/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Guld, karat???
Fra : Toupie
Vist : 8291 gange
50 point
Dato : 25-01-04 18:23

Er der nogen der kan hjælpe med dette?

Hvad er karaten når det er stemplet 750???

// Toupie

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 60 point
Dato : 25-01-04 18:26

18 karat guld

24 karat = 24 / 24 guld

Godkendelse af svar
Fra : Toupie

Dato : 25-01-04 18:31

Tak Ram2

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 25-01-04 18:35

Lige på falderebet Ram....Er den her så 50 karat?
Top Wesselton (måske River) VVS 50 K

Frida...

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-01-04 18:57

>Frida.........

Du kan sgu da spørge om mere end 10 viise kan svare på, men OK.

Oprindelig er "karat" en gammel måleenhed for lødighed eller vægt

I Ædelstens verdenen svarer 1 Karat til en vægt på 200 milligram -

Den omtalte Top Wesselton er en ædelsten (en diamant ) på 50 x 200 mg svarende til en sten på 10 gr. Dett er en ganske pænt stor sten og temmelig kostbar. Prisen påvirkes dog yderligere af tillægsbetegnelserne "River" og "VVS" -

Var det sån en kasse du ønskede dig???

I guld verdenen er 24 Karat et udtryk for en guldlødighed på 1000 / 1000 hvilket svarer til rent guld. Når der så tales om 18 karat guld svarer det til en lødighed på 18 / 24 som igen svarer til 750 / 1000

Jeg indsætter lige teksten fra et link http://www.silver-gold.dk/page3.html

Jeg gider ikke sidde og formulere noget der allerede er skrevet

***************************************
GULD

Gulds lødighed måles i karat.

24 karat guld indeholder 1000 promille guld.

18 karat guld indeholder 750 promille guld.

14 karat guld indeholder 585 promille guld.

8 karat guld indeholder 333 promille guld.

Hvis smykkets vægt er over 1 gram, skal smykket være stemplet med producentens/sælgerens bomærke* samt lødighedsindhold.
**********************************

SØLV

Sølvs lødighed måles i promille.

Finsølv indeholder 1000 promille sølv.

Sterlingsølv indeholder 925 -> 999 promille sølv.

Sølv indeholder 800 -> 925 promille sølv.

Smykker < 800 promille sølv må ikke sælges som sølv i Danmark.
***********************************

DIAMANTER

Diamanter formodes at være dannet for over 120 mio. år siden i dybder på mellem 150 - 200 meter under jordens overflade. Ved et enormt tryk og høje temperaturer er kuldstofatomer omdannet til diamanter. Disse er nået jordens overflade ved lava-/magmaudbrud.

Diamanter bedømmes efter de fire C'er:

Cut/slib: Form f.eks. brillant, oval, dråbe etc.

Colour/farve: De fleste diamanters farve findes i spektret mellem klar og gul og klassificeres fra klar mod gul som følgende: River - Top Wesselton - Wesselton - Top Crystal - Crystal - Top Cape - Cape - Light Yellow - Yellow.

Clarity/klarhed: Diamantens renhed klassificeres fra fuldendt mod fejlfyldt som følgende: Lup-ren - VVS - VS - SI - P1 - P2 - P3.

Carat/vægt: Diamantens vægt måles i carat (cts.): 1 cts = 0.2 g.

Ram

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 25-01-04 19:14

Tak Ram ja det er sån en kasse jeg ønsker mig
men fan... ikke hvis de er gule

Frida...

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-01-04 19:18

>Frida.

Jeg får dem sgu da malet lige i den farve du vil ha dem i -Du kan få dem med "Jumboprikker" på, hvis det er det du bedst ka' li'

Ram