/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Hvad skal jeg vælge?
Fra : HelleS
Vist : 1346 gange
215 point
Dato : 02-04-02 01:02

Jeg har et akvarie med 160L. Jeg har tænkt på at have 3 par dværgguarmier. Jeg vil gerne vide hvilke fisk jeg ellers kan have i akvariet. Det svar jeg søger skal gerne indeholde et forslag til hvilke fisk jeg skal vælge og hvor mange.

HelleS

Kommentar
Fra : britta

Dato : 02-04-02 02:17

Hej

Du skriver ikke lige hvilken type Gurami du påtænker,- det kunne jo være flot at blande med blå Gurami Perlegurami og Guldgurami. Ellers en stime Neonfisk,-ca 10-15 stk. Zebrafisk kan du også vælge en 10 stk af,- de fås også i en plettet udgave. Platy er også en sød lille fisk. Du kan sagtens putte et par Gul Scalara sammen med ovenstående.
Desuden vil jeg anbefale dig at læse følgende:
http://www.akvariebladet.dk/artikler/2000/Start_et_akvarium.html
http://www.akvariesiden.dk/
Det er nogle virkrlig gode oplysende sider.

Held og lykke
Hilsener
Britta

Accepteret svar
Fra : redtop

Modtaget 215 point
Dato : 02-04-02 09:10

hej igen
i et 160 L med tre par ville jeg nok vælge 2 sugemaller og 2 pansermaller og neon 20 stk og skalare 2stk. så kan du se på deres puls om der kan være flere. hvis deres puls er meget hurtig skal du ikke putte flere i,så er der ikke ilt nok. hvis der ikke er ilt nok kan du putte flere planter i eller sætte din pumpe op til kanten så den laver ilt. hvis der er ilt nok kan du putte nogle guppy, sværedrager, øksefisk, platyer, eller tetraer der er mange at vælge imellem spørg hos forhandleren, find de fisk du syndes om og spørg forhandleren om de er gode selvskabsfisk, hvis de ikke er gode selvskabsfisk vil jeg nok ikke anbefale dem.

Kommentar
Fra : redtop

Dato : 02-04-02 09:14

hvis du er i tvivl så find din sammen sætning og skriv den så vil jeg gerne være behjælplig med at svare om de er gode selvskabsfisk. få dog dine gurami i samme størselse ellers kan de store god være grove over for de små.

Kommentar
Fra : redtop

Dato : 02-04-02 09:34

zebrafisken syndes jeg personligt at den er lidt kedelig at se på. selv har jeg tre akvarier det ene er et 250L med to par guramier,4 guld skalare, 4 pansermaller, 3 sugemaller, 5 guppy, 1 elefantfisk, 4 hajer, 2 angelicus maller store, 6 blødende hjerte(tetra art), og der er liv i det. det andet er et 64L der er der ca 25 neon fisk 2 guppy hunner der yngler og en masse guppy unger, og de er da søde de unger. ved guppyer og andre ikke æg liggene fisk er det sjovt at se når de yngler. i det 3 et 40L er der et par kampfisk og en del ancistrus unger (sugemaller).

Godkendelse af svar
Fra : HelleS

Dato : 02-04-02 12:41

Hej redtop
Mange tak for svaret. Jeg har besluttet at købe følgende: 3 par gurami, 2 sugemaller, 2 pansermaller, 20 rød neon, 2 skalare. Hvis der så er nok ilt skal jeg også lige have en elefantfisk
HelleS

Kommentar
Fra : redtop

Dato : 02-04-02 19:24

det er en fin blanding, guramier er mest i toppen og mallerne er i bunden, skaleraren er mest i midten, neon er mest i midten så der er lidt over det hele. husk dog at guramier godt kan lide lidt planter der når helt op til overfladen.

redtop.

Kommentar
Fra : greg

Dato : 16-05-02 13:09

Hej lige et lille spørgsmål!
2 Scalarer? er det ikke lidt synd? Bør scalarer ikke holdes i flok? Personligt synes jeg at scalarer er for store til et 160liters. Scalarer bliver jo høje, og et 160ltr mangler altså lige 10cm i højden! (efter min mening)
Hvad med at vælge at sætte gouramierne sammen med nogle hvide skybjerg? Det er efter min mening en meget flot fisk, der foreskrives at blive holdt ved 18-20 grader, ellers blegner de. Mine gik i flere måneder ved 18-20 grader, hvorefter jeg satte temperaturen op til 25 og de har er ikke blegnet det mindste! Tværtimod! En anden god ting ved at vælge skybjergen, er at den også kommer fra Asien ligesom Gouramien, hvorimod neonfisken kommer fra SydAmerika!
Af gouramier ville jeg klart vælge 3 ens par eks. Dværg el. honninggouramien!
Så ville jeg sætte lidt maller i, jeg har ingen erfaring med asiatiske maller el, lign. men der må være nogle der kan bruges. Kommer lige i tanke siamesisk algeæder. Den snakker folk så meget om, den må være god! Eller hvad med lidt en lille flok pragtsmerlinger?
Dette var bare lige for at komme med et lille forslag til andet en "Neonfisk og Scalare" som jeg efterhånden synes er ved at være lidt for kedelige! (jeg har selv en stime på 20 neonfisk!)
Nå, men jeg vil smutte igen og du har jo nok allerede bestemt og købt de fisk du kan lide!
Held og lykke med akvariet!
MVH Frank Gregersen

Kommentar
Fra : HelleS

Dato : 16-05-02 15:39

Hej Greg
Tak for dit indlæg. Ja, jeg har købt fisk. Tre par dværg gurami, 30 rød neon, 2 sugemaller, 3 pragtsmerling, 5 albino pansermaller, 4 guppy.
Der hvor jeg købte mine fisk sagde de også det var bedst af holde flere scalare sammen, og at de kunne finde på at æde neon fisk! Jeg vil så lige fortælle at jeg også har 2 algeædere. Og det er rigtigt at de er meget effektive til at æde alger, men udover det så er de nogle ufattelig irriterende fisk der jagter de andre fisk. Jeg er ved at overveje om jeg skal købe et lille akvarie til den så de kan gå alene.
HelleS