/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
vaskemaskine - afstand til afløb
Fra : cjespers
Vist : 6556 gange
20 point
Dato : 25-01-04 21:30

Hejsa
Jeg tænker på at installere en vaskemaskine i køkkenet. Det eneste problem er at den kommer længere end 3,5 meter fra afløbet som er den længste anbefalede afstand. Der er ca 4,5 m fra den ønskede placering af vaskemaskinen til afløb. Hvad gør jeg?
Kærlig hilsen
Christina

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-04 21:35

Laver et forgreningsrør der kommer i nærheden af vaskemaskinen så den på vaskemaskinen påmonterede afløbsslange ikke skal forlænges Men nu ved jeg jo ikke om det kan lade sig gøre da jeg jo ikke kender dit køkken

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-01-04 21:56

kontakt en vvs'er

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-04 22:31

Nok nok er der nogle hjemme?? *SS*Sune

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 30 point
Dato : 25-01-04 22:57

Hvis afløbsslangen starter med at løbe op under bordpladen og derfra med lidt fald hen til dit afløb skulle den nok kunne klare det. Vaskemaskiner skal til "åbent" afløb som beskrevet i indstallationsvejledningen og gennem en vandlås. (ikke direkte på en faldstamme)
Emesen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-01-04 23:05

Emmesen er inde på det rigtige.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-01-04 23:39

Hvis det, der kommer efter maskinens egen slange har en noget større inderdiameter end slangen, er der slet ingen problemer. Altså den kaliber rør, der plejer at sidde inde under køkken- og håndvaske. Det problem, der skal undgås er, at pumpen i maskinen ikke kan presse vand igennem en lang snæver slange. Hvis det derimod kan løbe frit = no problem. Altså : Du får sat sådan et 40 mm rør op på væggen bag din maskine.Næsten op i højde med maskinens overkant. Den anden ende skal til afløb via en vandlås f. eks. den der alligevel sidder under køkken- eller håndvask. Sørg for et passende fald undervejs. Hvis du kan se, at der er fald, er det rigeligt.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-01-04 09:15

Hejsa
Vanlås anbefales... rigtigt nok, men hust den skal kunne klare den gennemstrømningsmængde som maskinen lukker ud, ellers får du fodbad.
Vandafgang over gulvhøjde, min. - max. (cm) skal ligge på 60 - 90 cm. for vaskemaskiner.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-01-04 09:19

NB: De fleste vaskemaskine leverandørers priser ligger på 300,- for udbringelse og skal de tilslutte maskinen stiger prisen til omkring 500,- (+ evt. ekstra materialer). Jeg ville nok få mig en snak med leverandøren eller en VVS'er hvis du ikke er i besiddelse af eller kan låne en "handy-man"

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-04 11:59

Hvis den kobles på køkkenvaskens "studs" lige under vasken og over vandlåsen, er der både frit afløb, vandlås under og plads til stor udstrømning (vasken).
Emesen.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-01-04 12:16

Emme -> Vi er helt enige, jeg tænkte bare på hvis man kastede en ny (og for lille eller hjemmelavet) vandlås ind

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-01-04 17:14

Jo jo - jeg kan godt se dine lidt bange anelser, og det kan jo også gå grueligt galt med vand over det hele.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-01-04 18:00

som sagt kontakt en vvs

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-02-04 18:06

Hvad med at lukke dit spørgsmål (ditto slukke lyset på toilettet, når du er færdig)?
http://www.kandu.dk/dk/faq.asp

Godkendelse af svar
Fra : cjespers

Dato : 09-02-04 20:21

Tak for svaret emesen.