/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Opskriftprogram
Fra : Denpete
Vist : 6952 gange
25 point
Dato : 25-01-04 22:47

Da jeg elsker at lave mad og efterhånden har samlet en mængde opskrifter - dels på papirlapper o.lign. dels skrevet i små bøger - kunne jeg tænke mig at få fat på et program til at indskrive alle disse ting.

Er der nogen der kender til en godt opskriftprogram?

Vh
Denpete

Kommentar
Fra : netper

Dato : 25-01-04 22:51

Hej Denpete

Hvorfor ikke dele dine opskrifter med andre nu du alligevel vil indskrive opskrifterne ???

For så kan du jo bruge de forskellige netkogebøger til dette. http://www.dk-kogebogen.dk

Jeg vil da foreslå min egen netkogebog til dette, her kan du oprette dig som bruger med din egen kogebog, og hvis du indtaster opskrifterne mens du er logget ind vil de automatisk blive tilføjet "din egen kogebog"

eller hvorfor ikke blot gemme dem i word ??

Mvh
Per

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 25-01-04 23:00

Hej Per..
Den tanke har strejfet mig, at lægge dem ind på en netkogebog. Men alligevel kunne jeg godt tænke mig et program, hvor man måske har en database med alle førhend indtastede råvarer m.v. (jeg har set et sådan program engang).
Da jeg kender alle - eller de fleste - af mine opskrifter, vil jeg så kunne gå ind og søge i MINE opskrifter til brug, når jeg hjælper til arrangementer m.v.
Word - ja det kan man da også, men stadigvæk: muligheden for at søge bestemte ingredienser jeg vil bruge fra mine opskrifter, uden jeg selv skal til at oprette en database fra bunde i et Officeprogram (- det har jeg ikke tålmodighed til og ikke PC-erfaring nok til).

Jeg tror du forstår.
I øvrigt har jeg nu lagt opskrifter inde forskellige steder på nettet...

VH
Denpete

Kommentar
Fra : netper

Dato : 25-01-04 23:08

Denne her forstår jeg ikke lige "database med alle førhend indtastede råvarer m.v."

Men søgning på ingredienser er det som de fleste kalder for "tøm køleskabet" selvom det egentlig er lidt misvisende.
Men hvis du ønsker at søge på en eller flere ingredienser er det faktisk en udemærket funktion.

På Alletiders kogebog som er den jeg arbejder med ville du ikke kunne nøjes med at søge på ingredienser i KUN dine egne opskrifter, om du kan det andre steder er jeg faktisk ikke klar over.

Hvor mange opskrifter drejer det sig egentlig om ?? måske vi kunne finde ud af noget

Per

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 25-01-04 23:15

Jeg har rimeligt mange.
Jeg har tidligere set et program fre Homesoft - tror jeg. Et gammelt program, hvor det var dødnemt at udfylde med ingredienser m.m., og hvor man så kunne sammensætte en menu udfra sine opskrifter, få en indkøbsliste udskrevet og mange andre 'smarte' ting. Men jeg har søgt på Homesoft - det eksisterer vist ikke mere.
Jeg tænkte bare om nogen kendte til et sådant program...

Denpete

Kommentar
Fra : netper

Dato : 25-01-04 23:17

Okay så

Per

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 25-01-04 23:23

Jeg mener, der er lavet programmer til at indføre sine Videoer/DVD'er, Bogsamling, Indbo og så mange andre af den slags programmer....

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 26-01-04 01:15

hejsa... hvis penge ikke er problemet så er denne her fin http://www.slankeprogrammet.dk/

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 26-01-04 01:30

Denpete .. er det noget lign. Stone's software du tænker på?

http://www.stoneware.dk/

Men ellers må man da kunne lave noget i exell

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 26-01-04 09:06

du kan også bruge de gamle kendte på www.karoline.dk
mvh eskild

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 26-01-04 09:16

Hej alle...
->buch78: Ja, et program a la Slankeprogrammet, men jeg skal blot kunne bruge mine egne opskrifter som database.
->Queenie: Ja, meget mere, som de programmer Stoneware udformer. (Jeg bruger selv et par stykker fra ham).
->eskild8720: Nej, Karoline du'r ikke. Her er det Karoline's opskrifter der søges i. Jeg vil selv putte mine opskrifter i.

Denpete

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-01-04 23:41

Hej

Hvis det godt må være på engelsk, så klik engang her

http://download.com.com/3120-20-0.html?qt=recipe&tg=dl-2001

Over 70 opskriftsprogrammer som kan downloades og afprøves. Nogle er gratis, andre skal man betale for efter en prøvetid, men så ved man jo i det mindste havd man får.

Et råd, check først om programmet kan finde ud af æøå, det er ikke nok at du kan skrive det du skal også kunne søge på det.

En anden mulighed end et egentligt opskriftsprogram, som normalt kræver at du følger en fast skabelon er om du kan finde et fritekstdatabase-program, hvor du bare kan skrive opskriften ind som du har lyst til og bagefter søge på alle ordene helt frit, så du kan kombinere fx. hvidkål, hakket oksekød og gulerødder.

Jeg havde på et tidspunkt sådan et program, som jeg havde lagt en masse opskrifter i (og alt mulig andet), og det var utrolig nemt at bruge. Men så blev det opdateret og pludselig kunne jeg ikke længere søge på ÆØÅ i mine gamle opskrifter.

Så nu er jeg indtil videre tilbage på et syndigt rod på papirlapper

Vagnr

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 26-01-04 23:47

Hej vagnr..
Tak for tippet. Jeg har fundet og prøvet et par stykker af dem. Jeg syntes de jeg har prøvet er lidt omstændige - og så er der lige det med målenheder.....

Håber på et lidt lettere, nok egentligt opskriftprogram. Har forsøgt at kontakte Norsoft, som vist var distributør for et opskriftprogram, der hed Mine Opskrifter fra Homesoft. Homesoft eksisterer måske ikke mere. Kan ihvertfald ikke få fat på deres hjemmeside. Så nu må jeg se....

Kommentar
Fra : netper

Dato : 27-01-04 05:54

hej igen

Jeg har prøvet at søge på homesoft på google, og fandt en beskrivelse fra en person som har arbejdet på homesoft, du kunne jo prøve at kontakte hende.

http://www.hum.auc.dk/huminf/kandidatnet/medlem/rose_jensen_pernille.htm

Kommentar
Fra : tsissa

Dato : 15-02-04 19:43

Hej Denpete!

Jeg har noget som hedder "Min opskrift Samling" fra Kvist Data Program, det er en CD-rom som skal installeres på din computer og så kan dine opskrifter indtastes, ingredienser, kalorier, priser m. v. Jeg har været utrolig glad for det, desværre kan jeg ikke længere få den til at virke i min nye bærbare. Jeg tror ikke at der er noget i vejen med CD-rommen, da jeg kort tid forinden jeg fik ny computer godt kunne bruge den. Den er til Windows 95/98. Jeg tænkte om du er interesseret i den?
Jeg har lidt det samme problem som dig nu. Jeg havde indtastet utallige opskrifter og da jeg så fik min nye computer kunne jeg ikke længere se dem - hvor ærgeligt er det??!

Lad mig høre hvis du er interesseret.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 18-02-04 19:08

Hej tsissa...

Først tak for tippet og tilbudet. Jeg har downloaded programmet fra Kvist Data's hjemmeside for at prøve det af. Der er jo lavet en opdateret version til WinXP 2.01 -
måske du kan bruge denne version på din nye PC?

http://www.kvistdata.dk/Billeder/Update201.exe

Jeg prøver lige programmet - måske jeg må bruge dig, hvis jeg løber ind i spørgsmål m.h.t. brugen?

VH
Denpete

Kommentar
Fra : gogo27

Dato : 21-06-04 09:08

hej Denpete
Homesoft har lavet det program du efterlyser, men det er lukket. Jeg har programmet, men ikke koden. Det hedder mine opskrifter, har selv søgt om man kunne købe det nogle steder men har ikke fundet det.

MVH. Gogo27

Kommentar
Fra : Staqo

Dato : 14-09-05 23:15

Jeg har programmet Mine Opskrifter version 2,0 på diskette

Kan kontaktes på hhshhs@rocketmail.com

mvh.
Staqo