/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Pizzadej opskrift?
Fra : mariusn
Vist : 2889 gange
100 point
Dato : 25-01-04 11:10

Hej
Er der nogle der kender en god Pizza dej opskrift?

Har lagt mærke til at Pizzeria har dejen liggendes koldt, gir dette en bedre dej?
Eller er det kun for at er praktisk og lave dej i store mængder?

Kommentar
Fra : kokjo

Dato : 25-01-04 11:15

Det er fordi de bruger en "kold hævning". De laver simpelthen dejen dagen før(hviler i køleskab), den blir nu også bedre.
Det er også praktisk, for pizzariaet + den bedre dej.(min mening)
kokjo

Kommentar
Fra : fnuggit

Dato : 25-01-04 11:20

Hej
Min favorit er denne:
30 g gær
2½ dl lunkent vand
1 tsk salt
1 spsk. olivenolie
ca. 350 g mel
Hæve i 8 timer (gerne fra morgen til aften).
Bages ved 250 gr. i 20 min.
Bliver meget sprød.
Mvh
Fnuggit

Kommentar
Fra : kokjo

Dato : 25-01-04 11:22

Du kan finde en god opskrift på :

http://www.kokkebogen.dk/ under mel og risretter

kokjo

Kommentar
Fra : Mamaq

Dato : 25-01-04 11:58

6-8 dl. vand
½ pk. gær
Durummel piskes ind i vandet til det bliver "vælling-agtig".
Salt tilsættes.
Rød Zeze (mel) tilsættes til dejen har den rigtige konsistens.
Æltes godt.

Hæves 1-2 timer.

Smør en lille bradepande med olie, og lav 6 boller af dejen som derefter placeres i bradepanden og smøres med olie. Dækkes med husholdningsfilm.

Stil bradepanden i køleskabet indtil du skal bruge dejen.

Bliver der dej til overs efter pizzabagningen, kan det blandes i den næste portion dej (også selv om det ikke er til pizza).

Mamaq

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 110 point
Dato : 25-01-04 12:39

Hej Mariusn
HER ER DEN :
Den ultimative pizzadej.

Dejen kan gemmes i ca 2 dage i køleskabet eller den kan fryses og gemmes i ca 2 måneder.Det er den langsomme hæve tid der giver smagen i bunden. Denne opskrift er til 2 bunde på ca 23 cm.
Ingredienser

30 gram gær
4 spsk.lunkent vand ca 40 grader
1 1/2 spsk olivenolie
1 1/4 dl koldt vand
ca 265 gram hvedemel + mel til æltning
3/4 tsk. salt

Tilberedning
opløs gæren i det lunkne vand til vandet har en cremet konsistens,ca 10 minutter.Rør olivenolien og det kolde vand i og salt og ca 1/4 af melet , bliv ved med at røre til massen er helt jævn,rør resten af melet i til dejen ikke klistrer mere.

Del dejen i 2 portioner og rul til 2 boller, skal hæve ca 1 time hvis dejen skal bruges med det samme under et fugtigt klæde, eller læg dem i et lille fad dækket med et fugtigt viskestykke over i køleskabet.

Tages ud 15 minutter før brug fra køleskab eller hvis de fryses drysses med mel og lægges i fryseposer og nedfryses

Ved brug fra fryseren , lægges den frosne dej i en skål ,pensles med olie , dækkes let med film og tør op enten et døgn i køleskab eller 2 timer i stuetemperatur,den optøedede dej skal være opsvulmet og blød at røre ved .

mvh og god fornøjelse
mcloud

Kommentar
Fra : mariusn

Dato : 25-01-04 15:42

Takk til alle!!
Litt vanskelig og gi ut points når det er så mange gode Forslag....

Men etter som jeg valgte og lage oppskriften som mcloud foreslo så får han alle points.

Mini tillegs spørsmål:;
Hva bør forholdet mellom Hvetemel og Durmhvete være?
(50/50...30/70... eller....)

Godkendelse af svar
Fra : mariusn

Dato : 25-01-04 15:42

Tak for svaret mcloud.

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 25-01-04 17:57

Hej marinusn
Denne opskrift er på ren hvedemel,menjeg kunne da godt selv finde på at experimentere med durum næste gang jeg bager pizza.
Hvis du gør det så lad mig det vide !!!!!!
Jeg kunne forestille mig 25/75 durum/hvedemel

mvh mcloud