/ Forside/ Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 510
Betragtninger omkring Sonofon
Fra : Nightowl
Vist : 552 gange
100 point
Dato : 01-04-02 19:06

Efter, igennem længere tid, at have at have læst diverse indlæg i denne gruppe, undrer det mig, at så mange i det hele taget har fået Sonofon som ISP'er... *gg*
90% af indlæggene, der vedrører Sonofon og FWA, går på brok og utilfredshed....Jamen så få da en anden udbyder, og se om det bliver bedre....
Jeg har selv været på nettet siden slutningen af 80'erne, om må, som sådan sige, at det er da enormt som udviklingen er eksploderet. Og set i lyset af dette, er det da forståeligt, at man ikke altid kan følge lige godt med......
Og det er måske dette, vi skal have in mente, når de stakkels supportere hos Sonofon ikke liige umiddelbart kan besvare et spørgsmål....At der så er mange ting, de KAN gøre bedre, er en helt anden side af sagen...
Med dette mener jeg fastholdelse af leveringstider, udvidede supporttidspunkter, udvide supporten til også at indeholde netværk, bedre oplysning omkring deres produkter osv. osv.
Jeg er ikke blind overfor den frustration der er, når ens forbindelse lige pludselig ryger sig en tur.....Har såmend også selv oplevet det...Hos alle de udbydere jeg efterhånden har været kunde hos....Men vi må se i øjnene, at det er hvad der kan ske....Og det VIL ske......
Skal vi ikke hellere tage og tænke på, at Sonofon er relativt nystartede omkring dette produkt?? Og det endda på et tidspunkt, hvor det sandsynligvis har været sådan, at skulle de have en chance, for at manifestere sig på et, i forvejen, oversvømmet marked, så skulle det være NU.....Færdigt produkt eller ej......
Desværre har de nok ikke tænkt på, at det, rent statistisk, er 10 gange sværere at generobre en tabt kunde, end at score en ny.......
Men jeg personligt går da og håber på, at forholdene, og produktet, vokser med opgaven......
Jeg har selv mine problemer med FWA...Ikke med nettet, som sådan......Det kører perfekt.....Og har gjort det fra 1.ste dag........Nææææh, mine problemer er med netværket......
Bliver der tændt for mere end en maskine, går min forbindelse "død"...Eller, i bedste fald, UTROLIGT laaaangsomt....
Har skiftet hubben ud med en der understøtter 10Mbps....Kører med straight kabel i portene, også fra CPE'en...Masser af collisions.....Har sat netkortene til at køre 10Mbps halv duplex......Men ligemeget hjælper det........
Er der nogle, der har et godt råd?????

Og nej, jeg har INGEN relationer til Sonofon......Er blot en tilfreds mobilkunde, der synes at dette produkt skulle have en chance..........Desuden er jeg stærk modstander af dette wannabe-monopol der hedder TDC.......

Pæn hilsen til alle i gruppen
Per

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 110 point
Dato : 01-04-02 18:02

"Nightowl" <Nightowl.news@kandu.dk> wrote in message
news:Lh0q8.6442$iY5.292034@news010.worldonline.dk...
> Jeg har selv mine problemer med FWA...Ikke med nettet, som
> sådan......Det kører perfekt.....Og har gjort det fra 1.ste
> dag........Nææææh, mine problemer er med netværket......
> Bliver der tændt for mere end en maskine, går min forbindelse
> "død"...Eller, i bedste fald, UTROLIGT laaaangsomt....
> Har skiftet hubben ud med en der understøtter 10Mbps....Kører med
> straight kabel i portene, også fra CPE'en...Masser af collisions.....Har
> sat netkortene til at køre 10Mbps halv duplex......Men ligemeget hjælper
> det........

Jeg vil stadig foreslå dig at prøve sætte alle netkort til at køre
autodetection og så evt. skifte din hub ud med en switch og så se om det
ikke hjælper på dit problem.....Det afhjalp mit problem(i hvertfald det med
netværket....

MVH
Thomas

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-04-02 18:18

Hej Thomas.....
Det er ikke fordi, jeg ikke har villet svare dig......Men du ved: I en
desperat situation......
Ja, det vil jeg så prøve.
Prøvede det andet råd, som du ser, men det hjalp kun en smule......
Så nu vil jeg spare sammen til en switch,,,,,,
Men det er jo ærgerligt, at investere i en sådan, hvis det ikke
hjælper......

Per

Thomas Eg Jørgensen <thomas@kontorbutikken.dk> wrote in message
news:3ca89297$0$200$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> "Nightowl" <Nightowl.news@kandu.dk> wrote in message
> news:Lh0q8.6442$iY5.292034@news010.worldonline.dk...
> > Jeg har selv mine problemer med FWA...Ikke med nettet, som
> > sådan......Det kører perfekt.....Og har gjort det fra 1.ste
> > dag........Nææææh, mine problemer er med netværket......
> > Bliver der tændt for mere end en maskine, går min forbindelse
> > "død"...Eller, i bedste fald, UTROLIGT laaaangsomt....
> > Har skiftet hubben ud med en der understøtter 10Mbps....Kører med
> > straight kabel i portene, også fra CPE'en...Masser af collisions.....Har
> > sat netkortene til at køre 10Mbps halv duplex......Men ligemeget hjælper
> > det........
>
> Jeg vil stadig foreslå dig at prøve sætte alle netkort til at køre
> autodetection og så evt. skifte din hub ud med en switch og så se om det
> ikke hjælper på dit problem.....Det afhjalp mit problem(i hvertfald det
med
> netværket....
>
> MVH
> Thomas
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-04-02 18:28

Jeg bruger en switch ( Dlink DFE 916 Dx ) til vores netværk og har så at
sige ingen Collitioner når vi er på Internettet via Sonofon FWA.
Gu er Sonofon et godt produkt., Det er de andre Internet løsninger også. Men
ingen er vel bedre end andre. Da Sonofon er banebrydende med "offentlig"
trådløs teknologi, er det da ikke unaturligt at der er startproblemer.
En meget tilfreds FWA kunde

Carsten

"Britta & Per Werner" <nightowl@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:3ca8959a$0$201$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hej Thomas.....
> Det er ikke fordi, jeg ikke har villet svare dig......Men du ved: I en
> desperat situation......
> Ja, det vil jeg så prøve.
> Prøvede det andet råd, som du ser, men det hjalp kun en smule......
> Så nu vil jeg spare sammen til en switch,,,,,,
> Men det er jo ærgerligt, at investere i en sådan, hvis det ikke
> hjælper......
>
> Per
>
> Thomas Eg Jørgensen <thomas@kontorbutikken.dk> wrote in message
> news:3ca89297$0$200$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> >
> > "Nightowl" <Nightowl.news@kandu.dk> wrote in message
> > news:Lh0q8.6442$iY5.292034@news010.worldonline.dk...
> > > Jeg har selv mine problemer med FWA...Ikke med nettet, som
> > > sådan......Det kører perfekt.....Og har gjort det fra 1.ste
> > > dag........Nææææh, mine problemer er med netværket......
> > > Bliver der tændt for mere end en maskine, går min forbindelse
> > > "død"...Eller, i bedste fald, UTROLIGT laaaangsomt....
> > > Har skiftet hubben ud med en der understøtter 10Mbps....Kører med
> > > straight kabel i portene, også fra CPE'en...Masser af
collisions.....Har
> > > sat netkortene til at køre 10Mbps halv duplex......Men ligemeget
hjælper
> > > det........
> >
> > Jeg vil stadig foreslå dig at prøve sætte alle netkort til at køre
> > autodetection og så evt. skifte din hub ud med en switch og så se om det
> > ikke hjælper på dit problem.....Det afhjalp mit problem(i hvertfald det
> med
> > netværket....
> >
> > MVH
> > Thomas
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-04-02 18:47

"Britta & Per Werner" <nightowl@worldonline.dk> wrote in message
news:3ca8959a$0$201$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Så nu vil jeg spare sammen til en switch,,,,,,
> Men det er jo ærgerligt, at investere i en sådan, hvis det ikke
> hjælper......

Du har ikke mulighed for at låne en et sted? Enten på arbejde, den lokale
nørd, den lokale computerbiks eller andre steder?

MVH
Thomas

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-04-02 19:00

"Carsten H" <heintz@worldonline.dk> wrote in message
news:3ca89899$0$202$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Gu er Sonofon et godt produkt., Det er de andre Internet løsninger også.
Men
> ingen er vel bedre end andre. Da Sonofon er banebrydende med "offentlig"
> trådløs teknologi, er det da ikke unaturligt at der er startproblemer.
> En meget tilfreds FWA kunde

Ja, der er rimelig store visioner i FWA teknologien.

Problemet er bare, efter min mening. At beskrivelsen ikke er meget værd.

Altså der står ikke ret meget om den tekniske del, og ikke meget om hvad man
kan, og ikke kan.

Efter sigende er det gået hen og blevet et erhvers produkt. Problemet er
bare at der ikke er meget erhvers agtigt i produktet....

Dvs, ingen mulighed for server. ikke ekstra services, såsom fx ubegrænsede
IP adresser. Som selvfølgelig skal godkendes hos hostmaster.

Jeg ville no nødigt bestille et FWA produkt, før beskrivelsen er iorden.

Men ellers er det da en god pris på selve båndbredden. Men produktet livere
altså ikke rigtigt op til standarten for erhversforbindelser.

Tag bare denne sætning:

SONOFON opfordrer på det kraftigste til, at du altid anvender en firewall,
fordi at du med SONOFON Bredbånd er koblet direkte på internettet og ikke er
beskyttet af en hardware firewall.

Bullshit

Efter hvad jeg har forstået er det en "advanceret bridge" hvor der IKKE er
direkte forbidnelse til nettet. Men ryger gennem Sonofons server inden. og
der er spæret for ukent traffik udefra.

Men jeg ved ikke, der bliver jo snakket om at der kommer "fast IP" Hvor der
bliver mulighed for server osv. Men det er nu et besynderlig ting at kalde
det "fast IP" det kan da godt være der kommer fast IP. Men der må jo
alligevel ske en ændring, da der efter sigende skulle komme al traffik
igennem.

Nu har det med at der er direkte forbindelse til nettet, stået der lige
siden starten. Ingen ændring overhovedet. Jeg synes det er for tyndt.

Kommentar
Fra : Nightowl

Dato : 01-04-02 20:46

Hej Carsten
Det du skriver, er jo netop det jeg skrev i en nøddeskal.
Jeg har noteret mig switchen, og må jo nok prøve at få skrabet pengene sammen til den.
Per
"Carsten H" skrev d. 01-04-02 18:28 dette indlæg :
> Jeg bruger en switch ( Dlink DFE 916 Dx ) til vores netværk og har så at
> sige ingen Collitioner når vi er på Internettet via Sonofon FWA.
> Gu er Sonofon et godt produkt., Det er de andre Internet løsninger også. Men
> ingen er vel bedre end andre. Da Sonofon er banebrydende med "offentlig"
> trådløs teknologi, er det da ikke unaturligt at der er startproblemer.
> En meget tilfreds FWA kunde
>
> Carsten
>
> "Britta & Per Werner" <nightowl@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ca8959a$0$201$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Hej Thomas.....
> > Det er ikke fordi, jeg ikke har villet svare dig......Men du ved: I en
> > desperat situation......
> > Ja, det vil jeg så prøve.
> > Prøvede det andet råd, som du ser, men det hjalp kun en smule......
> > Så nu vil jeg spare sammen til en switch,,,,,,
> > Men det er jo ærgerligt, at investere i en sådan, hvis det ikke
> > hjælper......
> >
> > Per
> >
> > Thomas Eg Jørgensen <thomas@kontorbutikken.dk> wrote in message
> > news:3ca89297$0$200$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > >
> > > "Nightowl" <Nightowl.news@kandu.dk> wrote in message
> > > news:Lh0q8.6442$iY5.292034@news010.worldonline.dk...
> > > > Jeg har selv mine problemer med FWA...Ikke med nettet, som
> > > > sådan......Det kører perfekt.....Og har gjort det fra 1.ste
> > > > dag........Nææææh, mine problemer er med netværket......
> > > > Bliver der tændt for mere end en maskine, går min forbindelse
> > > > "død"...Eller, i bedste fald, UTROLIGT laaaangsomt....
> > > > Har skiftet hubben ud med en der understøtter 10Mbps....Kører med
> > > > straight kabel i portene, også fra CPE'en...Masser af
> collisions.....Har
> > > > sat netkortene til at køre 10Mbps halv duplex......Men ligemeget
> hjælper
> > > > det........
> > >
> > > Jeg vil stadig foreslå dig at prøve sætte alle netkort til at køre
> > > autodetection og så evt. skifte din hub ud med en switch og så se om det
> > > ikke hjælper på dit problem.....Det afhjalp mit problem(i hvertfald det
> > med
> > > netværket....
> > >
> > > MVH
> > > Thomas
> > >
> >
>

Godkendelse af svar
Fra : Nightowl

Dato : 01-04-02 20:50

Tak for svaret Thomas Eg Jørgensen.
Nej har ingen muligheder for at låne den, men må lidt i gemmerne, for at se, om der ikke skulle have forputtet sig nogle kontanter et sted *gg*
Per

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-04-02 20:34

"Nightowl" <Nightowl.news@kandu.dk> wrote in message
news:Lh0q8.6442$iY5.292034@news010.worldonline.dk...
>
"meget langt klip"
>
> Pæn hilsen til alle i gruppen
> Per
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
Lige for at spørge om noget andet ... nogen der bruger Sonofon som
erhvervskunde vha FWA ?
Hvordan er deres 24/7 "erhvervssupport", hvis de har sådan en ? hvad med
downtime ?
Hvor hurtig er de til at rette evt. problemer ? Alle disse problemer med
pingtider, latency,
problemer med flere pcer/servere på samme CPE box, gælder disse også på
deres
26GHz FWA forbindelse ?

mvh

Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-04-02 09:02

>>>>> "Bjarke" == Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> writes:

Bjarke> Ja, der er rimelig store visioner i FWA teknologien.

Bjarke> Problemet er bare, efter min mening. At beskrivelsen ikke er
Bjarke> meget værd.

Bjarke> Altså der står ikke ret meget om den tekniske del, og ikke
Bjarke> meget om hvad man kan, og ikke kan.

Well... hvad vil du gerne vide?

Bjarke> Efter sigende er det gået hen og blevet et erhvers
Bjarke> produkt. Problemet er bare at der ikke er meget erhvers
Bjarke> agtigt i produktet....

Bjarke> Dvs, ingen mulighed for server. ikke ekstra services, såsom
Bjarke> fx ubegrænsede IP adresser. Som selvfølgelig skal godkendes
Bjarke> hos hostmaster.

Der kommer snart mulighed for public IP adresser, problemet er blot at
alle basestationer samt det bagvedliggende netværk skal opgraderes for
at klare dette. Men det skal jo først gennemtestes, så man er sikker
på at det faktisk også virker efter hensigten. Ellers så risikere vi
jo blot at en del af nettet bliver lukket helt ned pga. totalt
nedbrud. Ubegrænsede IP adresser får du på intet tidspunkt! (public
vel at mærke) Private IP adresser kan du principielt have nok så mange
af... CPE'en understøtter vistnok op til 32, men hvad den kan trække i
praksis er jeg ikke helt klar over. Før du af SONOFON (og andre
ISP'er) kan købe mange IP adresser, så skal du dokumentere et behov
plus dokumentere nødvendigheden i at du skal bruge disse IP
adresser. Du vil sikkert ikke få problemer med at få 8 til at starte
med (i praksis bliver det 5 computere), men derudover skal der et
behov til... dette skyldes _ikke_ SONOFON's stædighed, men at man
overfor RIPE *skal* dokumentere og "fornuftiggøre" bruget af de IP
adresser du bruger.

Bjarke> Jeg ville no nødigt bestille et FWA produkt, før beskrivelsen
Bjarke> er iorden.

Naturligvis, jeg behøver vel ikke spørge dig, om du har kontatet
kunderservice/sælger (afhængig af om det er erhvervsaftale eller
privataftale du vil have).?

Bjarke> Men ellers er det da en god pris på selve båndbredden. Men
Bjarke> produktet livere altså ikke rigtigt op til standarten for
Bjarke> erhversforbindelser.

Bjarke> Tag bare denne sætning:

Bjarke> SONOFON opfordrer på det kraftigste til, at du altid anvender
Bjarke> en firewall, fordi at du med SONOFON Bredbånd er koblet
Bjarke> direkte på internettet og ikke er beskyttet af en hardware
Bjarke> firewall.

Bjarke> Bullshit

Bjarke> Efter hvad jeg har forstået er det en "advanceret bridge"
Bjarke> hvor der IKKE er direkte forbidnelse til nettet. Men ryger
Bjarke> gennem Sonofons server inden. og der er spæret for ukent
Bjarke> traffik udefra.

Så længe at det køre som det gør nu, så betyder en firewall ikke så
meget...

Bjarke> Men jeg ved ikke, der bliver jo snakket om at der kommer
Bjarke> "fast IP" Hvor der bliver mulighed for server osv. Men det er
Bjarke> nu et besynderlig ting at kalde det "fast IP" det kan da godt
Bjarke> være der kommer fast IP. Men der må jo alligevel ske en
Bjarke> ændring, da der efter sigende skulle komme al traffik
Bjarke> igennem.

Der sker en stor ændring af backbone nettet for at kunne tilbyde fast
IP, Fast IP dækker i praksis over, at du på din computer skal køre en
PPPoE klient, og denne vil så få tildelt din faste Ip adresse, og du
vil så køre et virtuelt interface på din computer, hvorigennem al
trafik der skal komme ud af den IP, bliver routet.

Bjarke> Nu har det med at der er direkte forbindelse til nettet,
Bjarke> stået der lige siden starten. Ingen ændring overhovedet. Jeg
Bjarke> synes det er for tyndt.

Tjaa... jeg kan egentlig kun give dig ret i, at informationerne burde
være mere opdaterede end de er :/

/Thomas
PS. Ja, jeg har noget med SONOFON at gøre... :)

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-04-02 09:06

>>>>> "Martin" == Martin <damberg@removeohkk.dk> writes:

Martin> Lige for at spørge om noget andet ... nogen der bruger
Martin> Sonofon som erhvervskunde vha FWA ? Hvordan er deres 24/7
Martin> "erhvervssupport", hvis de har sådan en ? hvad med downtime ?
Martin> Hvor hurtig er de til at rette evt. problemer ? Alle disse
Martin> problemer med pingtider, latency, problemer med flere
Martin> pcer/servere på samme CPE box, gælder disse også på deres
Martin> 26GHz FWA forbindelse ?

Da der er tale om forskellig teknologi, så skulle de "børnesygdomme"
CPE'erne på 3.5GHz, ikke være tilstede på 26GHz, men derudover vil jeg
sige, at hvis du bruger en switch på din 3.5GHz, så skulle du faktisk
ikke mærke nogen forskel i forhold til hvad du har på ie. ADSL og
lign.

De forsøg jeg selv har gjort med FWA (3.5GHz) der har der ikke været
noget hastighed/ping mæssigt at være utilfreds over... og det var
gennem en switch... En hub er generelt noget skrammel, ligegyldig
hvilket netværk du smider den på... og da prisforskellen på en HUB og
Switch efterhånden kan tælles på een hånd, så ser jeg absolut ingen
grund til at investere i hub istedet for switch... Og en lille 5 ports
switch koster jo heller ikke alverden (300+)

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-04-02 13:33

In article <28pu1qucyw2.fsf@komix-ws38.kom.auc.dk>, Thomas Rasmussen wrote:
>
> Der kommer snart mulighed for public IP adresser, problemet er blot at
> alle basestationer samt det bagvedliggende netværk skal opgraderes for
> at klare dette. Men det skal jo først gennemtestes, så man er sikker
> på at det faktisk også virker efter hensigten. Ellers så risikere vi
> jo blot at en del af nettet bliver lukket helt ned pga. totalt
> nedbrud. Ubegrænsede IP adresser får du på intet tidspunkt! (public
> vel at mærke) Private IP adresser kan du principielt have nok så mange
> af... CPE'en understøtter vistnok op til 32, men hvad den kan trække i
> praksis er jeg ikke helt klar over. Før du af SONOFON (og andre

Ja, nedbrud grundet opgradering har jeg prøvet ;) Men lad det nu ligge.

> ISP'er) kan købe mange IP adresser, så skal du dokumentere et behov
> plus dokumentere nødvendigheden i at du skal bruge disse IP
> adresser. Du vil sikkert ikke få problemer med at få 8 til at starte
> med (i praksis bliver det 5 computere), men derudover skal der et
> behov til... dette skyldes _ikke_ SONOFON's stædighed, men at man
> overfor RIPE *skal* dokumentere og "fornuftiggøre" bruget af de IP
> adresser du bruger.

Nu er jeg ikke helt enig med dig i det, da vi snakker om en IP adresse til CPE
boksen som man så kan lave NAT på. Og som RIPE skriver, skal enkelt personer
ikke dokumentere forbrug på en /32, men derimod skal udbyderen, da det er kunder
på deres netværk. Grunden til dette er lidt længere men man kan grave sig lidt
ned i deres dokumenter for at finde det, men grundlæggende det samme som med
dial-in og andre udbyderes ADSL forbindelser.

Men jeg er enig med dig, hvis det drejer sig om flere end en IP adresse.

> Der sker en stor ændring af backbone nettet for at kunne tilbyde fast
> IP, Fast IP dækker i praksis over, at du på din computer skal køre en
> PPPoE klient, og denne vil så få tildelt din faste Ip adresse, og du
> vil så køre et virtuelt interface på din computer, hvorigennem al
> trafik der skal komme ud af den IP, bliver routet.

Jeg vil mene det skulle være CPE boksen der skal lave al det og ikke computeren,
da man så ikke kan have mere end en maskine på af gangen, medmindre der bliver
lavet noget fusk så man skal have en klient på alle maskiner, og det holder jo
ingen steder. Det kan gå med et usb modem eller lignende.

En anden ting jeg har spurgt om hos Sonofon Kundeservice, er hvorledes de kan
garantere mig, at jeg ikke bliver anklaget for noget jeg ikke har gjort. Et
eksempel kunne være:

1. Jeg kommer fra samme IP adresse som alle andre

2. De fleste web-servere logger kun IP adresser og ikke port numre.

3. Hvis jeg og en anden tilgår den samme webserver, og den anden lurer på lidt
porno af den grimme, strafbare art og jeg tilgår en side med lad os sige biler.

4. Det bliver opdaget at den kære udbyder har noget gris liggende og skal se
hvem der har til gået siden, og finder ud af det og sender IP'en videre til
politiet.

5. Politiet henvender sig til Sonofon, og beder om oplysninger til opklaring af
denne sag, men Sonofon kan ikke udlevere dem, da de ikke kan se hvem af deres
brugere, der har tilgået siden.

Kan du se hvad jeg mener? I værste fald vil jeg blive stævnet og dømt for noget
jeg ikke har gjort.

En anden ting man burde gøre folk opmærksomme på når man sælger en forbindelse
til Internettet er, at de nok ikke kan køre nogen form for IPSEC tunnel, da man
laver en masse NAT, og det er ret væsentligt hvis man benytter linien som
arbejdsplads eller i forbindelse med en vagtordning. I laver mindst to gange NAT
da min klient godt kan tåle en gange NAT, men ikke mere end det ;)

Ellers virker det fint ;)

-Lars Christiansen
FWA kunde hos Sonofon

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-04-02 14:01

>>>>> "Lars" == Lars Christiansen <pinden@snot.dk> writes:

Lars> Nu er jeg ikke helt enig med dig i det, da vi snakker om en IP
Lars> adresse til CPE boksen som man så kan lave NAT på. Og som RIPE
Lars> skriver, skal enkelt personer ikke dokumentere forbrug på en
Lars> /32, men derimod skal udbyderen, da det er kunder på deres
Lars> netværk. Grunden til dette er lidt længere men man kan grave
Lars> sig lidt ned i deres dokumenter for at finde det, men
Lars> grundlæggende det samme som med dial-in og andre udbyderes ADSL
Lars> forbindelser.

Ja, og derfor tilbyder SONOFON ikke ubegrænsede IP'er til deres
kunder, medmindre kunderne overfor sonofon kan dokumentere
behovet... ganske fair IMO.

Lars> Jeg vil mene det skulle være CPE boksen der skal lave al det og
Lars> ikke computeren, da man så ikke kan have mere end en maskine på
Lars> af gangen, medmindre der bliver lavet noget fusk så man skal
Lars> have en klient på alle maskiner, og det holder jo ingen
Lars> steder. Det kan gå med et usb modem eller lignende.

Jeg vil gætte på at man i praksis så bare skal have en PPPoE klient
installeret på alle de maskiner der skal have en statisk public
IP. Det kan du ikke få CPE'en til, da du også sagtens kan have flere
maskiner på som _ikke_ har en statisk public IP. Og CPE'en kan ikke
kende forskel på disse maskiner (det ville kræve at det var den der
kørte DHCP, hvilket ikke er tilfældet). Så i praksis er det nok
nemmere blot at have en PPPoE klient kørende på din server. Da der
findes mange gratis og kommercielle klienter til diverse OS'er og
arkitekturer tror jeg ikke at det bliver et problem.

Lars> En anden ting jeg har spurgt om hos Sonofon Kundeservice, er
Lars> hvorledes de kan garantere mig, at jeg ikke bliver anklaget for
Lars> noget jeg ikke har gjort. Et eksempel kunne være:

Well... hvis de (politiet eller ISP) ikke kan bevise at det ligenetop
er _dig_ og ikke en anden på masten, der har begået en ulovlighed,
hvordan skal du så blive stævnet? Vi har her i landet vistnok reglen
med at man er uskyldig indtil det modsatte er bevist... og hvis
beviserne ikke er der, så kan du heller ikke blive dømt.

Lars> 1. Jeg kommer fra samme IP adresse som alle andre

Ja... Og? Det sker så mange andre steder, ie. hos mange firmaer og
skoler.

Lars> 2. De fleste web-servere logger kun IP adresser og ikke port
Lars> numre.

Du kommer jo egentlig stadig ud gennem port 80... en webserver gider
ikke svarer dig på en eller anden opskur nattet port. Så for en
webserver log, er der _ingen_ forskel på hvem der har tilgået.

Lars> 3. Hvis jeg og en anden tilgår den samme webserver, og den
Lars> anden lurer på lidt porno af den grimme, strafbare art og jeg
Lars> tilgår en side med lad os sige biler.

Problemet ligger hvor? (se igen pkt. -1)

Lars> 4. Det bliver opdaget at den kære udbyder har noget gris
Lars> liggende og skal se hvem der har til gået siden, og finder ud
Lars> af det og sender IP'en videre til politiet.

Lars> 5. Politiet henvender sig til Sonofon, og beder om oplysninger
Lars> til opklaring af denne sag, men Sonofon kan ikke udlevere dem,
Lars> da de ikke kan se hvem af deres brugere, der har tilgået siden.

Lars> Kan du se hvad jeg mener? I værste fald vil jeg blive stævnet
Lars> og dømt for noget jeg ikke har gjort.

Hvorfor? Der er _ingen_ der kan se hvilken maskine det er der har
tilgået det ulovlige materiale! Tror du så at SONOFON/politiet stævner
_alle_ der sidder på den givne mast og har været online i det
tidspunkt forbrydelsen er sket? Den skal du vist lidt længere ud på
landet med.

Lars> En anden ting man burde gøre folk opmærksomme på når man sælger
Lars> en forbindelse til Internettet er, at de nok ikke kan køre
Lars> nogen form for IPSEC tunnel, da man laver en masse NAT, og det
Lars> er ret væsentligt hvis man benytter linien som arbejdsplads
Lars> eller i forbindelse med en vagtordning. I laver mindst to gange
Lars> NAT da min klient godt kan tåle en gange NAT, men ikke mere end
Lars> det ;)

Well... al den problematik med IPSEC og lign, vil sandsynligvis
forsvinde... Indrømmet, jeg er ikke helt inde i IPSEC, men fænomenet
med NAT'ningen i routeren vil (vistnok) forsvinde når næste fase
bliver rullet ud (hvilket sker samtidig med muligheden for at få
public IP via PPPoE)

/Thomas

--
Jeg repræsentere med mine posts min egne holdninger/erfaringer.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-04-02 14:06

"Thomas Rasmussen" <simpsons@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:28p4ritym10.fsf@komix-ws38.kom.auc.dk...
> Du kommer jo egentlig stadig ud gennem port 80... en webserver gider
> ikke svarer dig på en eller anden opskur nattet port.

Nej og jo

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-04-02 15:01

In article <28p4ritym10.fsf@komix-ws38.kom.auc.dk>, Thomas Rasmussen wrote:
> Jeg vil gætte på at man i praksis så bare skal have en PPPoE klient
> installeret på alle de maskiner der skal have en statisk public
> IP. Det kan du ikke få CPE'en til, da du også sagtens kan have flere
> maskiner på som _ikke_ har en statisk public IP. Og CPE'en kan ikke
> kende forskel på disse maskiner (det ville kræve at det var den der
> kørte DHCP, hvilket ikke er tilfældet). Så i praksis er det nok
> nemmere blot at have en PPPoE klient kørende på din server. Da der
> findes mange gratis og kommercielle klienter til diverse OS'er og
> arkitekturer tror jeg ikke at det bliver et problem.

Nemmere for mig måske, men ikke for hr. og fru Carlsen. Men hvis det er den
eneste måde jeres CPE kan håndtere det på, må det vel være sådan. Så kan du
jo spørge hvad de skal med fast IP, hvis de ikke ved hvordan man sætter det
op, men der er jo også alverdens mærkelige ting til det ;) Men siden CPE'en
understøtter IP, hvorfor så ikke lave det på CPE'en? Den henter jo alligevel
sin konfig fra en central server og identificere sig med mac-adressen, så det
kan da vel lade sig gøre at lave fra centralt hold. Nu er jeg ikke verdens-
mester i Spike, så jeg kan tage fejl.

> Well... hvis de (politiet eller ISP) ikke kan bevise at det ligenetop
> er _dig_ og ikke en anden på masten, der har begået en ulovlighed,
> hvordan skal du så blive stævnet? Vi har her i landet vistnok reglen
> med at man er uskyldig indtil det modsatte er bevist... og hvis
> beviserne ikke er der, så kan du heller ikke blive dømt.

Ikke at jeg tror det sker, men Murphy har ikke eksisteret forgæves. Det går
også meget godt, da der er ingen pligt til at logge de data, da de ikke bruges
til fakturering.... endnu...

> Ja... Og? Det sker så mange andre steder, ie. hos mange firmaer og
> skoler.

Ja, men der mener jeg stadig at de også skal have styr på det ;) Det er ikke
nogen undskyldning at man hedder Mærsk eller Snoldelev skole.

> Du kommer jo egentlig stadig ud gennem port 80... en webserver gider
> ikke svarer dig på en eller anden opskur nattet port. Så for en
> webserver log, er der _ingen_ forskel på hvem der har tilgået.

Nu snakker jeg ikke om destination port, men om source port.

> Problemet ligger hvor? (se igen pkt. -1)

Problemet ligger i at hvis jeg vil lave noget fusk på nettet af den ene eller
anden art, vil jeg da klart vælge Sonofon, da de ikke kan spore en disse. Det
ser du måske ikke som et mindre problem?

> Hvorfor? Der er _ingen_ der kan se hvilken maskine det er der har
> tilgået det ulovlige materiale! Tror du så at SONOFON/politiet stævner
> _alle_ der sidder på den givne mast og har været online i det
> tidspunkt forbrydelsen er sket? Den skal du vist lidt længere ud på
> landet med.

Jeg tror ikke de vil gøre det i praksis, men hvis deres logning er i udu, så
kan vi jo ligeså godt bare fuske løs. Jeg kan ikke komme længere ud på landet,
det er derfor jeg har FWA ;)

> Well... al den problematik med IPSEC og lign, vil sandsynligvis
> forsvinde... Indrømmet, jeg er ikke helt inde i IPSEC, men fænomenet
> med NAT'ningen i routeren vil (vistnok) forsvinde når næste fase
> bliver rullet ud (hvilket sker samtidig med muligheden for at få
> public IP via PPPoE)

Nu har jeg fået at vide *så* mange gange, at det kommer primo den næste månede,
i de sidste mange måneder, men der sker intet. Siden du har så meget information
om PPPoE, så må du vide hvor langt i er i forløbet med det. Jeg var faktisk glad
den dag jeg fik at vide jeg var nede grundet opgraderingen af masten til fase2,
men det gik over efter 14 dage, da det ikke blev til noget...

Kan/tør du komme med et skud?

-Lars

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-04-02 16:29

>>>>> "Lars" == Lars Christiansen <pinden@snot.dk> writes:

Lars> Nemmere for mig måske, men ikke for hr. og fru Carlsen. Men
Lars> hvis det er den eneste måde jeres CPE kan håndtere det på, må
Lars> det vel være sådan. Så kan du jo spørge hvad de skal med fast
Lars> IP, hvis de ikke ved hvordan man sætter det op, men der er jo
Lars> også alverdens mærkelige ting til det ;) Men siden CPE'en
Lars> understøtter IP, hvorfor så ikke lave det på CPE'en? Den henter
Lars> jo alligevel sin konfig fra en central server og identificere
Lars> sig med mac-adressen, så det kan da vel lade sig gøre at lave
Lars> fra centralt hold. Nu er jeg ikke verdens- mester i Spike, så
Lars> jeg kan tage fejl.

Well... Well... CPE'en er en meget dum dims... så den kan faktisk ikke
lave ret meget, tror ikke den kan håndtere public IP, medmindre den
selv skal have een, hvilket vil være dumt, da man så skal have *mange*
flere IP adresser reserveret. Hvordan det ligenøjagtig kommer til at
fungere for hr./fru. Carlsen, det ved jeg ikke... Men jeg tror at de
også skal have en PPPoE klient installeret, deres IP er bare
(pr. default) dynamisk tildelt istedet for statisk. Dette gør, at man
kan nøjes med færre IP adresser end hvis der skulle reserveres 8 stks
pr. kunde... Man kunne godt gøre hele FWA nettet "public" men så tror
jeg at der skulle laves en del ændringer, da alle basestationer så
pludselig vil være på et routet netværk (fy faan)...

Lars> Problemet ligger i at hvis jeg vil lave noget fusk på nettet af
Lars> den ene eller anden art, vil jeg da klart vælge Sonofon, da de
Lars> ikke kan spore en disse. Det ser du måske ikke som et mindre
Lars> problem?

Jo, der er mange problemer med sådan et setup... Men der vil altid
være (den type) problemer med et netværk hvor IP adresser er
dynamiske... Selvfølgelig gør det det en smule værre at alle kunder på
en basestation ser ud til at komme fra samme IP... Dette er også et
problem der er fokus på, men de kloge hoveder siger, at det løser sig
selv med fase 2... Trust me, det er noget jeg har til hensigt at
undersøge på et tidspunkt :)

Lars> Nu har jeg fået at vide *så* mange gange, at det kommer primo
Lars> den næste månede, i de sidste mange måneder, men der sker
Lars> intet. Siden du har så meget information om PPPoE, så må du
Lars> vide hvor langt i er i forløbet med det. Jeg var faktisk glad
Lars> den dag jeg fik at vide jeg var nede grundet opgraderingen af
Lars> masten til fase2, men det gik over efter 14 dage, da det ikke
Lars> blev til noget...

Lars> Kan/tør du komme med et skud?

Nope, jeg hverken kan eller tør komme med et skud.

Det er uheldigt, men desværre kræver opgraderingen at hele nettet er
klart til det (hvert fald en stor del af det), og der har desværre
været en masse problemer på den front. Men man kan jo altid håbe at
det snart sker... Jeg kan sige at der sker fremskridt hver dag på
opgraderingsfronten, så tålmodighed er desværre alt jeg kan råde dig
til at have :)

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-04-02 22:21

Hey.. Jeg har hørt en masse om Sonofons FWA... Hvad kan jeg forvente mig af
det ? der kommer en montør ud på Mandag...og skal pejle og pis og papir..
skal jeg regne med at han får signal igennem ? eller hvad ?
Jeg bor 7km fra en by... men på min mobil er der 4 i signal (ud af 4) på 4
forskellige master.... Hvad kan jeg regne med ?
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-04-02 06:56

"Kim Frederiksen" <kimmer17@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:3mKq8.6029$567.404950@news000.worldonline.dk...
> Hey.. Jeg har hørt en masse om Sonofons FWA... Hvad kan jeg forvente mig
af
> det ? der kommer en montør ud på Mandag...og skal pejle og pis og papir..
> skal jeg regne med at han får signal igennem ? eller hvad ?
> Jeg bor 7km fra en by... men på min mobil er der 4 i signal (ud af 4) på 4
> forskellige master.... Hvad kan jeg regne med ?
> Hilsen Kim
>

Hvis teknikkeren kan SE masten er der ingen problemer, men er den skjult af
træer eller ligende kan det være at du ikke har signal nok.

Carsten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-04-02 07:07

>>>>> "Kim" == Kim Frederiksen <kimmer17@worldonline.dk> writes:

Kim> Hey.. Jeg har hørt en masse om Sonofons FWA... Hvad kan jeg
Kim> forvente mig af det ? der kommer en montør ud på Mandag...og
Kim> skal pejle og pis og papir.. skal jeg regne med at han får
Kim> signal igennem ? eller hvad ? Jeg bor 7km fra en by... men på
Kim> min mobil er der 4 i signal (ud af 4) på 4 forskellige
Kim> master.... Hvad kan jeg regne med ? Hilsen Kim

Det er svært at sige, der er ikke FWA på alle sonofon mobil master, så
at du har fint mobil signal siger desværre ikke noget om muligheden
for at få FWA.

FWA er meget kritisk mht. Line Of Sight, så du skal kunne se masten
fra det sted antennen sættes op. Træer og buske mm. er desværre ofte
en hindring.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-04-02 09:16

In article <28pd6xgrec0.fsf@bart.aalk.auc.dk>, Thomas Rasmussen wrote:
> Well... Well... CPE'en er en meget dum dims... så den kan faktisk ikke
> lave ret meget, tror ikke den kan håndtere public IP, medmindre den
> selv skal have een, hvilket vil være dumt, da man så skal have *mange*
> flere IP adresser reserveret. Hvordan det ligenøjagtig kommer til at
> fungere for hr./fru. Carlsen, det ved jeg ikke... Men jeg tror at de
> også skal have en PPPoE klient installeret, deres IP er bare
> (pr. default) dynamisk tildelt istedet for statisk. Dette gør, at man
> kan nøjes med færre IP adresser end hvis der skulle reserveres 8 stks
> pr. kunde... Man kunne godt gøre hele FWA nettet "public" men så tror
> jeg at der skulle laves en del ændringer, da alle basestationer så
> pludselig vil være på et routet netværk (fy faan)...

Jeg snakker kun om en ip per CPE, og ikke en /29. Nu hvor du har nævnt PPPoE,
ville det ikke være smartere at benytte en radius server til formålet. Dette
vil kunne bruges til både dynamisk og statisk tildelt ip adresser.

Ja, store routet netværk dur ikke, internettet er et tydeligt eksempel ;) *joke*

> Jo, der er mange problemer med sådan et setup... Men der vil altid
> være (den type) problemer med et netværk hvor IP adresser er
> dynamiske... Selvfølgelig gør det det en smule værre at alle kunder på
> en basestation ser ud til at komme fra samme IP... Dette er også et
> problem der er fokus på, men de kloge hoveder siger, at det løser sig
> selv med fase 2... Trust me, det er noget jeg har til hensigt at
> undersøge på et tidspunkt :)

Vi venter spændt som en bue =)

> Nope, jeg hverken kan eller tør komme med et skud.

Fair nok.

> Det er uheldigt, men desværre kræver opgraderingen at hele nettet er
> klart til det (hvert fald en stor del af det), og der har desværre
> været en masse problemer på den front. Men man kan jo altid håbe at
> det snart sker... Jeg kan sige at der sker fremskridt hver dag på
> opgraderingsfronten, så tålmodighed er desværre alt jeg kan råde dig
> til at have :)

Hehe =P Jeg vil så forsøge at strække den lidt længere og tyndere.

-Lars

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-04-02 09:24

>>>>> "Lars" == Lars Christiansen <pinden@snot.dk> writes:

Lars> Jeg snakker kun om en ip per CPE, og ikke en /29. Nu hvor du
Lars> har nævnt PPPoE, ville det ikke være smartere at benytte en
Lars> radius server til formålet. Dette vil kunne bruges til både
Lars> dynamisk og statisk tildelt ip adresser.

Kender ikke til princippet i radius... Men problemet er, at en CPE
ikke kan route/NAT'e... så jeg kunne forestille mig hvis CPE'en skulle
virke på den måde, så skulle den skiftes ud med noget andet...

Lars> Ja, store routet netværk dur ikke, internettet er et tydeligt
Lars> eksempel ;) *joke*

Hehe... sikkerhedsmæssigt tror jeg vi kan blive enige om et
internettet sikkerhedsmæssigt sucks?

/Thomas
--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-04-02 09:36

In article <28p4rireut6.fsf@komix-ws38.kom.auc.dk>, Thomas Rasmussen wrote:
> Kender ikke til princippet i radius... Men problemet er, at en CPE
> ikke kan route/NAT'e... så jeg kunne forestille mig hvis CPE'en skulle
> virke på den måde, så skulle den skiftes ud med noget andet...

Når du siger en CPE så mener du en Spike CPE :)

> Hehe... sikkerhedsmæssigt tror jeg vi kan blive enige om et
> internettet sikkerhedsmæssigt sucks?

Hvad har sikkerhed med routet netværk at gøre? Internettet er sikkert, men de
der er koblet på har ikke sikret sig selv, og det er det problemet ligger ;)

-Lars

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-04-02 09:50

>>>>> "Lars" == Lars Christiansen <pinden@snot.dk> writes:

Lars> In article <28p4rireut6.fsf@komix-ws38.kom.auc.dk>, Thomas
Lars> Rasmussen wrote:
>> Kender ikke til princippet i radius... Men problemet er, at en CPE
>> ikke kan route/NAT'e... så jeg kunne forestille mig hvis CPE'en
>> skulle virke på den måde, så skulle den skiftes ud med noget
>> andet...

Lars> Når du siger en CPE så mener du en Spike CPE :)

Jo... selvf... antager at vi kun snakker 3.5GHz... det er noget helt
andet på 26GHz (andet udstyr, andre principper)

/Thomas
--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-04-02 10:17

Okey... Jeg kan se en Karleby Sender... men om der er Sonofon i den sender..
jah det ved man aldrig... og jeg tænkte på....inde på sonofons hjemmeside
"Kan jeg få Bredbånd" så skriver man sin adresse osv... og ja så står der
man kan få bredbånd.. men det er jo bare pis i en gulvspand ??

"Thomas Rasmussen" <simpsons@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:28p8z84dmkd.fsf@komix-ws38.kom.auc.dk...
> >>>>> "Kim" == Kim Frederiksen <kimmer17@worldonline.dk> writes:
>
> Kim> Hey.. Jeg har hørt en masse om Sonofons FWA... Hvad kan jeg
> Kim> forvente mig af det ? der kommer en montør ud på Mandag...og
> Kim> skal pejle og pis og papir.. skal jeg regne med at han får
> Kim> signal igennem ? eller hvad ? Jeg bor 7km fra en by... men på
> Kim> min mobil er der 4 i signal (ud af 4) på 4 forskellige
> Kim> master.... Hvad kan jeg regne med ? Hilsen Kim
>
> Det er svært at sige, der er ikke FWA på alle sonofon mobil master, så
> at du har fint mobil signal siger desværre ikke noget om muligheden
> for at få FWA.
>
> FWA er meget kritisk mht. Line Of Sight, så du skal kunne se masten
> fra det sted antennen sættes op. Træer og buske mm. er desværre ofte
> en hindring.
>
> /Thomas
>
> --
> /"\ | Human Knowledge Belongs To The World
> \ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
> x |
> / \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-04-02 10:44

>>>>> "Kim" == Kim Frederiksen <kimmer17@worldonline.dk> writes:

Kim> Okey... Jeg kan se en Karleby Sender... men om der er Sonofon i
Kim> den sender.. jah det ved man aldrig... og jeg tænkte på....inde
Kim> på sonofons hjemmeside "Kan jeg få Bredbånd" så skriver man sin
Kim> adresse osv... og ja så står der man kan få bredbånd.. men det
Kim> er jo bare pis i en gulvspand ??

Næh... den side bruger et GIS system kombineret med en liste over
rækkevidden på de forskellige basestationer der har FWA
installeret. Men problemet er hvilken sender det er den pejler dig til
at kunne nå. Der er nogen gange problemer med bakker, der så giver et
forkert resultat. Plus at den ikke kan finde ud af hvor der er
træer... så en skov mellem dig og sender kender den ikke, og vil
fejlagtig sige at du kan få FWA... Men at du kan se en mast + at du
får at vide at du kan få FWA, det er da et godt tegn...

Men når teknikeren kommer ud til dig, så er det nemmere at sige

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-04-02 10:59

Thomas Rasmussen <simpsons@kom.auc.dk> wrote:

>Der er nogen gange problemer med bakker, der så giver et
>forkert resultat. Plus at den ikke kan finde ud af hvor der er
>træer... så en skov mellem dig og sender kender den ikke, og vil
>fejlagtig sige at du kan få FWA... Men at du kan se en mast + at du
>får at vide at du kan få FWA, det er da et godt tegn...

Hvorfor ikke lave siden, så den oplyser koordinaterne på
de master, der ligger inden for teoretisk rækkevidde?

Eller endnu bedre:
Oplyser afstand og retning til hver mast.

Eller allerbedst (men overflødigt):
Viser det hele på et kort.

Så kan en håbefuld FWA-bestiller jo bare kigge ud
gennem vinduet og se, om han kan få øje på den
pågældende mast.

--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-04-02 12:01

Hey igen... Jeg har lige været ude med kikkerten...

Jeg kan se 2 Sonofon Sendere.. en i Søllested og en i Karleby.. de kan begge
ses tydeligt... så der burde vel være stor chance for at kunne få Bredbånd
hos Sonofon ??

Mvh Kim

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-04-02 13:36

>>>>> "Allan" == Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

Allan> Hvorfor ikke lave siden, så den oplyser koordinaterne på de
Allan> master, der ligger inden for teoretisk rækkevidde?

Allan> Eller endnu bedre: Oplyser afstand og retning til hver mast.

Allan> Eller allerbedst (men overflødigt): Viser det hele på et kort.

Allan> Så kan en håbefuld FWA-bestiller jo bare kigge ud gennem
Allan> vinduet og se, om han kan få øje på den pågældende mast.

Well... der var forskellige grunde til dette... bla. at det skulle
gøres så simpelt som muligt... men kontakter man kunderservice, så
skulle de gerne kunne give dig disse info.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-04-02 18:26

Hey igen... Jeg har lige været ude med kikkerten...

Jeg kan se 2 Sonofon Sendere.. en i Søllested og en i Karleby.. de kan begge
ses tydeligt... så der burde vel være stor chance for at kunne få Bredbånd
hos Sonofon ??

Mvh Kim