/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Til CLAN!!!
Fra : gisele
Vist : 841 gange
220 point
Dato : 26-01-04 16:22

Dit svar var ligeså godt, med mange links.. Så skriv lige en kommentar!!

Mvh
Gisele

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-01-04 18:46

Hej Gisele
Spørg bare efter mere (her) og jeg finder lidt frem til dig i løbet af i morgen
Søren

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 26-01-04 19:21

Hej Clan

Jamen det lyder jo bare godt. Hvis altså du kan finde mere...

Mvh
Gisele

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 220 point
Dato : 27-01-04 08:58

Jamen så tryller vi lidt mere... det er jo dejligt

* http://www.haderslevsem.dk/multimedie/joan/trylledej3.htm (se også links nederst på siden).

Citat
Et sommerhit til regnvejrsdage - Trylledej:

Bland to dele mel med en del salt og en del vand. Tilsæt to spiseskefulde olie. Form figurer af dejen og lad dem tørre i ovnen ved 50 grader. Det tager cirka to timer. Når de er blevet kolde kan de males med vandfarve.

Der er mere på http://www.mejeri.dk/view.asp?ID=2631#Legedej f.eks

Citat
Legedej

Denne dej er rigtig god og smidig at arbejde med. Og et godt alternativ til saltdej, der ikke er så god til de helt små.

Tag 3 dl lunken vand, 2 spsk olie og ca. 8-9 dl hvedemel.

Lad børnene hælde vand op i skålen, og hjælp dem med at hælde olien op i vandet. Lad et barn røre, mens et andet barn kommer mel i skålen - lidt af gangen. Hold lidt mel tilbage, til I ser, hvor meget dejen optager.

Når dejen begynder at blive fast, kan I ælte det sidste sammen og hælde dejen ud på et meldrysset bord. Lad børnene få lidt mel på hænderne, og giv dem hver sin klump at ælte færdig.

Dejen kan farves med forskellige ingredienser fra køkkenskuffen. Del dejen i et antal klumper, og ælt dild i en klump, kakao i en anden, karry i en tredje, paprika i en fjerde og rødbedesaft i en femte. Brug fantasien, og hvad I har for hånden. Dejen vil tørre op i flotte sarte nuancer, når I har tilsat krydderier o.l. For eksempel bevirker dilden, at dejen kommer til at ligne en græsplæne.

Nu kan børnene begynde at forme ting ud af dejen. Hjælp dem med at rulle en plade ud på ca. 3/4-1 cm tykkelse.

Prøv at lave et relief af dej: I kan trykke formen ud med en skål, en madkasse eller andet, læg formen på dejpladen og skær den overskydende dej væk. På denne måde får I en pæn flade, som I nu kan arbejde videre med. Pensl overfladen med lidt vand, og lad børnene trille små stænger, lave små kugler, og lad dem lægge dem på, som de har lyst til. I kan også bruge hvidløgspresseren til at lave små tynde strimler med. Læg en lille dejklump i hvidløgspresseren, og lad barnet presse dejen ud.

Det ser også fint ud som hår eller pels.

Sæt evt. en papirclips i den øverste kant, så relieffet kan hænges op, når det er bagt. Sørg for at dejpynten sidder fast, inden I lægger jeres relieffer over på en bageplade med bagepapir.

Bag dejen med det samme ved at sætte den i en kold ovn og tænd på 100° i 2 timer, øg derefter temperaturen til 125° og bag videre endnu 2 timer. Bagetiden kan variere alt efter, hvor tyk dejen er. Hold øje med det. Hvis relieffet er meget tykt, kan det vendes om efter de første par timers bagetid. Reliefferne skal være så hårde, at man ikke kan stikke i dem.

Reliefferne kan males med en blanding af 1 spsk soja og 3 spsk vand, lige når de er kommet ud af ovnen, så får de en flot brunlig farve. De kan også males med vandfarve eller plakatfarve, men først når de er helt kolde.

Hygge med trylledejen
Søren

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 28-01-04 22:55

Hej Clan

Jeg har først nu opdaget at du har skrevet til mig..

Tak igen! Havde faktisk en idé om at klistre flotte trylledejsfigurer på lærreder, sammen med andre sjove ting til feks. børneværelser. Det var en idé jeg fik efter at have set div. links du sendte til mig.. Så tak igen, igen...

Mvh
Gisele

Godkendelse af svar
Fra : gisele

Dato : 28-01-04 22:57

Tak for svaret CLAN.