

-Ole

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-01-04 11:00

Trækker mig *ss* her er mange kokke hi hi mvh Sune

Kommentar
Fra : ZeD_ZyprezZ

Dato : 27-01-04 11:00

Når jeg har været inde i BIOS første gang og gemt indstillingerne, skal jeg så gå direkte ind i BIOS igen.

Agent2002
nej først når at windows er fædig med 1 del af instaltionen ellers kommer den til at køre i ring)
((ellers tager du bare cd'en ud :-> )

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 27-01-04 12:11

Hej igen

Problemerne står åbenbart i kø.......

Nu har jeg så prøvet som beskevet at gå ind i min BIOS og rette Startfunktioner så jeg kan Boote fra mit CD-rom?
Lige meget hvad jeg har gjordt starter Windows XP stadig op som intet er sket. Den starter ikke fra CD-rom [thdn]
Jeg har enda prøvet at sætte CD-rom som Startfunktion "Nummer.1" ....Der sker stadigvæk ikke en skid...

Nogen som har gode ideer hvad problemet kan være.

Agent2002 :-/

Ps. Kan software programmet PartitionMagic 8 havde nogen indflydelse på mit problem?

Kommentar
Fra : oleeliassen

Dato : 27-01-04 12:27

Jeg blev selv snydt et par gange første gang jeg skulle boote op fra cd-rom, men hvis IKKE den i nederste venstre hjørne beder dig om at trykke på en tast for at starte fra cd efter nogle sekunder fra computeren starter, kunne det tyde på en fejl i din cd-rom (det har jeg også oplevet).

-Ole

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 27-01-04 12:48

for en sikkerheds skyld er der en vejledning her:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#installering_repair

og PM8 burde ikke have indflydelse, men det kan jo aldrig skade at afinstallere det.

hcma/catbody

Kommentar
Fra : technet

Dato : 27-01-04 13:18

er du nu sikker på at det er en boot-cd du har ????
men ellers tag en win98 boot disk og start op med cd-rom support
og derefter gå ind på dit cd-rom drev
og så ind i mappen i386
skriv nu winnt

Kommentar
Fra : xou

Dato : 27-01-04 14:40

mm jeg prøvet selv i går og du skal ved winnt have køre denne fil på din disk
smartdrv.exe download til disken her:
http://www.uv.tietgen.dk/staff/mlha/Download/drivers/index.htm
start med cdrom support -
a: vises,derpå skriver du
smartdrv
d: hvor d er dit cdrom drev
cd i386
d:\i386
winnt
winnt - hvis den kræver fri plads skrives exit
a:
fdisk - oprettes en partition
format c: - formatere den oprettet partition.
kør winnt igen
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;307848&sd=tech

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 27-01-04 14:59

Hej Agent 2002

Hvis du ikke kan boote på CD kan løsningen være at hente setupdisketter til XP. De findes på nettet på www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Linket peger videre til microsoft. De fylder lidt, men jeg tror at det er nemmere end at blive ved med at rode med bios'en.

/meiland

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 27-01-04 15:05

Hold helt ferie.agent hold dig til eén ellers bliver det for tricky

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 27-01-04 15:22

Må give ofa ret.

Hvis du er usikker på bios-løsningen, så prøv bootdisk-løsningen. Det værste der kan ske er at du spilder din og en evt. vens tid, men del en øl eller en flaske vin og snak om kvinder, mænd, politik eller andet mens der downloades, så er tiden da ikke helt spildt.

At oprette en partition er nu ikke lige så nemt som xou skriver. Der skal lige et par ekstra valg til inden du er færdig.

/meiland

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 27-01-04 15:24

Må give ofa ret.

Hvis du er usikker på bios-løsningen, så prøv bootdisk-løsningen. Det værste der kan ske er at du spilder din og en evt. vens tid, men del en øl eller en flaske vin og snak om kvinder, mænd, politik eller andet mens der downloades, så er tiden da ikke helt spildt.

At oprette en partition er nu ikke lige så nemt som xou skriver. Der skal lige et par ekstra valg til inden du er færdig.

/meiland

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 27-01-04 15:35

Haløjsa Drenge

Mange løsninger har ingen ende.....
Jeg har downloadet de 6 bootdiske fra Microsoft Windows Xp, men er mere intresseret i at kunne boote direkte fra mit CD-rom drev.
Noget der vagte min interesse var om jeg nu var sikker på om min CD var en boot CD. Måske ligger problemet der.
Hvordan finder man ud om det er en boot CD og hvis det ikke er. Kan man så lave en boot CD.???

Agent2002

Kommentar
Fra : xou

Dato : 27-01-04 17:28

ok,lige det med disketter,det skal være den rigtigt,om der er sp1 (service pack 1)eller uden og om det er med home eller
pro.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;310994&Product=winxpINT
jeg synes den sjoveste måde er ved en win98/me start disk,men om det er at spille tid,ja/nej de 6 kan være lidt træls.
boot fra cdrom.sættes i bios til cdrom først,kan du ikke er det ikke en boot cd.nogle bundkort giver en boot-menu ved f11/f12 under start af pc.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 28-01-04 01:00

men det kunne også være at din cd-rom drev ikke kan læse før der er driver tilstede
men hvis du har flere typer cd-rom drev
f.eks dvd ; brænder cd-rom

prøv at skifte til en af dem

og i din bios skal du stille den som sagt før
cd - a harddisk

og det du skal kigge efter i din bios er dette ord

BOOT

og gå nu din bios igennem en gang til side for side altså slavisk frem

______________
boot cd kan du lave med nero og så en ganske almindelig win98 eller win me startdisk

vil du nu sige at du har en piratkopi af winxp

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 28-01-04 06:17

Hejsa Drenge

Har fundet problemet?
Der skabes åbenbart konflikter i BIOS, når jeg har tilsluttet både mit CD-rom drev og min brænder?
Efter at havde afmonteret min brænder kunne jeg pludslig Boote op fra mit CD-rom drev..
Min computer kan åbenbart ikke Boote Windows XP, når flere Cd-rom drev er sat til....

Men jeg takker for alle jeres svar.

Mvh Agent2002

Ps. Nej technet.... Min Windows XP Pro er købt og betalt, for surtoptjente penge?

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 28-01-04 08:19

Hej Agent2002 !

Ja, store problemer har sommetider en nem løsning, men denne her har jeg ikke hørt om før. Godt gået

Kommentar
Fra : technet

Dato : 28-01-04 10:30

meiland >> jo det er et velkendt problem men det er da indlysende man prøver de forskellige drev man har i inden man går helt grasat
og evt tager en af dem fra og det samme gælder hvis det er ram blokke
f.eks. man har 4 ram blokke a´512 og ikke kan installere så tag de 3 ud og så instalere derefter sætter man sine ramblokke i 1 efter 1

Agent2002 >> men der findes jo stadig folk som ikke har den orginale cd og bare har kopireret filerne over på harddisken og så brændt dem som data
og så får man nemlig dette problem , så det var derfor jeg tænkte sådan ( sorry)
men det var da godt at du fik det løst ...

Godkendelse af svar
Fra : Agent2002

Dato : 28-01-04 13:38

Tak for svaret ZeD_ZyprezZ.