/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Suzuki Alto 1.0 fra '96 - benzinforbrug
Fra : rackbox
Vist : 941 gange
100 point
Dato : 25-01-04 20:31

Jeg har på det sidste (2 år) haft en for nedadgående benzinøkonomi med min Suzuki Alto fra '96. Den har overholdt serviceeftersyn og har ikke dumpet til syn. Jeg har nu tre gange sendt bilen til rep. hos et autoriseret Suzuki-værksted uden held og med meget færre penge på lommen. Ved sidste forsøg gav mekanikeren fortabt og sagde: Dette kan vi ikke reparere.

Problemet er, at bilen er spec. til 20,4 km/l og er nu dalet til under 12 km/l. et fald på over 35% ! Katalysator er udskiftet, den lille sorte dims, der måler blandingsforholdet er udskiftet, dæktryk og tank er blevet undersøgt og bilen er i det hele taget blevet gennemmålt, og der er ikke nogle værdier, der ser unormale ud. Samtidig er både tændkabler og -rør udskiftet.

I en periode havde bilen endda startvanskeligheder ligesom den trak meget drøjt og kunne ikke komme op på hastigheder over 100 km/t. Dette problem er nu løst efter sidste værkstedsbesøg. Mekanikeren vidste ikke, hvad der havde gjort, at dette problem nu er væk, men fortalte, at en anden kunde havde lignende prob. med sin bil og at en ny katalysator virkede...

Er der nogen, der har en idé til hvad jeg skal angribe nu? Hvad kan være galt? Det bør nok nævnes, at min køremetode ikke har ændret sig, og at på min tur til Spanien for 2 år siden kørte bilen op mod 23 km/l.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-01-04 09:10

Med så alvorligt et fald i brændstoføkonomien vil jeg gætte på:

Benzin tyveri

Stærkt hængende bremser

Utæt tank.

En computer der er gået rent amok i bilen.

Bilen er slidt totalt op.

Min lille skralle-ralle skal køres stygt hårdt får at gå under 12 km/l. Normalt render den 13 -14 km/l. Men vi taler til orientering om 125 hk og de er i sagens natur noget mere fordrukne. Hvis dit værksted ikke kan finde fejlen = nyt værksted. De behøver ikke være de klogeste, fordi der står Suzuki på facaden.

Kommentar
Fra : rackbox

Dato : 28-01-04 17:50

Benzintyveri kan jeg vist godt udelukke

Men det kan jeg også mht. bremser, utæt tank og at bilen er totalt slidt op... "Computeren" er ifølge værkstedet gennemtjekket.

Har selv tænkt på at smide bilen forbi et andet værksted, men mangler at der er et sted, der vil kigge på den uden omkostninger hvis de ikke kan reparare den.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-01-04 08:23

Hvor er vi henne i landet?

Kommentar
Fra : rackbox

Dato : 29-01-04 18:04

Lyngby/Gentofte/Søborg-området

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-01-04 13:00

Øv uden for rækkevidde - er jyde.