/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjerne bejdse fra glas
Fra : oleeliassen
Vist : 2201 gange
50 point
Dato : 26-01-04 18:55

Jeg har fået bejdset et fyrretræ's møbel med overskab, resultatet er fremragende men der er et mindre problem. Glaslågerne på overskabet har fået bejdse på sig og det sidder fast som en i hel.... Jeg er gået i gang med at skrabe dem med et barberblad, men det er ikke nemt at komme i alle kroge og kanter. Findes der noget som kan opløse dette? Det er mærket "Trip Trap" og jeg vil tro at det er på vandbasis... (en våd klud hjælper heller ikke)

-Ole

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 26-01-04 18:59

Jeg aner ikke hvad der kan opløse det, men istedet for barberblad kunne du benytte dig af et tilsvarende redskab til glaskeramiske kogeplader. Det har håndtag og jeg kunne forestille mig at det går fint ud i kanter ? Jeg bruger den tit til at skrabe "hårlak" af mit spejl i badeværelset, for det klistrer forbandet og er ikke til at få af med klud og ajax.

Ellers er det bedste rengøringsmiddel jeg kender 3 db. salmiakspiritus

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 26-01-04 19:02

hej
du kan købe en skraber i byggemarkedet
det er næsten som et stort barberblad men der er noget at holde ved
jeg kalder det en skraber, men den er faktisk bedre at skubbe og kan gå ind i alle hjørner
mvh.wipo

Kommentar
Fra : oleeliassen

Dato : 26-01-04 19:06

Jeg har faktisk forsøgt mig med rengøringsfidusen fra keramikkomfuret, og det er bedre end barberbladet, men stadig besværligt at komme i alle kroge. Jeg prøver lige med salmiakken...

-Ole

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-01-04 20:20

Man plejer at bruge husholdningssprit til at opløse bejdse, også tør, men om den virker på det du har brugt vil kun et forsøg vise.
Hvis det virker kan du måske kombinere redskaberne lidt for du skulle jo nødig fjerne bejdsen der hvor den skal være
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 26-01-04 22:18

Brun sæbe ,men forsigtigt,lad det sidde en times tid,tør af

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 26-01-04 23:29

Hvad med at prøve terpensin, eller rense benzin. Det er effektivt til mange pletter der er svære at få af...

Mvh
Gisele

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 27-01-04 09:59

Når du bruger brun sæbe, så kom film over, der giver et godt resultat.
Torben

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 30-01-04 21:21

pas på med at bruge for stærke kemikalier.. du risikerer at " materer " overfladen.
men ellers ville jeg jo mene at hvis det er en sprit bejse så burde sprit jo være nok...

Claus

Kommentar
Fra : oleeliassen

Dato : 05-02-04 11:39

Nu er det blevet rent ved hjælp af en kvindes tålmodighed og en skuresvamp..... Den første der tidligere har forstået og besvaret spørgsmålet, og som sender en kommentar får pointene...

-Ole

Accepteret svar
Fra : bauchmann

Modtaget 50 point
Dato : 05-02-04 13:32

Hej
Tillykke med resultatet. Det er rart at vide, hvis man selv skulle komme i samme situation.
Torben

Godkendelse af svar
Fra : oleeliassen

Dato : 05-02-04 13:43

Tak for svaret bauchmann.