/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Alu Fælge
Fra : executor
Vist : 1024 gange
50 point
Dato : 25-01-04 10:50

Kan det lade sig gøre at montere 195/45 R16 dæk på et par OZ Hydra 16" Alu Fælge??? Og hvis det kan, kan de så godt sidde på en Hyundai Getz uden at de kommer til at stikke ud over skærm kanterne???

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 25-01-04 11:16

Det kommer selvfølgelig an på 16" fælgenes brede!
Men ellers:
Er det en 1,3 med 175/65-14 er rulle diameteren 0,21% mindre og 2 cm. bredere end de originale!
Er det en 1,6 med 185/55-15 er rulle diameteren 0,44% mindre og kun 1 cm. bredere!
Uden at vide det præsis, vil jeg dog påstå, det ikke er noget problem!!!

PS: Her er en dækomregner:
http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp

Gert

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 25-01-04 12:36

Du skal både tage hensyn til fælgenes bredde og til indtrykningsdybden. Denne kan være meget forskellig for fælge med samme bredde og diameter. Hvis den ikke passer, risikerer du at hjulet løber "på indersiden" herunder at det støder på når du drejer.
Indtrykningsdybden angiver hvor langt fælgens anlægsflade sidder fra fælgkanten.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 25-01-04 12:49

Ikke helt rigtig penelope
Det hedder indpresningsdybden og står angivet med ET og et tal mellem 10 og 50
ET angiver fælgens anlægsflade i forhold til fælgens midte målt i m/m
Men ellers har du ret! Selvfølgelig må ET målet ikke afvige meget og helst ingenting!!
Her er et link, der viser det tydeligt:
http://hjem.get2net.dk/toyotaextreme/fgindp.htm

Gert

Kommentar
Fra : badhabit

Dato : 25-01-04 13:25

jeg ville gå til en dæk/fælge forhandler de kan oplyse dig om sådan noget og det er GRATIS

Kommentar
Fra : panoz1

Dato : 26-01-04 13:08

hvis du vil havde 195/45 R16 på dine oz fælge kan det godt lade sig gøre. Har selv kørt med det. Jeg kørte med det på en Nissan Sunny. Har ret små skærme så jeg er 99,8 % sikker på du også godt kan havde det på din.

Kommentar
Fra : panoz1

Dato : 26-01-04 13:09

hvis du vil havde 195/45 R16 på dine oz fælge kan det godt lade sig gøre. Har selv kørt med det. Jeg kørte med det på en Nissan Sunny. Har ret små skærme så jeg er 99,8 % sikker på du også godt kan havde det på din.

Kommentar
Fra : nicki22

Dato : 07-02-04 12:16

Det kan godt lade sig gøre- Jeg har selv 205/40-17 på min getz 1,6 og den er også sænket 40mm. mine fælge har en indpresningsdybde på 38 og standard på en getz er vist 46. Og jeg har ikke problemer med inderskærme eller andet !