/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Software RAID
Fra : Krassus
Vist : 330 gange
48 point
Dato : 25-01-04 23:10

jeg vil gerne lave noget software raid på en coms, med en harddisk som jeg frygter snart går død, computeren understøtter ikke hardware Raid så hvis der var nogen der kunne komme med forslag til hvilket program jeg kunne bruge ?? således at hvis min disk ryger kan jeg fortsætte på den anden uden tab af data og skulle geninstallere styresystem osv.

Bare fyr en masse ting af så må jeg kigge på det.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-01-04 23:19

På med HD nr.2 kopier hele HD over og tag den ud og gem den.
Det må davære en meget gammel comp, for IBM 133mhz /compaq deskpro 233 mhz kan håntere Raid 1 som du vil bruge.
Emesen.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 26-01-04 13:13

Hvilket Operativsystem bruger du?
I alle NT systemer (helt tilbage til windows NT40) er der indebygget mulighed for at lave software RAID (mirror).
Hvis du bruger NT40/2000/XP skal du åbne "computer management" vælge "disk management". Nu skal du så markere dit BOOT drev (eller det drev som du synes er udsat) og den nye harddisk som du har monteret. Nu skal du højreklikke og vælge "create Mirror". Så vidt jeg husker må det nye drev ikke være partioneret.
Men var det ikke en ide at udskifte den harddisk hvis du har mistanke om at den er ved at gå i stykker? det er rart med raid når det går galt.. men hvorfor ikke fixe det inden det går galt...
Håber det hjalp lidt.
Mvh Brommi

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-04 17:00

fortsættelse af Brommi
- ja den må ikke være partitioneret. Den bør være TOM og (unalocated).
Men det kan være din mirror selv sletter.

Er det ikke et NT styresystem eks. NT4/NT5(win2000/NT5.1(XP) kan du kopiere hele HD over på en anden HD (sat til som slave) Størrelsen af den anden HD er ligegyldig bare der plads nok.
Emesen.

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 26-01-04 17:00

der ligger jo en helveds masse besvær ved at flytte programmer. Derfor lader det sig ikke lige gøre at flytte fx et regnskabs program fra hd til hd....

maskinen kører win98

men giv da nogen links til software raid

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-04 17:10

Jo det kan lade sig gøre - rimelig nemt.
Her er et program som kan hentes og lægges ned på en diskette.
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Læg programmet på skrivebordet>dobbeltklik>vær klar med en diskette
start comp med disketten og kopier over til HD 2
Er du i tvivl så spørg.
Emesen

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 26-01-04 17:19

jeg er ikke helt klar over om der er nogle programmer til software raid til windows 98. Men det er der sikkert.... et eller andet sted..
her er et link som du måske kan bruge
http://peripherals.about.com/library/weekly/aa082300a.htm
mvh Brommi

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 26-01-04 17:20

okai, hehe. jeg havde ikke set at emesen havde skrevet det...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-04 17:29

Min henvisning er ikke til Raid men bare til kopiering (kloning af HD).

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 27-01-04 17:11

emesen fortæl lige lidt mer omkring brug af prog hvad det gør osv...

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 48 point
Dato : 27-01-04 17:38

Programmet fra Technet kan ændre partitioner's størrelse.
Kopiere hele partitioner fra HD til HD (HD 2 skal være slave ell. master på secundary IDE kabel)
Kan aktivere (gøres til boot - partition)
Sæt HD2 i (som beskrevet)
Kopier partition
Tag HD1 ud og tilslut HD2 på IDE primary kabel
Start comp men vil den ikke starte så:
start med Technet diskette og sæt partition aktiv og prøv igen.
Det er vigtigt at du sikrer dig at det er den rigtige HD du arbejder på (se efter størrelse)
Er du i tvivl så spørg, inden du gør noget vildt.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : Krassus

Dato : 27-01-04 18:48

Tak for svaret emesen.